Oluşturulma Tarihi: Eylül 16, 2004 00:00
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın görevden alınması konusunda, ”Bence zamanlama konusunda o kadar geç kalmış değiliz” dedi.Yıldırım, düzenlediği sohbet toplantısında, Karaman'ın görevden alınmasıyla ilgili kararnamenin hatırlatılması üzerine, yaşanan kazaların ardından başlayan yargı sürecinin devam ettiğini kaydetti. TCDD Genel Müdürü Karaman için soruşturma izninin verilmesi yönündeki talep konusunda incelemelerin de sürdüğünü ifade eden Yıldırım, bu sürecin sonunda izin vermeyi düşündüklerini ancak, spekülasyonların demiryollarına daha fazla zarar vermemesi ve yargıyı rahatlatmak amacıyla süreci öne aldıklarını anlattı. Yıldırım, bu kararda geç kalınıp kalınmadığının sorulması üzerine, ”Bence zamanlama konusunda o kadar geç kalmış değiliz” diye konuştu. Pamukova'daki tren kazasını da değerlendiren Yıldırım, hazırlanan raporların hukuk sürecinde çok konuşulacağını ve tartışılacağını dile getirerek, Pamukova Cumhuriyet Savcılığı'nın soruşturmasına konu olan rapor konusunda da ciddi itirazlar bulunduğunu anlattı. Yıldırım, demiryollarında uzun süre yatırım yapılmaması nedeniyle başta saatte 140 kilometre olan hız sınırının, hattaki bozulmalar nedeniyle getirilen “Takayyudat” adı verilen sınırlamalarla, ortalama saatte 85 kilometreye kadar gerilediğini hatırlattı. Ankara-İstanbul arasında hızlandırılmış tren uygulamasına gidilirken, hızı etkileyen 175 makasın değiştirilmesiyle 45 dakikalık zaman kazanıldığını ifade eden Yıldırım, geçitlerin kontrol altına alınması ve ara durakların da kaldırılmasıyla 105 dakika kazanılarak İstanbul-Ankara arasının 5 saat 15 dakikaya indiğini kaydetti. “NORMAL YOLCU OLARAK DA SEYAHAT ETTİM” Seferlere çok sayıda denemenin ardından başlandığını ve kendisinin basın bilgilendirilmeden, normal yolcu olarak da seyahat ettiğini vurgulayan Yıldırım, Pamukova'daki kazaya kadar yapılan 166 seferde 38 bin yolcunun taşındığını söyledi. Ulaştırma Bakanı Yıldırım, dünya literatüründe saatte 200-250 kilometre hızla gidenlere hızlı tren dendiğini, hızı saatte 160 kilometreye kadar olanların ise konvansiyonel tren olarak adlandırıldığını kaydederek, ilgi çekmesi için İstanbul-Ankara arasındaki seferlere hızlandırılmış tren adının demiryolları yetkileri tarafından konduğunu bildirdi. Yıldırım, “Çok güzel bir trend yakalamış ve 2 bin otobüs yollardan çekilmişti. 45 gün içinde ilk defa geliri, giderini karşılayan bir tren haline gelmişti” diye konuştu. Demiryollarındaki sinyalizasyon sisteminin, ağın sadece yüzde 20'sini kapsadığını, İstanbul-Edirne hattındakini Japonlar'ın, İstanbul-Ankara arasındakini Fransızlar'ın gerçekleştirdiği otomatik durdurma sisteminin (ATS) de birbiriyle uyumsuz olduğunu anlattı. “ATS'LER YERLEŞTİRİLİYOR” Bunun üzerine lokomotiflere iki sistemle de uyumlu, yerli olarak geliştirilen ATS'ler yerleştirilmesine başlandığını, ancak işlem tamamlanamadan kazaların meydana geldiğini bildiren Yıldırım, ”Lokomotif başına 20 bin dolar maliyeti olan bu sistemi 9 lokomotife monte etmiştik. Toplam 38 lokomotife yerleştirme işlemi yılbaşında bitmiş olur” diye konuştu. Yıldırım, 1950'lerden itibaren demiryollarındaki sorunların öteleme nedeniyle biriktiğini dile getirerek, “Demiryollarının son 20 yıldaki zararı 12 milyar dolar. Devlet nakit para vermiş ancak buna rağmen geri gitmeye devam etmiş. Bu parayla 5 bin kilometre hızlı tren hattı yapılırdı” diye konuştu. Demiryollarının göreve geldiklerinde 43 bin kişi olan personel sayısının, 39 bine gerilediğini de vurgulayan Yıldırım, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ile ilgili gelişmeyi kastederek, “Ben demiryollarına 2 adam tayin ettim. Şimdi eskiye döndü, geri alıyoruz” diye konuştu. Yıldırım, hızlandırılmış tren seferlerine devam edilmediğini hatırlatarak, konuyla ilgili Baro ve bağımsız bilim kurulunun rapor hazırlamakta olduğunu, bağımsız bilim kurulunun raporuna göre uygulamanın devam edip etmemesine karar vereceklerini söyledi. Kazayla ilgili bir simülasyonda kaza nedeninin hız artı fren olarak gösterildiğini, bağımsız bilim kurulunun da bir simülasyon hazırlamakta olduğunu belirten Yıldırım, son 2 kaza konusundaki değerlendirmelerde, aynı altyapıya verilen kusur oranının, birinde 8'de 4, diğerinde ise 8'de 2 olmasını ilginç olarak değerlendirdi. “ESKİŞEHİR-KÖSEKÖY İÇİN İHALEYE ÇIKILACAK” Demiryollarındaki yatırımlara ilişkin bilgi veren Binali Yıldırım, Eskişehir-Ankara arasındaki 437 milyon euroluk projenin ardından, 701 milyon euro keşif bedelli Eskişehir-Köseköy arasındaki bölüm için önümüzdeki günlerde ihaleye çıkılacağını açıkladı. Bu projede firmalardan kredi getirmelerinin isteneceğini bildiren Yıldırım, “Aksama olmazsa 2006 sonunda Ankara-İstanbul arası 3 saate inmiş olacak” diye konuştu. Bu güzergahta 2 yeni hat yapılacağını ve mevcut tek hattın ise yük taşımacılığında kullanılacağını kaydeden Yıldırım, yeni hatta saatte 200 kilometrelik hızın sağlanacağını bildirdi.
button