YoksulluÄŸu bölüÅŸüyoruz tek markamız ‘DadaÅŸlık’

Güncelleme Tarihi:

Yoksulluğu bölüşüyoruz tek markamız ‘Dadaşlık’
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 08, 2005 00:00

Erzurum’un ‘tek iyi ekonomik göstergesi’nin, gelir dağılımı olduÄŸunu söyleyen Erzurum Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanı Muammer Cindilli, ‘Çünkü burada fukaralık bölüşülüyor. Zenginimiz çok az’ dedi. Cindilli, Erzurum’un sahip olduÄŸu tek markanın da ‘DadaÅŸlık’ olduÄŸunu söyledi.ERZURUM Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanı Muammer Cindilli, ‘Erzurum’un tek iyi ekonomik göstergesi, gelir dağılımındaki adalet. Burada fukaralığı bölüşüyoruz’ dedi. DoÄŸan Yayın Holding’in ‘Marka Güçtür’ temalı ‘Anadolu’daki Avrupa’ toplantılarının 12’ncisi Erzurum’da yapıldı. Fasondan markaya geçiÅŸi Erzurum’da gerçekleÅŸtirememenin üzüntüsünü yaÅŸadıklarını dile getiren Cindilli, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Erzurum’un yıllar örce marka ÅŸehir olduÄŸunu söylediÄŸini belirtti.BÄ°RLÄ°KTE YAÅžAM KÃœLTÃœRÃœ: Cindilli, şöyle konuÅŸtu: ‘Marka hakikaten zor, uzun, yatırım gerektiren, ortak akıl gerektiren bir süreç. Marka katma deÄŸer yaratan, itibar saÄŸlayan bir kuvvettir. Erzurum’u marka yapan mahaller var. Birlikte yaÅŸama kültürünün Türkiye’de en kuvvetli olduÄŸu yer Erzurum idi. Zengin ile fukaranın, Alevi ile Sunni’nin kardeÅŸlik içerisinde yaÅŸadığı mahallelerimiz bizi marka yapıyordu. Ancak mahallelerimizi gecekonduya ve yüksek binalar arasında kaybolunca birlikte yaÅŸama kültürümüz de azaldı. Ama bu ÅŸehir DadaÅŸ denilen marka insanların ÅŸehridir.’FUKARAYI DÜŞÜNMEK: Cindilli, konuÅŸmasına Erzurum’da yaÅŸanmış bir olayı anlatırken de şöyle dedi: ‘Mahallenin sonradan zengin olmuÅŸ bir ferdi, eÅŸine çok pahalı bir kürk almış. Mahallenin iktisaden geri kalmış hanımları dedikodu etmiÅŸler ve mahallenin büyüğü bir iftar yemeÄŸine bu mahalle zenginini de davet etmiÅŸ. Eve geldiklerinde ev sahibi, ‘İnÅŸallah eÅŸiniz o dile düşen manto ile gelmiÅŸtir’ diyerek mantoyu görmek istemiÅŸ. Zengin adam eÅŸinin mantosunu mahalle büyüğüne gösterirken, mahalle büyüğü ‘Bunu kaç paraya aldın’ diye sormuÅŸ. ‘5 liraya aldım’ cevabından sonra mahalle büyüğü, zengin adama, ‘Al sana 6 altın. Ben bu mantoya el koydum’ diyerek mantoyu tandıra atarak yakmış. Bunun hikmeti nedir diye soranlara ise, ‘Helalinden kazanabildiÄŸin kadar kazan, ama harcarken mahallelinin evladını, fukarasını düşün’ diye cevap vermiÅŸ.’AVRASYA’NIN BAÅžKENTÄ°: Erzurum’u marka yapanın mahalle hayatı olduÄŸunu söyleyen Cindilli, sözlerini şöyle tamamladı: ‘Ama ÅŸimdi Erzurum çeÅŸitli tehditler altında. Ä°ktisaden geri kalmış durumda. GSMH’dan aldığı pay oldukça düşük. Tarımsal üretim reel olarak azalıyor. KiÅŸi başına kamu yatırım harcamaları bakımında Türkiye’nin en alt sıralarında. Yine Erzurum’da mevduatın krediye dönüşmesi oldukça kötü