Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2004 01:09
Tamamen yenilenen Land Rover Discovery'nin Türkiye için önemi farklı... Daha önce Türkiye'de Anadol markasını yaratanlardan biri olan ve Land Rover Freelander'ın da dizaynında emeği geçen Mehmet Özöztürk'ün Yeni Discovery'nin iç tasarımını yapmış olması, ayrı bir gurur kaynağı.
Land Rover Discovery tamamen yenilendi. Dış tasarımında abisi Range Rover'ın izleri bulunan Discovery 3, Türkiye'de 2004'ün ikinci yarısında satışa sunulacak. Land Rover Discovery 3, 7 kişilik, ferah ve ayrıntılarla zenginleştirilmiş iç mekanı ve teknolojisiyle dikkat çekiyor.
Ancak Discovery'nin Türkiye için önemi çok farklı. Daha önce Türkiye'de Anadol markasını yaratanlardan biri olan ve Land Rover firmasında tasarımcı olarak çalışan Mehmet Özöztürk, Yeni Discovery'in iç tasarımında görev almış.
İstanbul doğumlu Mehmet Özöztürk, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel bölümünü bitirdikten sonra ilk olarak Otosan'da Türkiye'nin ilk seri üretilen otomobil projesi Anadol'da çalışmış. 15 yaşından beri otomobil tasarımcılığına ilgi duyan Özöztürk, 1973 yılında Rahmi
Koç'un desteğiyle Londra'da bulanan Royal College of Art'ta otomotiv tasarım bölümünde master yapmış. Royal College of Art aynı zamanda bir başka ünlü Türk tasarımcı Murat Günak'ın da mezun olduğu okul...
FREELANDER’I TASARLADI
Bu eğitimin ardından Rover otomobillerinin direktörü David Bache ile tanışan Özöztürk, Rover'daki iş hayatına başlamış. 1976 yılında ise o zamanlar aynı grup içinde olan Land Rover'a geçmiş ve kariyerine burada devam etmiş. 55 yaşındaki Öztürk'ün iki çocuğu var. İş hayatı boyunca Land Rover firmasında birçok tasarım çalışması yapan Özöztürk'ün tasarladığı araçlar şöyle:
1979 yılında Defender 90 ve 110 modellerinin iç ve dış makyajı, Range Rover Classic (5 kapı) ve İsveç ordusu için özel 4x4 araçların tasarımı, 1989 yılında Discovery Seri 1'in iç tasarımı. 1995'te Freelander'in iç tasarımı. Son olarak ise 2004 yılında tanıtımı yapılan yeni Discovery 3 modelinin iç tasarımı...
Discovery 3, Range Stormer konsept otomobilinde tanıtılmış olan Land Rover patentli Terrain Response (Değişken Zemin Kontrolü) gibi yeni teknolojiler sunuyor. Bu özellik, sürüş rahatlığını ve konforu birleştirirken, çekişi de en üst seviyeye çıkarıyor. Sürücünün tek yapması gereken, orta konsol üzerindeki rotatif düğmeyi çevirerek beş zemin ayarından, yani, genel sürüş programı, kaygan zemin koşulları (çim, çakıl ve kar) ve üç özel off-road modu (çamur-dere yatağı, kum ve kaya tırmanışı) arasından birini seçmek. Böylece Terrain Response aracın sürüş yüksekliği, motor torku, eğim iniş kontrolü, elektronik çekiş kontrolü ve vites ayarları gibi gelişmiş elektronik kontrollerini ve çekiş desteklerini otomatik olarak belirliyor.
Diğer bir yenilik de; iyi bir off-road performansı, konfor, rafine özellikler gibi bir monoblok gövdeden beklenebilecek tüm nitelikleri bir arada sunan 'Integrated Body-frame' isimli gövde yapısı. Ayrıca Discovery 3, sürücünün önündeki yolu aydınlatmak amacıyla hedefe göre yön değiştiren adaptif farlara da sahip.
Başlıca önceliklerinden biri dinamik yol performansı olan Discovery 3, Jaguar'ın başarılı V8 benzinli motorunun özel geliştirilmiş 4.4 litrelik bir versiyonunu kullanıyor. Land Rover için yapılan değişiklikler arasında, orijinaline oranla arttırılmış motor hacmi, alt devirlerde daha yüksek tork, daha fazla toz ve su dayanıklılığı, aracın yollar kadar nehirleri de aşabilmesi için geliştirilmiş hava emiş kabiliyeti ve sıra dışı off-road koşullarında motorun dik açılarda çalışabilmesi gibi özellikler göze çarpıyor.
Land Rover'ın 2.7 litrelik ve değişken turbo-şarj özelliğine sahip V6 turbo-dizelinin ise, Türkiye'de ve Avrupa'da en çok satılan motor olacağı tahmin ediliyor. Üçüncü motor seçeneği ise, Land Rover için daha da geliştirilmiş, dünyanın en çok satılan SUV motorunun bir versiyonu olan 4.0 litrelik V6 benzinli motor. Sürekli dört çeker özelliğine sahip Discovery 3'ün üç motoru da standart olarak altı-ileri otomatik ‘‘akıllı’’ vites ile sunuluyor. Turbo dizel motor ise otomatik vitesin yanında ayrıca standart olarak altı-ileri manuel vitesle de alınabiliyor.
Havalı amortisörlerin kullanıldığı bağımsız süspansiyon mekanizması, araca inip binmeyi kolaylaştırmak ve yüksek off-road performansı için görüş mesafesini arttırmak amacıyla, yükseklik ayar özelliği taşıyor.
SÜRÜŞ İZLENİMİ
Reha ERDOĞAN-İNGİLTERE
Teknolojiyi sevdiriyor
Range Rover'a dizayn ve konfor olarak daha da yaklaşan yeni Discovery 3, kullanan kişiye teknolojiyi sevdirecek sekilde yapılandırılmış. Diğer 4x4'lerden en büyük farkı stadyum oturuş düzeni. Arka koltukta oturan çok rahat bir şekilde ön camdan dışarısını görebiliyor. Sürücü, Land Rover'ın geleneksel hakim sürüş pozisyonunda iken, arkadaki yolcuların tümü de stadyum tipi -ön koltuklara oranla yükseltilmiş- koltuk düzeni sayesinde daha açık bir görüş alanına sahip oluyorlar.
Discover'e özgü basamak tavan yeni dizaynda da var. Ön lastiklerin daha da öne taşınmasıyla atak bir görünüm elde edilmiş. Bu özellik aynı zamanda arazi koşullarında tırmanırken ön tamponun araziye dokunmadan engelleri geçmesini sağlıyor. 1.90 metre boyunda bir insanın rahatça 6 koltukta da oturabilmesi bu aracın en büyük özelliklerinden birisi...
Dizaynında en sıradışı yaklaşım ise aracın sağ ve sol gövde üzerindeki hava kanallarının kapılarda kesik kullanılması olmuş. Ön çamurlukta ve arka çamurlukta olan hava kanalları kapılarda yok. Bu dizayn farkı aracın hem daha uzun görünmesini engelliyor, hem de diğer araçlardan ayırt edici bir özellik kazandırıyor. Direksiyon simidindeki yeni dizayn arayışı ise çok başarılı. 4x4'lerde arazi kullanım başarısını zaten yakalamış olan Land Rover yeni Discovery 3 ile arazi araçları segmentini daha da üste taşımaya amaçlamış. Bunu başarmış da görünüyor.