YeÅŸil Kraliçe vize verdi Body Shop Türkiye’ye geldi

Güncelleme Tarihi:

Yeşil Kraliçe vize verdi Body Shop Türkiye’ye geldi
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 20, 2003 00:00

The Body Shop dünyanın en beÄŸenilen 27. markası. Her 0.4 saniyede bir ürünü satılıyor. 50 ülkede 77 milyon müşterisi var. Gezegenin en hararetli çevre ve insan hakları savunucularından, üniversite tezlerine konu olan ‘‘YeÅŸil Kraliçe’’ Anita Roddick'in ÅŸirketi. Firma, geçtiÄŸimiz mayıs ayında Türkiye pazarına girdi. Tepe Nautilus ve Metrocity maÄŸazalarının ardından 3. maÄŸazasını CarrefourSA İçerenköy'de açtı. Oysa bugüne kadar pek çok kez giriÅŸimlerde bulunulmuÅŸ, Body Shop Türkiye'ye getirilmeye çalışılmıştı. Ama bir türlü olmamıştı. Neden olmadığına iliÅŸkin yorumlar, çevre, insan hakları konularında hassasiyet gösteren ve bu hakların çiÄŸnendiÄŸi ülkelerde kesinlikle maÄŸaza açmayan ÅŸirketin Türkiye'yi de bu kategoride gördüğü için ticari yatırım yapmadığı yönündeydi. Peki ne oldu da, Body Shop Türkiye'de maÄŸaza açtı? Türkiye'nin insan hakları tutumunda olumlu geliÅŸmeler oldu da ondan mı yoksa ÅŸirketin prensiplerinde deÄŸiÅŸiklikler olduÄŸundan mı karar deÄŸiÅŸtirdiler? Bu sorunun cevabını YeÅŸil Kraliçe Anita Roddick'ten almak istedik. O, köşesine çekilmiÅŸ, ÅŸirketi uzaktan yönetiyordu. Bize gösterilen adres, The Body Shop Avrupa, OrtadoÄŸu, Afrika BaÅŸkanı Alastair Kerr oldu. Soruları ona yönelttik. Bu arada, ürünlerini tüketmeye baÅŸlayan Türk tüketici de militan giriÅŸimci Anita Roddick'i tanısın istedik.The Body Shop EMEA (Avrupa, OrtadoÄŸu, Afrika) BaÅŸkanı Alastair Kerr Boykot etmenin çözüm olmadığını öğrendikPazarlama gurusu Adam Morgan, The Body Shop'u, alışılmışın dışında pazarlama stratejileriyle rakiplerine meydan okuyan bir marka olarak tanımlamıştı. Meydan okuyan bir marka olmanın anlamı nedir? -The Body Shop'ın felsefesinin altında çok önemli ve belki de hiçbir ÅŸirket tarafından böylesine yüksek bir inançla kucaklanmamış bir strateji yatıyor. O da sosyal ve etik deÄŸerlere sadık kalarak da para kazanılabileceÄŸi, yok ederek deÄŸil yapıcı yöntemlerle ticaret yapılabileceÄŸi. Åžirketin kısa tarihine bakarsanız, Greenpeace ile ortaklaÅŸa düzenlediÄŸi birçok çevreci kampanyaya, insan haklarına ve hayvan haklarına saygıyı ön plana çıkartan birçok kampanyaya ve ticaret yaptığı ülkelerde yerel iÅŸgücünü yüceltmeyi amaçlayan birçok baÅŸka kampanyaya rastlarsınız. The Body Shop, bu eylemleri kendisi tüketicilerine raÄŸmen yapsaydı, bu kadar baÅŸarılı ve saygın bir ÅŸirket olmazdı. Biz, tüketicilerimize, kendilerini iyi hissetmeleri için kaliteli ürünlerden çok daha fazlasını verdik. The Body Shop hangi kampanyalarda yer aldı? - ÖrneÄŸin geçtiÄŸimiz yıl, Greenpeace ile ortak olarak, 'Choose Positive Energy' adlı uluslararası bir kampanya düzenlendik. Bu kampanya ile geliÅŸmekte olan ülkelerde yaÅŸayan 2 milyar insan, hükümetlerinden geri dönüşümlü enerji talebinde bulunmaları için bilinçlendirildi. Dünya çapında 6 milyon kiÅŸi bu kampanyaya destek verdi. 