Nuran ÇAKMAKÇI
Oluşturulma Tarihi: Şubat 28, 2012 00:00
Uzmanların ‘Dijital Yerliler’ adını verdiği günümüz çocuk ve gençlerini ve ihtiyaç duydukları eğitim modelini irdelemeye devam ediyoruz.
Teknoloji ile doğan, hızlı düşünüp tüketen bu sabırsız nesil, geleceğin çalışma koşullarını da kendine göre biçimlendirecek. Sürekli online, dijital uyarıya açık avatarlar iyi eğitimli, teknolojiden anlayan hızlı ve değişime açık olacaklar.
UZMANLARA göre gizlilik endişesi taşımayan, konuşma yerine mesajlaşmayı tercih eden yeni nesil için arkadaşlarıyla birlikte olmak cep telefonu, e-mail veya mesajlarla konuşma anlamına geliyor. Günümüz gençleri yaratıcı ve işbirlikçi oldukları için işgücüne katıldıkları şirketlerin çalışma biçimleri üzerinde etkili olup, işyerlerinin çalışma stili ve beklentilerini ciddi ölçüde değiştirecekler. Hızlı tempo ve değişime açık olan bu nesil, anında ödül ve tatmin bekleyecek. Sürekli dijital uyarıya alıştıkları için uyaran olmadığında sıkılma ihtimalleri de yüksek olacak. Ancak sosyal adalete daha çok önem veren, iyi eğitimli, teknolojiden anlayan ve yenilikçi düşünürler olma yolunda bir gidişat var.
Şirketlere güvensizler
Düzenli olarak online olan çocukların çoğu, kendilerini sanal gerçeklikte temsil etmek için bir çeşit avatar (kendi dijital benzerleri) kullanıyor. Bu ‘ikinci hayat’ dünyasında alışverişten çalışmaya, oyun oynamaya, sosyalleşmeye ve hatta gayrimenkul alıp satmaya kadar her şeyi sanal gerçeklikte hazırlıyorlar.
Teknoloji ile ilişkileri sezgisel ve doğal, hatta bazı durumlarda bağımlılık seviyesinde. Anne babalarının zaman zaman krizler nedeniyle işsiz kaldığını gördükleri için şirketlere güvenmiyor, tek proje yerine çeşitli iş projelerinde yer almayı tercih ediyor, bunu daha güvenli buluyorlar.
Oyun oynar gibi öğreniyorlar
Sosyal olarak çekingen, orta ve uzun vadeli hedefler belirleyen ve bunlara ulaşmak için sabırsız olan bu nesil için eğitim artık hayatta kalma yöntemini temsil etmediği için o kadar da önemli değil. Daha çok teknolojik bilgilerini ve zekalarını geliştirmeye çalışıyorlar. Daha iyi el-göz koordinasyonuna sahipler. Artık birçok çocuk işitsel öğrenme veya diğer öğrenme stillerinden ziyade görsel yanını tercih ediyor. Oyun oynar gibi öğrenmek istiyorlar. 21. yüzyılda bu öğrenciler mezun olduğunda, kendilerinden önceki yıllara göre daha fazla ve farklı beceriler bekleyen karmaşık bir dünyada vatandaşlık sorumlulukları üstlenecekler.
Güçlü iletişime sahipler
Onlardan beklenen özel ve mesleki yaşamında öğrendiği kişisel becerileri uygulayabilen, alanındaki yenilikleri takip edebilen, iletişim becerileri güçlü, ekip çalışmasına yatkın, yeniliklere ve değişime açık, problem çözebilen, eleştirel düşünebilen, yaratıcı ve üretken birey olmak.
21. yüzyılın okulları
· Meraklı olmaya teşvik eder, mekanik öğretimi uygulamaz.
· “Ne biliyorsun” diye sormak yerine, “Neleri daha bilmek istersin” diye sorar.
· Yaratıcılığa norm ve standartlardan daha yüksek değer biçer.
· Deneyim ve bilgiyi gerçek ve somut örneklerle aktarır.
· Mümkün olduğu kadar kalıplaşmış programlar yerine öğrencilerin ihtiyaç ve ilgi alanlarına göre hareket eder.
· Öğrencilere klasik ve zorunlu derslerin yanında kişisel gelişim, insan ilişkileri, sağlıklı yaşam, hukuk, ekonomi, borsa, iş başvuruları, medya gibi konularda öğrenme ve gelişme imkanı sunar.
· Erken yaşta yabancı dil eğitimine başlar.
· Öğrencilerin hayata dair soru ve sorgulamalarını ciddiye alır.
· Eğitim öğretim hedeflerini planlarken, bilgilerin ne kadar kalıcı, yaşamlarında hangilerinin uygulanabilir olduğunu ve gelecekte hangilerine ihtiyaç olacağını düşünüp-gereksiz bilgilerden bilinçli olarak kaçınır.
