OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 16, 2003 00:00
TBMM Milli EÄŸitim Komisyonu'nda AKP ve CHP'li üyelerin tartışması üzerine YÖK yasa tasarısı alt komisyona gönderildi.Tasarı'nın görüşülmesinin ertelenmesinin ardından söz alan Milli EÄŸitim Bakanı Hüseyin Çelik, ''EÄŸitim meselesine ideolojik yaklaÅŸmak o ülkeye ihanettir'' dedi. EÄŸitime, ideolojik deÄŸil, pedagojik ve akademik yönden yaklaÅŸtıklarını bildiren Çelik, ara dönem ürünü olan 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu'nun deÄŸiÅŸtirilmesi gerektiÄŸini söyledi.    Komisyon BaÅŸkanı Tayyar Altıkulaç'ın tasarının alt komisyona gönderilmesi veya bekletilmesi yönündeki önergeleri hatırlatması üzerine Çelik, tasarının alt komisyona sevk edilmesinin yararlı olacağını söyledi. Çelik, ''varsayalım ki YÖK Yasa Tasarısı gelmeyecek. O zaman bu tasarının dondurulması doÄŸru olmaz. Alt komisyona sevk edilerek üzerinde çalışılması yararlı olur'' diye konuÅŸtu.    CHP Ankara Milletvekili Zekeriye Akıncı, tasarının alt komisyona sevk edilmesinin doÄŸru olmayacağını belirterek, ''Bu ülkede 90 bin cami var. Buna karşılık 600 bin imam-hatip mezunu var. Birilerinin buraları arka bahçeleri olarak gördüğü hatırlanırsa o zaman kimin ideolojik davrandığı anlaşılır'' dedi.    Akıncı'nın bu sözlerine tepki gösteren AKP Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek, ''Yanlış adrese yanlış mektup gönderiyorsunuz. Muhataplarınız burada yok. Camiler sizi niye rahatsız ediyor?'' diye tepki gösterdi.    Çiçek'in sözlerine sinirlenen CHP Antalya Milletvekili Hüseyin EkmekçioÄŸlu, ''Yüce dinimizi siyasete alet edemezsiniz. Biz yüce dinimizi başımızın üzerinde tutuyoruz ve siyasete alet etmiyoruz. Siz yüce dinimizi küçük amaçlarınıza alet ediyorsunuz'' dedi.    Tartışmaların uzaması üzerine ayaÄŸa kalkan Komisyon BaÅŸkanı Tayyar Altıkulaç, Zekeriya Akıncı'nın sözlerinde AKP'ye yönelik bir suçlama bulunmadığını ifade ederek, milletvekillerini sakinleÅŸtirmeye çalıştı.     "MESLEKÄ° LÄ°SE İÇİN GENELKURMAY'IN GÖRÜŞÜ ALINMAZ"    CHP Denizli Milletvekili Mustafa Gazalcı, CHP'nin kurulacak bir alt komisyona üye vermeyeceÄŸini bildirerek, tasarının görüşülmesinin ertelenmesini istedi.    AKP Rize Milletvekili Ä°lyas Çakır da söz alarak, tasarı ile mesleki teknik eÄŸitimin önündeki sorunların giderilmesinin amaçlandığını belirterek, konunun baÅŸka yönlere çekilmesinden rahatsızlık duyduÄŸunu ifade etti. Çakır, ''Dünyanın hiçbir yerinde mesleki teknik eÄŸitimle ilgili çalışma yapılırken Genelkurmay'dan görüş alınmaz'' dedi.    CHP KOMÄ°SYONA ÃœYE VERMÄ°YORDaha sonra Komisyon BaÅŸkanı Altıkulaç, tasarının 15 Kasım'a kadar bekletilmesini, yeni tasarı gelmemesi durumunda komisyonda yeniden ele alınmasını önerdi. Altıkulaç'ın önerisi kabul görmeyince, tasarının alt komisyona sevk edilmesine iliÅŸkin AKP milletvekillerinin önergesini oylandı. Önerge oy çokluÄŸu ile kabul edildi.    AKP alt komisyon için Ä°zmir Milletvekili Mehmet TekelioÄŸlu, Erzurum Milletvekili Ömer Özyılmaz ve Adana Milletvekili Recep Garip'iüye seçerken, CHP Ä°stanbul Milletvekili Berhan ÅžimÅŸek, komisyona üye vermeyeceklerini söyledi.     ''Ä°MAM HATÄ°P OLMASAYDI''     AKP Balıkesir Milletvekili Turhan Çömez ise ''EÄŸer imam-hatipler olmasaydı ben ÅŸimdi çiftçi olurdum. Ä°mam-Hatip Lisesi'ni birinci bitirdim, Tıp Fakültesi'ni kazandım, oradan da derece ile mezun oldum'' dedi.    CHP'li Berhan ÅžimÅŸek, ''O zaman imam-hatipleri açan CHP'ye teÅŸekkür et'' derken, CHP Yalova Millevtekili Muharrem Ä°nce, ''Düz liseye gitseydin Oxford Ãœniversitesi'ni kazanırdın'' diye konuÅŸtu.    Komisyon daha sonra gündemindeki diÄŸer konuları görüşmek üzere çalışmasını sürdürdü.     TASARI NE GETÄ°RÄ°YOR?     Tasarı'da, meslek lisesi öğrencilerinin ÅŸikayetlerine konu olan katsayı sorunu baÅŸta olmak üzere üniversiteye giriÅŸ ile ilgili esaslar yeniden düzenleniyor.    Tasarıya göre, üniversiteye giriÅŸte adayların, Öğrenci Seçme ve YerleÅŸtirme Merkezi'nin (ÖSYM) yapacağı sınavdan alacakları puanın yüzde 2'si ile diploma notlarının çarpımından bireysel baÅŸarı puanlarıelde edilecek. Bireysel baÅŸarı puanları adayların ÖSYM'nin yaptığı sınavdan aldıkları puana eklenecek ve üniversitelere yerleÅŸtirme bu puanla yapılacak.    