2003-2004 için de, 'Ev içi ÅŸiddeti durdurun' adlı bir kampanya baÅŸlatıyoruz. Ayrıca 2000'de The Body Shop, ilk insan hakları ödülü fikrini ortaya attı, iki yılda bir özel olarak belirlenen jüri, insan haklarının farklı bir alanını konu ederek bu ödülü veriyor. 2002'de Kenya, Ä°srail, Bulgaristan ve Honduras'tan derneklere, barınma hakkı konusunda yaptıkları faliyetlerden dolayı insan hakları ödül verildi. Ä°NSAN HAKLARI TEK KRÄ°TERÄ°MÄ°Z DEĞİLThe Body Shop, yıllarca Türkiye'deki insan hakları ihlalleri nedeniyle Türk pazarına girmeyi reddetmiÅŸti. Åžirket ÅŸimdi neden ve nasıl fikrini deÄŸiÅŸtirdi?-Ä°nsan haklarını savunmak, The Body Shop'ın kurumsal deÄŸerlerinden biri. Ancak bir ülkenin insan hakları karnesini, The Body Shop'un o ülke pazarına girerken tek kriter olarak deÄŸerlendirmesi söz konusu deÄŸil. Pazar koÅŸullarının da oluÅŸması gerekiyor. ÖrneÄŸin, Türkiye'de çok güçlü bir iÅŸ ortağımız ve pazar koÅŸullarını ve tüketici eÄŸilimlerini çok iyi okuyan bir yerel ekibimiz var. Açıkçası Shaya A.Åž.'nin varlığı da bizi Türkiye'de baÅŸarılı olacağımız ve deÄŸerlerimizi tüketicilerimize yaÅŸatabileceÄŸimiz konusunda cesaretlendirdi. Türkiye'de de, etik deÄŸerler ve çevre koruma konularındaki duyarlılıklarımızı vurgulayarak, olumlu katkılar saÄŸlayacağımıza inanıyoruz. Evet, The Body Shop, kurumsal deÄŸerlerine son derece sadık olan ve sıkı sıkıya baÄŸlı kalan bir ÅŸirket. Bu konumdaki bir ÅŸirketin yapabileceÄŸi en iyi ÅŸey, çeÅŸitli kurumsal ve toplumsal katmanlarda çalışıp, örneÄŸin insan hakları karnesi zayıf olan ülkelere bu durumu düzeltmeleri için yardımcı olmak. Boykot etmenin bir çözüm olmadığını, The Body Shop, yıllar içinde en iyi öğrenen ve savunan ÅŸirketlerin başında geliyor. Türk pazarında ilerleme planlarınız ve hedefleriniz neler? - Türk pazarında büyük bir potansiyel olduÄŸuna inanıyoruz ve müşterilerimizin taleplerini karşılamak için, tüm dünyada olduÄŸu gibi, Türkiye'de de elimizden geleni yapacağız. BildiÄŸim kadarıyla pek fazla reklam yapmıyorsunuz. - Body Shop kurulduÄŸu günden bu yana geleneksel olmayan farklı pazarlama teknikleri kullandı. MaÄŸaza içi görselleri, etkileyici vitrin posterleri ile müşterilerin ilgisini çekmeyi amaçladı. Bu görseller, çoÄŸu zaman ürün görselleri yerine insan hakları, hayvan hakları ve çevre konularındaki kampanyaların kışkırtıcı görselleri oldu. Nadiren de olsa, reklam yapar ama sistematik deÄŸildir. Fakat bu, 'The Body Shop reklama karşıdır' benzeri bir söylem olarak algılanmamalı. YEŞİL KRALİÇEBugün militan doÄŸa savunuculuÄŸu nedeniyle, ‘‘YeÅŸil Kraliçe’’ olarak anılan Anita Roddick, Ä°talyan