durumda. Bir tek gelir dağılımında iyiyiz. Çünkü burada fukaralık bölüşülüyor. Zengini oldukça azalan, ilimizde sadece standartlar bakımından bir adalet var. Göç olgusunda da lideriz. Niteliksiz göç alıp, nitelikli göç veren bir iliz. Sosyal yapı Milli Güvenlik Kurulu’nun gündemine gelecek kadar bir vahamet arz ediyor. Oysa insanları DoÄŸuda tutmanın maliyeti daha az. Bütün bunların yanında Erzurum, Avrasya’nın baÅŸkenti olmaya namzet fırsatları da bünyesinde taşıyor. KavÅŸak bir yerdeyiz, Ä°pek Yolu üzerindeyiz. MüthiÅŸ bir stratejik öneme sahibiz. KirletilmemiÅŸ su ve toprak kaynaklarımız var. Bu tür toplantılar ortak aklın üretilmesi noktasında bir fırsat. DoÄŸan Yayın Holding’e bu fırsatı bize tanıdığı için çok teÅŸekkür ediyorum.’Yıldırım: Kararlı olun evrensel düşününULAÅžTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, DoÄŸan Yayın Holding’in baÅŸlattığı Anadolu’daki Avrupa Toplantıları’nın kendileri için önemli bir platform olduÄŸunu söyledi. Yıldırım, marka alanının kendi iÅŸi olmadığını, ancak marka olmanın çok büyük bedeli olduÄŸunu belirterek şöyle dedi: ‘Sadece maddi deÄŸil. Burada kararlılık, mücadele, evrensel düşünmek gerekiyor. Bir tek marka olduktan sonra yetmiyor, onun devamlılığını saÄŸlamak gerekiyor. Dolayısıyla markaların insanlar gibi fiziki varlıkları var. Ait olduÄŸu kültürleri, geçmiÅŸleri, dış dünyayla oluÅŸturdukları ve iliÅŸki türleri var. Kısaca markalar, baÅŸarılarını belirleyen temel özellikleri bunların bütünü olduÄŸunu söylersek yanlış olmaz. Bir ürün veya bir hizmet belli bir müşteri gurubunun ihtiyacını etkili bir ÅŸekilde karşılamak amacıyla bir dizi süreçten geçmektedir. DeÄŸerler zinciri olarak tanımlanacak bu süreç baÅŸarıldığında marka olabilmeyi saÄŸlamış demektir.’DÃœNYA TEK PAZAR GÄ°BÄ°: Dünyadaki hızlı deÄŸiÅŸim rüzgarıyla birlikte artık bütün dünyanın tek pazar haline geldiÄŸini hatırlatan Binali Yıldırım, ‘Eskiden olduÄŸu gibi bir yerde üretip, bir yerde dağıtıp pazarlama olayı yoktur. Bugün dünyada ürün tasarımı baÅŸka bir kıtanın baÅŸka bir noktasında yapılıyor. Ãœretimi baÅŸka bir noktada, stoklaması baÅŸka bir yerde yapılıyor. Pazarlaması tamamen baÅŸka bir noktada yapılabiliyor. Dolayısıyla biliÅŸim teknolojisinin geliÅŸmesine paralel olarak artık dünyada ürünlerin üretilmesi, pazarlaması tamamen bir deÄŸiÅŸik konsepte sürülmüş durumda’ dedi. Türkiye’nin her ili yarışa katılmalıPALANDÖKEN Dağı’ndaki Polat Renaissance Hotel’de gerçekleÅŸtirilen toplantıda konuÅŸan DoÄŸan Yayın Holding BaÅŸkanı Mehmet Ali YalçındaÄŸ, bu toplantıların hedeflerinin, Anadolu’daki potansiyeli yüksek kuruluÅŸlarla ulaÅŸmak ve ülke ekonomisine katkı saÄŸlayacak yeni markalar yaratılmasına destekte bulunmak olduÄŸunu söyledi. YalçındaÄŸ, ÅŸunları söyledi: ‘Anadolu’da yıllardır Avrupa’yı aratmayacak yatırımlar yapan ve dünya pazarlarında büyük baÅŸarılar elde eden Türk sanayicilerinin