<B>Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Şubat 20, 2004 20:10
Robert Kolej öğrencilerinin kurduğu 'Etik Kulübü' Türkiye'de ilk ve orta öğretim kurumlarında bu alandaki ilk kulüp olma özelliğine sahip. Kulüp sayesinde etiği ve etik uygulamaları sorgulamaya başlayan öğrencilerin hedefi, bütün orta öğretim kurumlarında etik kulüpler kurulması ve bu kulüpler arasında bir ağ oluşturulması. Öğrenciler Türkiye'deki yolsuzlukların bu şekilde azalacağını düşünüyor.
İstanbul Amerikan Robert Lisesi bünyesinde kurulan 'Etik Kulüp', öğrencileri 'etik' kavramıyla tanıştırıyor. Türkiye'de orta öğrenim düzeyinde kurulan ilk etik kulübü olan Robert Kolej Etik Kulübü'ün temelleri, 12 öğrenci tarafından atılmış.
Türkiye Etik Değerler Merkezi'nin (TEDMER) katkılarıyla kurulan kulübün hikayesi ilginç. TEDMER'in kurucu başkanı olan eski finansçı Bülent Şenver, Robert Kolej'de okuyan 16 yaşındaki kızı Nil Şenver'i TEDMER'in etkinliklerine katılmasını sağlamış.
Nil Şenver bu etkinliklerdeki en genç katılımcı olarak merkezin üniversite kollarındaki insanlarla ilişkiler kurmuş. Üniversitelerdeki etik kulüpleri örnek alarak arkadaşlarıyla kendi okulunda da böyle bir kulüp kurulmasında öncülük etmiş. Eylül 2003'te faaliyete geçen kulüp, öğretim yılının ilk dönemini daha çok tanıtımla geçirmiş.
SORUNLARA ETİK ÇÖZÜM
Başvuruları halen devam eden Sorun Çözme Yarışması'nda 'evlilikte eşitlik', 'ölüm sonrasında sperm alınması' ve 'kopya çekmek' konuları yarışmacılara verilerek etik bir yaklaşımla çözüm bulmaları isteniyor.
Robert Kolej Etik Kulübü Kurucu Başkanı Nil Şenver, kulübü okullarında tam olarak tanıttıktan sonra kardeş okul olarak belirledikleri orta öğretim kurumlarında da etik kulüpleri kurulması için çalışacaklarını söylüyor. İlk çalışmalarını Özel Irmak İlköğretim Okulları'nda başlatmışlar. Şenver, ilerideki en büyük hedeflerini ise ‘‘Türkiye'deki bütün orta öğrenim kurumlarında etik kulüpleri kurulması ve bunlar arasında bir bağ oluşturulması’’ şeklinde açıklıyor.
Kulübün Başkan Yardımcısı Zeynep Şener, ileride üniversitelerdeki etik kulüpleriyle de işbirliği yapacaklarını ve bütün etik kulüpler arasında bir bağ kurulması için çalışacaklarını belirtiyor. Kulübün diğer başkan yardımcısı Kaya Akyüz de, etikle ilgili diğer liselerde de kulüpler kurulmasını için çalışacaklarını söylüyor. Kulübü önce kendi okullarında daha etkin hale getireceklerini, ondan sonra oluşturdukları hazır bilgilerden ve tüzükten diğer okulların faydalanmalarını sağlayacaklarını ifade ediyor.
Bilgi için: http://rcetik.tripod.com
Şakalar bile değişti
Etikle ilgili bir kulüp kurmak öğrencilerin öncelikle etiği her yönüyle düşünmelerini ve sorgulamalarını sağlamış. Okulda 'etik', şaka konusu da olmuş. Şenver, öğrencilerin pek çok konuda birbirlerine 'yaptığın etik değil', 'sen etik misin?' tarzında espri yaptıklarını anlatıyor:
‘‘Kulübe üye olan ya da yarışmalara katılan gençler ileride meslek sahibi olacak. Etikle ilgili öğrendiklerini mesleklerinde uygulayacak. Böylece şu anda sorun olan etik olmayan davranışlar ve yolsuzluklar azalacak.’’
Etik değerler
‘‘İşbirliği, özgürlük, mutluluk, alçakgönüllülük, hoşgörü, birlik, nezaket, sorumluluk, güvenilirlik, takdir, dürüstlük, barış, sadakat, merhamet, anlayış, saygı, tutku, adalet, iyimserlik...’’