Oluşturulma Tarihi: Ekim 28, 2011 12:06
TCDD, deprem riski bulunan demiryolu güzergahında 2013 yılından itibaren hızlı trenler için deprem uyarı sistemi kuracak. Demiryolları, bundan sonra satın alacağı 6 Yüksek Hızlı Tren setinde deprem uyarı sistemini algılayacak donanımın bulunmasını zorunlu hale getirdi.
AA muhabirinin TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'dan aldığı bilgiye göre, Yüksek Hızlı Trenler, Türkiye'de kurulum çalışmalarına başlanan bu sistem sayesinde, sensörlerin gönderdiği deprem erken uyarı ikazını algılayarak ani frenle duracak.
Karaman, TCDD'nin Eskişehir'den sonraki Ankara-İstanbul Hızlı Tren Hattı'nın Eskişehir-İstanbul etabında Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü ile birlikte ortak bir çalışma içinde olduklarını belirtti.
Çalışma kapsamında deprem bölgesi olan güzergah için deprem uyarı sistemi kurma çalışması yürüttüklerini söyleyen Karaman, projenin altyapısının tamamlanma aşamasında olduğunu, üst yapı ayağının da özellikle sinyalizasyon ve haberleşme kısmı ile birlikte götürüleceğini vurguladı.
Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsünün hizmet alımı çalışmasıyla bu sistemin nasıl olması gerektiğine ilişkin TCDD'ye müşavirlik hizmeti verdiğini dile getiren Karaman, konuyla ilgili teknik kıstasları enstitünün belirleyeceğini anlattı.
Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü ile işbirliğinin bu yıl içinde resmiyet kazandığını açıklayan Karaman, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsünün teknik kriterleri belirleyip şartnameye son halini verdikten sonra bu işin ihale kısmının projeyle eş zamanlı gerçekleştirileceğini söyledi.
Bu çalışmanın sadece Eskişehir-İstanbul etabı için geçerli olduğuna değinen Karaman, alınacak sonuca göre projenin yaygınlaştırılabileceğini bildirdi.
Hedef 2013'ün sonunda uygulamaya başlamak
Demiryolu üzerinde belli noktalara 5'er kilometre aralıklarla deprem sensörü yerleştirileceğini belirten Karaman, belirlenecek deprem büyüklükleri baz alınarak sensörlerin alarm vereceğini anlattı.
Karaman, “Onların belirlediği kıstaslara göre bizim bilgi iletim altyapımız oluşturulacak. Sinyal, buradan
trafik kontrol merkezlerine, onlar üzerinden de trenlere ulaştırılıp trenlerin teknik anlamda durdurulmasını sağlayacak. Projenin özü bu” dedi.
Karaman, şöyle devam etti:
“Normalde hızlı trenin trafikle alakalı bütün emniyet sistemleri mevcut. Buna ilave olarak yapacağımız uygulamayla, deprem ülkesi olmamız nedeniyle, deprem uyarı sistemi ekleniyor. Sensörler sınıra geldiğini hissettiği anda uyarı alan noktaya 'dur' ya da 'hızını indir' şeklinde talimat verecek. Sistem, makinist rahatsızlandığında, trenin tekerleklerinde bir ısınma ya da motorunda bir problem olduğunda hızı düşürebiliyor ya da treni durdurabiliyor.
Projenin maliyeti enstitü tarafından belirlenen teknik özelliklere göre belirlenecek. Proje için hedeflenen tamamlanma süresi 2013 yılının sonu.”
Yeni alınacak 6 Yüksek Hızlı Tren setinde deprem uyarı sistemini algılayacak donanımın bulunmasının da zorunlu hale getirildiğini bildiren Karaman, bu uygulamayı dünyada en çok Japonya'nın uyguladığını, Çin'in de birkaç hattında sistemin kullanıldığını sözlerine ekledi.