Yerel yönetim reformu yasa tasarısı komisyonda

Güncelleme Tarihi:

Yerel yönetim reformu yasa tasarısı komisyonda
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 04, 2004 00:00

Belediyeler Yasa Tasarısı, BüyükÅŸehir Belediyeleri Yasa Tasarısı ve Ä°l Özel Ä°dareleri Yasa Tasarısı'ndan oluÅŸan yerel yönetimler reform paketi TBMM'ye sunuldu. İçiÅŸleri Bakanı Abdülkadir Aksu, sunuÅŸunu yaptığı yasa tasarılarının bütüncül bir bakış açısı içinde hazırlandığını ve birbirleriyle uyumlu reform paketinin unsurları olduÄŸunu söyledi.Tasarıların gerekliliÄŸi konusunda kamuoyunda uzlaÅŸma saÄŸlandığını, herkesin yerel yönetimlerin yetki ve imkanlarının artırılmasından yana olduÄŸunu kaydeden Aksu, tasarılar hazırlanırken bütün ilgililerin fikirlerinin alındığını bildirdi.     Aksu'nun ana baÅŸlıklarını anlattığı Belediyeler Yasa Tasarısı ile belediye kurulması için gerekli nüfus ÅŸartı 2 binden 5 bine çıkarılıyor. Belediye tüzel kiÅŸiliÄŸinin sona erdirilmesi konusunda da yeni düzenlemeler yapılıyor.     Tasarıyla ''hemÅŸehri hukuku'' kavramı getirilerek hemÅŸehrilerin belediye hizmet ve kararlarına katılma, belediye faaliyetleri konusunda bilgilenme ve belediye idaresinin yardımından faydalanma hakkı bulunduÄŸu hükme baÄŸlanıyor.     Kanunlarla baÅŸka bir kamu kuruluÅŸuna verilmeyen mahalli müşterek nitelikli her türlü görev ve hizmetlerin, belediye sınırları içerisinde belediyelerce yürütülmesi hükme baÄŸlanıyor.     Gayrisıhhi müesseseler ile umuma açık yer ruhsatları, motorlu taşıt muayeneleri ile emisyon ölçümleri gibi kimi yetkiler belediyelere devrediliyor.     Mahalli mülki amirlerin belediye bütçeleri dahil meclis kararlarını tasdik yetkisi kaldırılarak yerine vali ve kaymakamlara hukuka veya kamu hizmeti niteliÄŸine uymayan kararları idare mahkemelerine götürme yetkisi veriliyor.      BELEDÄ°YE MECLÄ°SLERÄ°NDE KOMÄ°SYONLAR     Belediye meclislerinde çeÅŸitli komisyonlar kurulması zorunluluÄŸu getiriliyor.      Nüfusu 10 binin üzerindeki yerlerde belediye hesaplarını incelemek üzere denetim komisyonu ve 50 bini aÅŸan yerlerde plan-bütçe komisyonu kurulması zorunlu kılınıyor.     Personel kadrolarının ihdası, iptali ve deÄŸiÅŸtirilmesi, belediye ve il özel idaresinin teÅŸkilat yapısı, stratejik planların yapılması, borçlanma gibi yetkiler meclislere bırakılıyor.     Belediye encümenlerinin yapısını da deÄŸiÅŸtiren tasarı, encümenlerde seçilmiÅŸlerle atanmışların sayısını eÅŸitliyor.     Stratejik yönetim anlayışı getirilerek belediye ve il özel idarelerinin bir yıllık faaliyetlerinin stratejik plan ve belirlenen hedeflere uygun olarak gerçekleÅŸip gerçekleÅŸmediÄŸi, mali durum ve performans göstergelerinde meydana gelen sapmaların ve sebeplerinin gösterildiÄŸi faaliyet raporu hazırlanması öngörülüyor. Stratejik plan ve faaliyet raporu meclislerde görüşülerek karara baÄŸlanacak.     Tasarıyla yerel yönetimlerde personel istihdamı düzenlenirken, üst yönetici kadrolarında kadro karşılığı sözleÅŸmeli ve uzmanlık gerektiren saÄŸlık, hukuk, teknik hizmetler, kültür ve sanat, araÅŸtırma-geliÅŸtirme gibi alanlarda  sözleÅŸmeli personel çalıştırma olanağı getiriliyor.     Ayrıca, yöneticilik kadrolarında merkezi idare personelinin geçici olarak belediyelerde görevlendirilmesi imkanı da getiriliyor.     Belediyelerde personel giderlerinin nüfusu 10 bini aÅŸan belediyelerde bütçenin yüzde 40'ını, diÄŸerlerinde yüzde 30'unu geçemeyeceÄŸi hüküm altına alınıyor.     Tasarı uyarınca, yerel yönetimlerdeki baÅŸarılı memurlara yılda 2 defa ikramiye verilecek.     Tasarı, belediye baÅŸkanları tarafından iç denetim yapılmasını; belediyelerin mali iÅŸlem ve kararla ile performans ölçütlerine uygunluk açısından Sayıştay, mali iÅŸlemler dışında kalan iÅŸ ve iÅŸlemler açısından da İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından denetlenmesini öngörüyor. Denetim raporları belediye meclislerine sunulacak ve kamuoyuna açıklanacak.     Mahalli hizmetlerdeki yetersizlik ve aksamanın halkın saÄŸlığını, esenliÄŸini ve huzurunu önemli ölçüde ve olumsuz etkilemesi durumunda İçiÅŸleri Bakanlığı belediyeyi önce uyaracak. Makul sürede yetersizlik giderilmediÄŸi takdirde validen bu hizmetlerin yapılması istenecek.      KENT KONSEYLERÄ° KURULUYOR      Belediyeler, bütçe gelirlerinin yüzde 10'una kadar meclis kararıyla, daha yüksek oranlarda ise İçiÅŸleri Bakanlığı'nın onayıyla borçlanabilecek.     Belediye ve baÄŸlı kuruluÅŸlarının toplam iç ve dış borçlarının ana para ve faiz tutarı, en son kesinleÅŸmiÅŸ bütçe gelirleri toplamının vergi usul kanununda belirlenen yeniden deÄŸerleme oranıyla artırılan miktarının 2 katını aÅŸamayacak.     Tasarı, katılımcılık, ÅŸeffaflık, çevre bilinci, sosyal dayanışma ve hesap sorma kültürünün geliÅŸtirilmesi için sivil toplum örgütlerinin oluÅŸturduÄŸu kent konseyleri kurulmasını da öngörüyor.     Yerel yönetimlerin kendi aralarında veya merkezi idare kuruluÅŸlarıyla ortak proje ve yatırımlar yapabilmesi, kendi aralarındabina, tesis, araç ve personel tahsis edebilmesi imkanı da getiriliyor.     Tasarı, nazım imar planları içinde kalan Hazine'ye ait arazi ve arsaların, toplu konut ve ÅŸehircilik hizmetlerinde kullanılabilmesi için bedelsiz olarak belediyelere devredilmesini de hükme baÄŸlıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!