Güncelleme Tarihi:
Tasarı ile yerel yönetimlerin yeterli mali, idari ve hukuki araçlarla donatılması amaçlanırken, etkinlik, verimlilik ve denetimini güvence altına alacak deÄŸiÅŸiklikler de öngörülüyor.Â
Yerel yönetim birimlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlara çözüm getirmeye yönelik düzenlemeleri de içeren tasarıda işleyişi basitleştirmeye, yönetimde açıklık ve katılım ile yerel yönetimlerin demokratik kültüre katkısını artırmaya yönelik hükümler yer alıyor.
  Â
TASARI NE GETÄ°RÄ°YOR?
  Â
Tasarıda, merkezi yönetim ve yerel yönetimler tarafından yerine getirilecek hizmet ve görevler somut biçimde belirlendi.
Bakanlıklar, yerel yönetimlerin kendi sorumluluk alanlarına giren hizmetlerinin ulusal ve bölgesel düzeyde koordinasyonunu saÄŸlayacak. ''Mahalli idareler ortak kurulu'' oluÅŸturulmasını öngören tasarı, yenibelediye kurulmasını da zorlaÅŸtırılıyor. Belediyelerin borçlanabilmek için Hazine MüsteÅŸarlığı'ndan izin almaları gerekiyor.Â
Belediye Meclisi'nin ilk toplantısında, görüşmelere baÅŸlanmadan önce Atatürk Anıtı'na çelenk konulması, Ä°stiklal Marşı'nın okunması ve saygı duruÅŸunda bulunması zorunluluÄŸu getiriliyor.Â
  Â
BELEDÄ°YELERE YENÄ° PERSONEL ALIMINDA SINIRLAMA
  Â
Tasarıyla, belediyelerin gereÄŸinden fazla personel istihdam edilmesi engelleniyor. Belediyeler seçim tarihinden önceki bir yıl süre içinde zorunlu nedenler dışında yeni personel ataması yapamayacak.Â
Belediyeler gelirlerini Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek dört bankada nemalandırabilecek. Cadde, meydan, park ve tesislerin isimlendirilmesi, isimlerinin deÄŸiÅŸtirilmesi, amblem ve flamaların belirlenmesi vali ve kaymakamların onayı ile yapılabilecek.Â
İLÇE KÖY BİRLİKLERİ
Tasarıyla, Ä°l Özel Ä°daresi'nin görevleri yeniden düzenleniyor. Buna göre, Ä°l Genel Meclisi, görüşeceÄŸi konularda ihtisas   komisyonları oluÅŸturabilecek. En az 4 köyü bulunan ilçelerde    ''ilçe köy birlikleri'' oluÅŸturulacak.  Â
İl Özel İdaresi'nin bütçe gelirlerinin yüzde 10'u ilçe köy birliklerine aktarılacak. Mahalli seçim tarihinden 1 yıl önce, kadrolara atama yapılamayacak. Kardeş şehir için Dışişleri ve İçişleriBakanlığı'ndan izin alınması gerekecek.
Belediye meclisleri ve encümenleri, kararlarına aykırı hareket edenlere 2 milyar liraya kadar para veya 30 güne kadar işyeri kapatma cezası verebilecek. Belediye başkanı veya en üst zabıta, cezayı gerektiren suçların işlendiğine tanık olduklarında 7 güne kadar işyerikapatma ve 200 milyon lira para cezası vermeye yetkili kılınacak. Hazine arazileri belediye ve il özel idarelerine devredilebilecek.
YEREL YÖNETİMLERİN GELİRLERİ ARTIRILIYOR
  Â
Tasarıyla, yerel yönetimlerin gelirleri artırılıyor. İllerde gerçekleştirilen genel bütçe vergi tahsilatının yüzde 5'i, o ildeki belediyelerin nüfusuna göre dağıtılacak. İstanbul'daki bütçe vergi tahsilatının binde 7'si il özel idaresine bırakılıyor. Vergi beyannameleri, ruhsatlar, talih oyunları, uçak biletleri ve borsa işlemlerinden mahalli katkı payı ödenecek. Doğalgaz ve likit petrol gazı tüketim vergisi kapsamına alınacak.
MOTORLU TAÅžITLAR VERGÄ°SÄ° ARTIRILACAK
  Â
Motorlu Taşıtlar Vergileri arttırılarak, artan kısım    belediyelere dağıtılacak. TRT ile özel radyo ve televizyonların reklamgelirlerinden belediyelere pay ayrılacak.
Haberleşme vergisinden belediyeler pay alacak. Yerel Yönetimler Reformu Yasa Tasarısı'nda, Haberleşme Vergisi'nin oranı yüzde 1'den  yüzde 2'ye yükseltilerek, nüfuslarına göre belediyelere ödenmesi öngörülüyor.
Cep telefonundan alınan haberleşme vergisinden büyükşehirlere düşen payın yüzde 35'i büyükşehir, yüzde 65'i ilçe ve alt kademe belediyelere bırakılıyor.