· Uluslararası kurum ve okullarla yakın ilişki kurar; öğrenciye dış dünya ile bağlantı kurmasını destekler ve fırsat verir (öğrenci değişimi, uluslar arası projeler, e-mail arkadaşlığı, ?)
· Teknolojik donanımı çağın gerektirdiği düzeyde olur.
· Öğrenciye çağın gerektirdiği teknolojiden faydalanmasını sağlar.
· Öğrencilerine yeteri kadar hareket ve spor imkânları sunar.
· Velileri öğrenme sürecine dâhil eder ve katkılarını ciddiye alır.
· Hayat boyu öğrenmeyi öğretir.
· Toplumsal ve sosyal duyarlılık çalışmaları, toplum hizmeti çalışmalarını destekler.
İş hayatında kimler kazanacak
BEŞ yılda bir her alanda ikiye katlanan bilgilerle ve bu bilgilerin küresel çapta erişilebilir olmasıyla en iyi işleri en çok bilgi sahibi olanlar yapmayacak. Bilgisayarlar bu konuda hep avantajlı olacak. En iyi işler bilgiyi analiz etme becerileri olan, gerçek olduğu düşünülen şeyler değiştiğinde uyum sağlayacak esnekliğe sahip, küresel bir oyun sahasında uzmanlarla işbirliği yapabilen, alternatif bakış açılarını dikkate almaya istekli ve düşüncelerini sözlü olarak başarıyla aktarabilen bireylerin olacak. Üst düzey bilişsel becerilere sahip olmayanlar ancak biraz daha teknolojik olan montaj hattı işlerine veya hizmet endüstrilerine hazırlanacaklar.
Artık mesele bilgiye ulaşmak değil onunla ne yapılacağıdır
21. yüzyılın yansımalarını, son 20 yılda gözlemlenen değişiklikleri ve bu değişikliklerin günümüz öğrencilerini nasıl etkilediğini büyük bir dikkatle izliyoruz. Eğitimciler olarak, başarılı ve mutlu bireyler yetiştirmek için bizden oldukça farklı koşullara doğmuş öğrencilerin özelliklerini iyi tanımaya odaklanmalıyız. Okulumuzda da yapılan sosyal ve akademik tüm çalışmalarda her öğrenciye sahip olduğu niteliklerin değerli ve özel olduğunu hissederek, kendisini keşfederek eğitim-öğretim sürecinde ilerlemesini sağlıyoruz. 4 yaşla başlayan eğitim-öğretim uygulamaları 12. sınıfın sonunda anadili yetkinliğinde İngilizce’yi kullanan, ikinci yabancı dilde iletişim kurabilen, yüksek öğretim kurumlarına hazır, tam donanımlı mezunlar verebilmeye imkan sağlayacak şekilde ele alınıyor.
Okullarda bilgi kuramı, istatistik, bilgi ve iletişim teknolojisi, liderlik, araştırma ve sunum teknikleri gibi dersler ve yaratıcılık-spor-toplum hizmetinden oluşan sosyal etkinlik programları dikkatle izlenmeli. Organizasyonlar öğrencilerin liderliğinde takım halinde yapılmalı ki, öğrencilerin geleceğin lider profilini benimsemeleri sağlansın
Takım çalışması önem kazanacak
Dersler teknolojik ve görsel materyallerle işlenmeli. Online ödev siteleri, öğrenci ile öğretmenin iletişimini doğrudan sağlayan öğretmen web sayfaları, ödev modülleri, öğrenci-öğretmen elektronik haberleşme ağı, bloglar, sınıf ortamında bilgisayar ve akıllı tahta kullanımının bu sürece katkı sağlayacağı unutulmamalı.
Öğrencilerin değerlendirilmesi ve onlara geri bildirimde bulunma, becerilerin iyice kavranmasının anahtarıdır.
Gençlere takım halinde, eleştirel düşünmeyi öğrenmek, karmaşık problemler üzerinde, vatandaşlık okuryazarlılığını geliştirmek yerel ve küresel konular üzerinde çalışmak, meslekler hakkında bilgi edinmek için staj yapmaları sağlanmalı.
21. yüzyılda her türlü bilgiye her yerden ulaşılabiliyor. Artık sorun bilgiye nasıl ulaşılacağı değil. Ulaşılabilen okyanus boyutundaki bilgiyle ne yapılacağıdır. Öğretmenlerimiz öğrencilerine bu bilgiyi kullanabilecek, bu denizin içinde bir denizci maharetiyle hedefine ulaşabilecek beceriler kazandırmayı hedeflemeli. Öğrenciler sosyal sorumluluk sahibi, dürüst, adil, başkalarının hak ve hürriyetlerine duyarlı, toplumumuzun çıkarlarını ve refahını düşünen ve üzerine düşen görev ve sorumlulukları yerine getirecek bireyler olarak hayata kazandırılmalı.
YARIN: Sistem analistleri bilişimciler ve sağlık sektörü önem kazanacak