2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nda DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, mevcut kanunda YÖK'ün görevlerini düzenleyen bazı maddelerde deÄŸiÅŸiklik öngörüyor.    Söz konusu kanunun ''Yükseköğretim Kurulu'nun Görevleri'' baÅŸlıklı 7. maddesinin (h) bendinde yapılan deÄŸiÅŸiklikle, YÖK'ün, üniversitelere kabul edilecek öğrencileri seçme ve kabul etme ile ilgili esasları belirleme'' yetkisi kaldırılıyor.    Mevcut kanundaki, YÖK'ün ''Ãœniversitelerin her eÄŸitim-öğretim programına kabul edeceÄŸi öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doÄŸrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esasları da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek'' ÅŸeklindeki görevi; kanun tasarısında, ''kapasitelerin her eÄŸitim-öğretim programına kabul edeceÄŸi öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek ve insan gücü planlaması yapmak'' olarak deÄŸiÅŸtirildi.     BÄ°REYSEL BAÅžARI PUANI    Yürürlükteki kanunda ''yükseköğretime giriÅŸ''i düzenleyen 45. maddenin (a) fırkasında yapılan deÄŸiÅŸiklikle, yükseköğretim kurumlarına giriÅŸte esas alınacak puan türleri ve bu puan türlerinin sınavdaki ağırlıkları, bireysel baÅŸarı puanının tanımlanması ve bu puanın yerleÅŸtirme puanına ilave edilmesine iliÅŸkin usul ve esaslar belirlendi. Kanun tasarısındaki düzenleme şöyle:    ''Yükseköğretim kurumlarına ÖSYM'nin yapacağı sınavla girilir. Sınav sonuçları, bütün adayların ortaöğretimdeki baÅŸarıları dikkate alınarak deÄŸerlendirilir. Adayların yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirilmelerinde puanlamalar; sözel, sayısal, eÅŸit ağırlık ve yabancı dil olmak üzere dört puan türü esas alınarak yapılır.    Sözel puanın yüzde 45'ini Türkçe, yüzde 40'ını Sosyal Bilimler ve yüzde 15'ini Matematik; sayısal puanın yüzde 20'sini Türkçe, yüzde 40'ını Matematik ve yüzde 40'ını Fen Bilimleri; eÅŸit ağırlıklı puanın yüzde 40'ını Türkçe, yüzde 35'ini Matematik ve yüzde 25'ini Sosyal Bilimler; yabancı dil puanının yüzde 30'unu Türkçe, yüzde 10'unu Sosyal Bilimler ve yüzde 60'ını yabancı dil puanları oluÅŸturur.    Bireysel baÅŸarı puanı, adayın 5'li sisteme dayalı ortaöğretim diploma notu ile ÖSYM'nin yapmış olduÄŸu sınavdan aldığı puanın yüzde 2'sine karşılık gelen sayının çarpımıyla elde edilir. Bütün adaylar için yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirme, her bir adayın ÖSYM'nin yaptığı sınavdan aldıkları puana, bireysel baÅŸarı puanı eklenerek ÖSYM tarafından gerçekleÅŸtirilir.''     SAYI VE TARÄ°HÄ° BAKANLIK BELÄ°RLEYECEK     Tasarıda, ''Yükseköğretime giriÅŸ sınavı sayısının, tarihinin, diploma notunun 5'lik sistemin dışında bir puanlama yöntemiyle hesaplandığı ortaöğretim kurumlarında diploma notunun beÅŸlik sisteme uyarlanmasının, ortaöğretimde bir mesleÄŸe veya belli sanat dallarına yönelik programların yükseköğretimdeki devamı niteliÄŸindeki programlarile yükseköğretim programlarının puan türlerine göre belirlenmesinin ve diÄŸer hususlara iliÅŸkin usul ve esasların Milli EÄŸitim Bakanlığı'nca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceÄŸi'' kaydedildi.    ''Yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirmede, bu maddede yer verilenler dışında herhangi bir ölçüt dikkate alınmaz'' hükmü de tasarıda yer aldı.     ÖSYM'NÄ°N GÖREVÄ°Â Â Â Â Â YÖK Kanunu'ndaki, ''ÖSYM'nin görev ve iÅŸleyiÅŸi ile ilgili'' düzenlemelerin yer aldığı 10. maddenin ikinci fıkrasındaki ''ÖSYM, yükseköğretim kurumlarının isteÄŸi üzerine yükseköğretim kurumlarına anket, doçentlik sınavları dahil her düzeyde sınav ve deÄŸerlendirme ile öğrenci kayıt iÅŸlemlerini ve Yükseköğretim Kurulu'nca verilecek diÄŸer iÅŸleri yapar'' hükmü de şöyle deÄŸiÅŸtirildi:    ''ÖSYM, yükseköğretim kurumlarına öğrenci alınması amacıyla öğrenci seçme ve yerleÅŸtirmeye iliÅŸkin sınavları hazırlayan ve yapan, kamu veya özel sektör kuruluÅŸlarının talepleri doÄŸrultusunda personel veya öğrenci seçilmesi ve yerleÅŸtirilmesine iliÅŸkin sınavlar düzenleyen bir kuruluÅŸtur. Bu sınavlar ve yerleÅŸtirme iÅŸlemleri, ilgili kurum ve kuruluÅŸlarla doÄŸrudan iÅŸbirliÄŸini saÄŸlayan protokoller çerçevesinde yürütülür.''Â
button