Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2004 00:00
Tamamen yenilenen Land Rover Discovery'nin Türkiye için önemi farklı... Daha önce Türkiye'de Anadol markasını yaratanlardan biri olan ve Land Rover Freelander'ın da dizaynında emeği geçen Mehmet Özöztürk'ün Yeni Discovery'nin iç tasarımını yapmış olması, ayrı bir gurur kaynağı.Land Rover Discovery tamamen yenilendi. Dış tasarımında abisi Range Rover'ın izleri bulunan Discovery 3, Türkiye'de 2004'ün ikinci yarısında satışa sunulacak. Land Rover Discovery 3, 7 kişilik, ferah ve ayrıntılarla zenginleştirilmiş iç mekanı ve teknolojisiyle dikkat çekiyor.Ancak Discovery'nin Türkiye için önemi çok farklı. Daha önce Türkiye'de Anadol markasını yaratanlardan biri olan ve Land Rover firmasında tasarımcı olarak çalışan Mehmet Özöztürk, Yeni Discovery'in iç tasarımında görev almış.İstanbul doğumlu Mehmet Özöztürk, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel bölümünü bitirdikten sonra ilk olarak Otosan'da Türkiye'nin ilk seri üretilen otomobil projesi Anadol'da çalışmış. 15 yaşından beri otomobil tasarımcılığına ilgi duyan Özöztürk, 1973 yılında Rahmi
Koç'un desteÄŸiyle Londra'da bulanan Royal College of Art'ta otomotiv tasarım bölümünde master yapmış. Royal College of Art aynı zamanda bir baÅŸka ünlü Türk tasarımcı Murat Günak'ın da mezun olduÄŸu okul...FREELANDER’I TASARLADIBu eÄŸitimin ardından Rover otomobillerinin direktörü David Bache ile tanışan Özöztürk, Rover'daki iÅŸ hayatına baÅŸlamış. 1976 yılında ise o zamanlar aynı grup içinde olan Land Rover'a geçmiÅŸ ve kariyerine burada devam etmiÅŸ. 55 yaşındaki Öztürk'ün iki çocuÄŸu var. Ä°ÅŸ hayatı boyunca Land Rover firmasında birçok tasarım çalışması yapan Özöztürk'ün tasarladığı araçlar şöyle:1979 yılında Defender 90 ve 110 modellerinin iç ve dış makyajı, Range Rover Classic (5 kapı) ve Ä°sveç ordusu için özel 4x4 araçların tasarımı, 1989 yılında Discovery Seri 1'in iç tasarımı. 1995'te Freelander'in iç tasarımı. Son olarak ise 2004 yılında tanıtımı yapılan yeni Discovery 3 modelinin iç tasarımı...Discovery 3, Range Stormer konsept otomobilinde tanıtılmış olan Land Rover patentli Terrain Response (DeÄŸiÅŸken Zemin Kontrolü) gibi yeni teknolojiler sunuyor. Bu özellik, sürüş rahatlığını ve konforu birleÅŸtirirken, çekiÅŸi de en üst seviyeye çıkarıyor. Sürücünün tek yapması gereken, orta konsol üzerindeki rotatif düğmeyi çevirerek beÅŸ zemin ayarından, yani, genel sürüş programı, kaygan zemin koÅŸulları (çim, çakıl ve kar) ve üç özel off-road modu (çamur-dere yatağı, kum ve kaya tırmanışı) arasından birini seçmek. Böylece Terrain Response aracın sürüş yüksekliÄŸi, motor torku, eÄŸim iniÅŸ kontrolü, elektronik çekiÅŸ kontrolü ve vites ayarları gibi geliÅŸmiÅŸ elektronik kontrollerini ve çekiÅŸ desteklerini otomatik olarak belirliyor. DiÄŸer bir yenilik de; iyi bir off-road performansı, konfor, rafine özellikler gibi bir monoblok gövdeden beklenebilecek tüm nitelikleri bir arada