deneyim, birikim ve bilgilerini karşılıklı paylaÅŸma platformları oluÅŸturuyoruz, bugün burada olduÄŸu gibi. Hepimizin gördüğü gibi Türkiye geliÅŸiyor, büyüyor ve dünyada gerçekten önemli bir güç olmaya baÅŸladı. Bu süreçte sadece birkaç büyük vilayet ile bu yarışta önlerde yer almamız çok zor gözüküyor. Türkiye’nin tüm bölgeleri, tüm illeriyle bütün olarak bu yarışta koÅŸması lazım.’Paksoy: Kadayıf dolması da markadırDOÄžAN Yayın Holding’in Erzurum’daki ‘Marka Güçtür’ toplantısında konuÅŸan Avea Ä°letiÅŸim Hizmetleri A.Åž. Genel Müdürü Cahit Paksoy, dünyada müşterinin kral olduÄŸu bir dönem yaÅŸandığını söyledi. Paksoy, ‘Markaysan müşteri sana gelecek, deÄŸilsen sen müşteriye gideceksin. Markayı saÄŸlayan insan faktörüdür. Marka çocuk gibidir. DoÄŸduÄŸu günden itibaren nasıl geliÅŸeceÄŸi konusunda stratejinizi belirlemeniz ve ona göre hareket etmeniz gerekir. Etik deÄŸerlere her zaman baÄŸlı kalın’ dedi. Çin’in dünyaya üretim yapan bir ülke olmasına raÄŸmen, ülkede henüz bir marka olmadığını da vurgulayan Paksoy, ‘PaniÄŸe gerek yok. Elimizdeki deÄŸerleri markalaÅŸtırabiliriz. Mesela Erzurum’un oltutaşı, kadayıf dolması, Palandöken’i bir markadır. Mevcut deÄŸerlerimizi önce ülke içinde markalaÅŸtırmalıyız. Bunu baÅŸarınca gerisi kendiliÄŸinden gelir’ dedi.Güçlü markalar büyük ÅŸehir tekelinde deÄŸilDOÄžAN Yayın Holding’in Anadolu’daki Avrupa Toplantıları’nın Erzurum buluÅŸmasında katılan Reklamcılar DerneÄŸi BaÅŸkanı Jeffi Medina, Türkiye’nin fason üretim merkezi haline gelmesinin küçümsenemeyecek bir geliÅŸme olduÄŸunu vurgulayan ve bunun bir adım sonrasında markalaÅŸmanın baÅŸlayacağını belirtti. Medina, ÅŸunları söyledi: ‘Marka denilen ÅŸey, elimizde olandan ortaya çıkan güçtür. O gücü hiç kimse taklit dahi edemez. Ya büyük isimlerin arkasındaki sessiz kahraman olmaya devam edeceÄŸiz. Ya da kendi hikayemizin kahramanı olacağız. Enerjimizi ve becerimizi, sayısal deÄŸil, nitelikli üretime harcamalıyız. BaÅŸarı her zaman en büyüğe ya da en güçlüye gitmez. BaÅŸarı, duruma en çabuk uyum saÄŸlayana gider. Marka denilen ÅŸey, alın teriyle ürettiÄŸiniz ürüne verilen isimdir. EÄŸer o isim sevilirse, neden pahalı olduÄŸunu kimse sormaz. Çünkü o isim sevilir ve sevgi sorgulanamaz. Marka bir insansa, yaratıcılık o insana kattığınız ruhtur. Güçlü markalar büyük ÅŸehirlerin tekelinde deÄŸil. Bunun örneklerinden biri Tranbzonspor’dur. Trabzonspor Sportif A.Åž., baÅŸkaları gibi olmak yerine kendi gibi olmayı tercih etmiÅŸtir. Bu fark, Ä°stanbul takımlarının egemenliÄŸini yıkan ve üç büyükleri dört büyükler yapan bir Anadolu takımı yaratmıştır. Halka arzıyla da Ä°stanbul takımlarına ders vermiÅŸ ve hisseleri, BeÅŸiktaÅŸ ile Galatasaray takımlarından daha fazla ilgi görmüştür.’Cem BAKIRCI- Turgay Ä°PEK- Tekin ATAY- Feyat ERDEMÄ°R- Onur SAÄžSÖZ- Levent AKPINAR / ERZURUM, (DHA)Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!