OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 17, 2001 00:00
Yerel Yönetimler Reformu Yasa Tasarısı yarın TBMM İçişleri Komisyonu'nda görüşülmeye başlanacak. Geçen yasama yılında TBMM'ye sunulan, ancak hükümet tarafından geri çekildikten sonra yeniden Meclis'e gönderilen 70 maddelik tasarı, merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasında görev bölüşüm ve hizmet ilişkilerini yeniden düzenliyor.Tasarı ile yerel yönetimlerin yeterli mali, idari ve hukuki araçlarla donatılması amaçlanırken, etkinlik, verimlilik ve denetimini güvence altına alacak değişiklikler de öngörülüyor. Yerel yönetim birimlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlara çözüm getirmeye yönelik düzenlemeleri de içeren tasarıda işleyişi basitleştirmeye, yönetimde açıklık ve katılım ile yerel yönetimlerin demokratik kültüre katkısını artırmaya yönelik hükümler yer alıyor.    TASARI NE GETİRİYOR?    Tasarıda, merkezi yönetim ve yerel yönetimler tarafından yerine getirilecek hizmet ve görevler somut biçimde belirlendi. Bakanlıklar, yerel yönetimlerin kendi sorumluluk alanlarına giren hizmetlerinin ulusal ve bölgesel düzeyde koordinasyonunu sağlayacak. ''Mahalli idareler ortak kurulu'' oluşturulmasını öngören tasarı, yenibelediye kurulmasını da zorlaştırılıyor. Belediyelerin borçlanabilmek için Hazine Müsteşarlığı'ndan izin almaları gerekiyor. Belediye Meclisi'nin ilk toplantısında, görüşmelere başlanmadan önce
Atatürk Anıtı'na çelenk konulması, İstiklal Marşı'nın okunması ve saygı duruşunda bulunması zorunluluğu getiriliyor.    BELEDİYELERE YENİ PERSONEL ALIMINDA SINIRLAMA   Tasarıyla, belediyelerin gereğinden fazla personel istihdam edilmesi engelleniyor. Belediyeler
seçim tarihinden önceki bir yıl süre içinde zorunlu nedenler dışında yeni personel ataması yapamayacak. Belediyeler gelirlerini Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek dört bankada nemalandırabilecek. Cadde, meydan, park ve tesislerin isimlendirilmesi, isimlerinin deÄŸiÅŸtirilmesi, amblem ve flamaların belirlenmesi vali ve kaymakamların onayı ile yapılabilecek. İLÇE KÖY BÄ°RLÄ°KLERÄ°Tasarıyla, Ä°l Özel Ä°daresi'nin görevleri yeniden düzenleniyor. Buna göre, Ä°l Genel Meclisi, görüşeceÄŸi konularda ihtisas   komisyonları oluÅŸturabilecek. En az 4 köyü bulunan ilçelerde    ''ilçe köy birlikleri'' oluÅŸturulacak.   İl Özel Ä°daresi'nin bütçe gelirlerinin yüzde 10'u ilçe köy birliklerine aktarılacak. Mahalli seçim tarihinden 1 yıl önce, kadrolara atama yapılamayacak. KardeÅŸ ÅŸehir için DışiÅŸleri ve İçiÅŸleriBakanlığı'ndan izin alınması gerekecek. Belediye meclisleri ve encümenleri, kararlarına aykırı hareket edenlere 2 milyar liraya kadar para veya 30 güne kadar iÅŸyeri kapatma cezası verebilecek. Belediye baÅŸkanı veya en üst zabıta, cezayı gerektiren suçların iÅŸlendiÄŸine tanık olduklarında 7 güne kadar iÅŸyerikapatma ve 200 milyon lira para cezası vermeye yetkili kılınacak. Hazine arazileri belediye ve il özel idarelerine devredilebilecek. YEREL YÖNETÄ°MLERÄ°N GELÄ°RLERÄ° ARTIRILIYOR    Tasarıyla, yerel yönetimlerin gelirleri artırılıyor. Ä°llerde gerçekleÅŸtirilen genel bütçe vergi tahsilatının yüzde 5'i, o ildeki belediyelerin nüfusuna göre dağıtılacak. Ä°stanbul'daki bütçe vergi tahsilatının binde 7'si il özel idaresine bırakılıyor. Vergi beyannameleri, ruhsatlar, talih oyunları, uçak biletleri ve borsa iÅŸlemlerinden mahalli katkı payı ödenecek. DoÄŸalgaz ve likit petrol gazı tüketim vergisi kapsamına alınacak. MOTORLU TAÅžITLAR VERGÄ°SÄ° ARTIRILACAK    Motorlu Taşıtlar Vergileri arttırılarak, artan kısım    belediyelere dağıtılacak. TRT ile özel radyo ve televizyonların reklamgelirlerinden belediyelere pay ayrılacak. HaberleÅŸme vergisinden belediyeler pay alacak. Yerel Yönetimler Reformu Yasa Tasarısı'nda, HaberleÅŸme Vergisi'nin oranı yüzde 1'den  yüzde 2'ye yükseltilerek, nüfuslarına göre belediyelere ödenmesi öngörülüyor.Cep telefonundan alınan haberleÅŸme vergisinden büyükÅŸehirlere düşen payın yüzde 35'i büyükÅŸehir, yüzde 65'i ilçe ve alt kademe belediyelere bırakılıyor. Â
button