sunan 'Integrated Body-frame' isimli gövde yapısı. Ayrıca Discovery 3, sürücünün önündeki yolu aydınlatmak amacıyla hedefe göre yön deÄŸiÅŸtiren adaptif farlara da sahip.BaÅŸlıca önceliklerinden biri dinamik yol performansı olan Discovery 3, Jaguar'ın baÅŸarılı V8 benzinli motorunun özel geliÅŸtirilmiÅŸ 4.4 litrelik bir versiyonunu kullanıyor. Land Rover için yapılan deÄŸiÅŸiklikler arasında, orijinaline oranla arttırılmış motor hacmi, alt devirlerde daha yüksek tork, daha fazla toz ve su dayanıklılığı, aracın yollar kadar nehirleri de aÅŸabilmesi için geliÅŸtirilmiÅŸ hava emiÅŸ kabiliyeti ve sıra dışı off-road koÅŸullarında motorun dik açılarda çalışabilmesi gibi özellikler göze çarpıyor.Land Rover'ın 2.7 litrelik ve deÄŸiÅŸken turbo-ÅŸarj özelliÄŸine sahip V6 turbo-dizelinin ise, Türkiye'de ve Avrupa'da en çok satılan motor olacağı tahmin ediliyor. Üçüncü motor seçeneÄŸi ise, Land Rover için daha da geliÅŸtirilmiÅŸ, dünyanın en çok satılan SUV motorunun bir versiyonu olan 4.0 litrelik V6 benzinli motor. Sürekli dört çeker özelliÄŸine sahip Discovery 3'ün üç motoru da standart olarak altı-ileri otomatik ‘‘akıllı’’ vites ile sunuluyor. Turbo dizel motor ise otomatik vitesin yanında ayrıca standart olarak altı-ileri manuel vitesle de alınabiliyor. Havalı amortisörlerin kullanıldığı bağımsız süspansiyon mekanizması, araca inip binmeyi kolaylaÅŸtırmak ve yüksek off-road performansı için görüş mesafesini arttırmak amacıyla, yükseklik ayar özelliÄŸi taşıyor.SÃœRÜŞ Ä°ZLENÄ°MÄ°Reha ERDOÄžAN-Ä°NGÄ°LTERETeknolojiyi sevdiriyorRange Rover'a dizayn ve konfor olarak daha da yaklaÅŸan yeni Discovery 3, kullanan kiÅŸiye teknolojiyi sevdirecek sekilde yapılandırılmış. DiÄŸer 4x4'lerden en büyük farkı stadyum oturuÅŸ düzeni. Arka koltukta oturan çok rahat bir ÅŸekilde ön camdan dışarısını görebiliyor. Sürücü, Land Rover'ın geleneksel hakim sürüş pozisyonunda iken, arkadaki yolcuların tümü de stadyum tipi -ön koltuklara oranla yükseltilmiÅŸ- koltuk düzeni sayesinde daha açık bir görüş alanına sahip oluyorlar. Discover'e özgü basamak tavan yeni dizaynda da var. Ön lastiklerin daha da öne taşınmasıyla atak bir görünüm elde edilmiÅŸ. Bu özellik aynı zamanda arazi koÅŸullarında tırmanırken ön tamponun araziye dokunmadan engelleri geçmesini saÄŸlıyor. 1.90 metre boyunda bir insanın rahatça 6 koltukta da oturabilmesi bu aracın en büyük özelliklerinden birisi...Dizaynında en sıradışı yaklaşım ise aracın saÄŸ ve sol gövde üzerindeki hava kanallarının kapılarda kesik kullanılması olmuÅŸ. Ön çamurlukta ve arka çamurlukta olan hava kanalları kapılarda yok. Bu dizayn farkı aracın hem daha uzun görünmesini engelliyor, hem de diÄŸer araçlardan ayırt edici bir özellik kazandırıyor. Direksiyon simidindeki yeni dizayn arayışı ise çok baÅŸarılı. 4x4'lerde arazi kullanım baÅŸarısını zaten yakalamış olan Land Rover yeni Discovery 3 ile arazi araçları segmentini daha da üste taşımaya amaçlamış. Bunu baÅŸarmış da görünüyor. Â
button