Yahudisi göçmen bir ailenin kızı olarak Ä°ngiltere Littlehampton'da 1942 yılında doÄŸdu. Film artisti olmak istediÄŸi ilk gençlik yıllarında, bir gün Ä°ngiltere'nin en zengin kadınları arasına gireceÄŸini tahmin bile etmemiÅŸti muhtemelen. Çalışma hayatına ailesinin iÅŸlettiÄŸi kafede baÅŸladı. Ä°ngilizce ve tarih okurken kocası Gordon'la tanıştı. Evlenip ev kadını olduktan sonra, eÅŸi Brezilya'dan New York'a at ile gitme hayalini gerçekleÅŸtirmeye karar verdi ve Amerika'nın yolunu tuttu. Bu dönemde Roddick, 2 çocuÄŸuna bakabilmek amacıyla bankadan aldığı 12 bin pound kredi ile, Ä°ngiltere'nin sahil kasabası Brighton'da ilk The Body Shop'u açtı. Her yeri içten dışa yeÅŸile boyalı maÄŸazada, el yapımı sadece 25 ürün vardı. Gerçi, daha sonra Roddick, dünyanın unutulmuÅŸ ve fakir köşelerini dolaÅŸarak ÅŸifalı bitkileri araÅŸtırmaya ve satın almaya baÅŸladı. Bugün binden fazla ürün çeÅŸidi, dünyanın dört bir yanında tüketicilere ulaşıyor. Elliden fazla ülkede yaklaşık 1900 maÄŸazası bulunan firma, Annita Roddick'in aktivist vizyonu ile, güzellik ve bakım sektöründe farklı bir konum elde etti. Roddick'in 70'lerde raÄŸbet görmeyen stratejileri, 80'ler ve 90'larda dünyanın önde gelen üniversitelerinde pazarlama derslerine ve tezlere konu oldu. The Body Shop ürünlerini yılda ortalama 77 milyon müşteri deniyor. 1999 yılında Tüketiciler DerneÄŸi tarafından Ä°ngiltere'nin en güvenilen markası seçilen The Body Shop, 1997'de ise uluslararası markalar arasında dünyada 28'inci, perakende alanında da 2'nci sıraya oturdu. Financial Times gazetesinin uluslararası ÅŸirketlerin üst düzey yöneticileri arasında yaptığı ankette, en güvenilir markalar arasında 27'nci seçildi. HAYVANLARI KULLANMAKLA SUÇLANDIÄ°ÅŸler her zaman bu çevreci ve aktivist iÅŸ kadını için yolunda gitmedi. 1994'te hayvanların testlerde kullanılmasına karşı yürüttüğü kampanya sırasında Ä°ngiliz 4. Kanal'ı tarafından kozmetikte hayvan ürünleri kullanmakla suçlandı ancak beraat etti. Roddick, ÅŸu anda, The Body Shop'un yönetim kurulunda günlük operasyonel sorumluluklardan çekilmiÅŸ durumda. Pazarlama ve ürün geliÅŸtirme konularında BSI'ya (Body Shop International) danışmanlık yapıyor ve Ä°ngiltere'de yaşıyor. KiÅŸisel inançları doÄŸrultusunda tam bir eylem insanı. Eylemlerini, öğrendiklerini ve deneyimlerini, baÅŸka insanlarla paylaÅŸmaktan büyük haz alıyor. Kitap yazıyor, seminerler veriyor, vakıf iÅŸleriyle uÄŸraşıyor. Bu arada küçük bir bilgi daha; banyo köpükleri, losyonlar, masaj yaÄŸları satmasına raÄŸmen, Anita Roddick köpük banyosundan nefret ediyor. ŞİRKETÄ°N BEÅž TEMEL DEÄžERÄ°Hayvanların denek olarak kullanılmasına karşı olmak.Kendine güveni artırmak.Yerel ticareti desteklemek ve geliÅŸtirmek.Ä°nsan haklarını savunmak.Dünyamızı ve çevreyi korumak. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!