Güncelleme Tarihi:
TCCD tarafından düzenlenen “Yüksek Hızlı Tren Semineri”ne katılan Yılmaz, 2002 yılında kişi başına düşen hız süresinin 40 kilometre olduğunu belirterek, 2007 yılında bu oranın 400 kilometreye yükseldiğini söyledi. Yılmaz, hava taşımacılığının gelişmesiyle birlikte bu oranın daha da artacağını kaydetti. Demiryollarına son 5 yılda 6 milyar dolarlık yatırım yapıldığını hatırlatan Yılmaz, bunun son 50 yılda Türkiye’de demiryollarına yapılan yatırım miktarından fazla olduğunu söyledi. Marmaray Projesi ile, Boğazın iki yakası arasındaki ulaşımın, 4 dakikada sağlanacağını ifade eden Yılmaz, Marmaray çift yönde ise 150 bin yolcu taşınacağını kaydetti.
HIZLA TRENDE YENİ GÜZERGAHLAR
Ankara-Konya hızlı tren projesinin altyapısının büyük ölçüde tamamlandığını belirten Yılmaz, Ankara-Sivas hızlı tren projesinin devamı olarak Sivas-Erzincan, Erzincan-Erzurum, Erzurum-Kars hatlarında da çalışmaların devam ettiğini vurguladı. Yılmaz, “Planlanan Kars-Tiflis projesi hayata geçirildiğinde ise demiryollarının Asya çıkışı, bu hat üzerinden bağlanacak ve bölge ekonomisine canlılık gelecek. Buna ilave olarak Trabzon-Rize-Hopa ve Hopa-Sarp-Batum Demiryolu Projelerini planlıyoruz. Böylelikle ihracatçılarımızın taşımacılıkta çektikleri sıkıntılar ve kaynak israfı sona erecektir. Bu projelerle, BDT ülkelerine ulaşım daha kolay hale gelecektir” diye konuştu.
BLOK TAŞIMA İLE GELİR YÜZDE 110 ARTTI
Kombine taşımacılığa önem verildiğini anlatan Yılmaz, blok tren ile yük taşımacılığında yeni bir uygulamaya geçildiğini anımsattı. “Bu uygulama ile 2006 yılında 19.7 milyon ton yük taşınarak 2002 yılına göre yük taşıma miktarında yüzde 37, yük taşıma gelirinde ise yüzde 110 artış sağlandı” diyen Yılmaz, uluslararası yük taşımacılığında da blok tren işletmeciliğine geçildiğini söyledi. Türkiye ile Avrupa ülkeleri arasında, karşılıklı olarak blok yük trenlerinin çalıştırıldığını vurgulanan Yılmaz, şöyle konuştu:
“Türkiye’de ilk kez lojistik köyleri kuruyoruz. Kombine taşımacılığı geliştirmek için ilk etapta İstanbul Halkalı, İzmit Köseköy, Kayseri Boğazköprü, Samsun Gelemen, Eskişehir Hasanbey ve Balıkesir Gökköy’de 6 adet lojistik köy kurulmaktadır.”
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Avrupa’daki hızlı tren teknolojik gelişmelerinin Türkiye’ye kazandırılmasının amaçlandığını belirterek, “Türkiye 60 yıl sürdürülen ulaşım politikalarında ne yazık ki ulaşım modları arasında dengeyi sağlayamamıştır” dedi.
TCCD’YE 4 YILDA 6 MİLYAR DOLAR ÖDENEK AYRILDI
Demiryollarına 2003’ten sonra yaklaşık 6 milyar dolar ödenek ayrıldığını kaydeden Karaman, projelerin birer birer hayata geçirildiğini söyledi. Karaman, yapımlarına başlanan Ankara-İstanbul, Ankara-Konya hızlı tren projeleri kısa bir zamanda hizmete verileceğini dile getirerek, böylece Türkiye’nin hızlı tren hattına sahip dünyada 8’inci, Avrupa’da 6’ıncı ülke konumuna geleceğine dikkat çekti.
Ankara-İzmir, Ankara-Bursa, Ankara-Sivas, Halkalı?Kapıkule hızlı tren projeleri ile Kars-Tiflis yeni demiryolu projelerinin yapımının hedeflendiğini ifade eden Karaman, “Yeni projelerle Avrupa’dan Çin’e kesintisiz demiryolu ulaşımını gerçekleşerek, tarihi ipek yolu demirağlarda yeniden canlanacaktır. Türkiye’de sadece demiryolu ulaşımı değil, ileri demiryolu sanayisi de gelişmektedir. Adapazarı’nda Kore ile işbirliği halinde kurulan hızlı tren fabrikası sadece Türkiye’nin hızlı tren ihtiyacını değil, bölge ve komşu ülkelerin de ihtiyacını karşılayacaktır” diye konuştu.
DÜNYA DEMİRYOLLARINA 1 TRİLYON DOLAR YATIRIM YAPACAK
Erzincan ray bağlantı fabrikasının faaliyete geçtiğini hatırlatan Karaman, Kardemir’in de, hızlı tren rayı için ileri teknolojiyle deneme ray üretimine hazırlandığını açıkladı. Karamana, dünya ülkelerinin, demiryolu sistemini daha etkin hale getirmek üzere 2025 yılına kadar 1 trilyon dolar yatırım yapmayı hedeflediğini vurguladı.
Hızlı tren hattının 250 km/saate uygunluğu için, 4 aşamalı test programı uygulanacağını ifade eden Karaman, şöyle konuştu:
“Bu program, TCCD, üniversitelerimiz, teknik değerlendirme ve kontrolü yapan alman TÜV-SUB ile İtalyanlarla işbirliği halinde yürütülmektedir. Birinci aşamada; 120 km/saatte hattın altyapı, üstyapısının ölçümleri yapılarak tölerans dışına çıkan değerler var ise bunlar giderilecek.”