Yemek yediren teknoloji

Güncelleme Tarihi:

Yemek yediren teknoloji
Oluşturulma Tarihi: Ocak 18, 2003 15:59

Türkiye'de iki yıldır yemekli konuk ağırlama sektörüne yönelik bir kurs var; Akademi İstanbul 'Yiyecek İçecek İşletmeciliği' kursu. Kurs, Türkiye'de bir ilki gerçekleştiriyor. Yiyecek ve içeceğin teknoloji bilgisi anlatılıyor. Teknoloji, hem işletmeciler, hem de çalışanlar için büyük kolaylık sağlıyor.

Yemek yapmanın ve sunmanın sanat olduğunu söylerler. Yemek ile sanat tarih boyunca hep iç içe geçmiş. Ünlü ressam Picasso bile tablolarını yemek eşliğinde yaparmış.

Şimdi bunların arasına bir de teknoloji girdi. Yemeği iyi ve lezzetli yapmanın yanında, onu doğru sunmak da gerekiyor. Restoran, lokanta ve kafelerde yemeğin nasıl sunulacağı, nasıl bir düzen yaratılacağı, bunlar için hangi teknoloji kullanılacağı çok önemli. Türkiye'de bu amaçla iki yıldır eğitim veren bir kurs var.

Akademi İstanbul'da verilen kurs 'Yiyecek& İçecek İşletmeciliği' adını taşıyor. Kursun kurucusu Osman Serim, iki yıldır Akademi İstanbul'da 'Yiyecek & İçecek İşletmeciliği' dersi veriyor. Sektörde tanınan bir isim olan Serim, çeşitli firmalara danışmanlık yapıyor. Bu deneyimlerini kursiyerlere ders olarak gösteriyor. Katılımcılar, 10 haftalık kursta profesyonel işletmecilik konusunda temel eğitim alıyor. Konunun uzmanları tarafından verilen derslerde, işletme için gerekli teknoloji bilgisi de yer alıyor.

HERKES KATILIYOR

Kurs, yemek konusunda faaliyet gösteren işletmenin nasıl olması gerektiği sorusuna yanıt buluyor. Kurslara her kesimden insanın katılabileceğini belirten Serim, daha çok işletme sahiplerinin kursa katıldığını açıklıyor. ‘15 yıllık işletme sahibini bile kurslarda gördüm’ diyor. Finans sektöründe daha önce çalışmış kişilerden oldukça fazla öğrenci olduğunu söylüyor.

Kurslarda ilk önce yemek yapımı öğretiliyor. Dünyada yer alan belli başlı mutfaklar ve yemek yapımları bilgi olarak sunuluyor. Bunun için Akademi İstanbul'da 20 kişilik bir mutfak atölyesi kurulmuş. Kursiyerlere, bu sayede pratik yemek yapımı öğretiliyor. Yemek yapmanın dışında içecekler ve tatlılar var. Derslerin arasında şarap özel konu başlığına sahip.

İşin yemek yapımı dışında, bir de mimari tarafı var. Her mutfağa göre mutfak, masa, tabak sistemi de değişiyor. Örneğin bir İtalyan restoranı işletecekseniz, mutfağın yapısı farklı, Çin mutfağında kullanılacak fırın farklı oluyor. Derslerde bir mutfakta fırının nerede duracağı, malzemelerin nasıl sıralanacağı, nereden servis yapılacağı açıklanıyor. İşletmede, masaların yapısı, sıralanışı, kasanın nerede olacağı yemeğin sunuluşu, tabağın yapısı anlatılıyor.

Kursta ayrıca bir işletmenin ihtiyacı olan temel bilgiler belirtiliyor. Sektörde en önemli konular arasında yemeğin müşteriye doğru ve hızlı bir şekilde iletilmesi ve sunulması yer alıyor. Osman Serim, bu konuda işletme sahiplerine, POS sistemini öneriyor. Omni Vectron, Türkiye'de bu sistemi işletmelere temin eden firmalar arasında. Şirket uzmanları, Akademi İstanbul'da öğrencilere gönüllü eğitmen olarak hizmet veriyor.

İŞLETMEDE TEKNOLOJİ

POS sistemi daha çok kredi kartlarında karşımıza çıkıyor. Aslında fatura üretmeye yarayan bir makina. Bilgiler makinaya giriliyor ve fatura üretimi sağlanıyor. Omni Vectron'un kullandığı POS teknolojisi daha farklı. Mağazalara yerleştirilen makinalar aynı kasaya benziyor. Ama bu makinada büyük bir ekran bulunuyor. Tüm menü bilgileri ve fiyatları ekran üzerinde, otomatik olarak çıkıyor. Personel, ekrana dokunarak veya tuşlara basarak tüm siparişi, masa konumunu belirterek yazıyor. Hangi personelin bilgiyi girdiği sistemde tanınıyor. Sipariş otomatik olarak mutfaktaki diğer bir makinaya iletiliyor. Yemek yendikten sonra da fiş otomatik olarak bu makinadan çıkıyor.

İşletmede teknoloji sipariş alımında başlıyor. Personel, siparişlerde POS sistemlerini kullanıyor. Küçük bir ekran üzerinde tüm siparişlerini girerek mutfağa gerekli bilgileri çabuk ve doğru bir biçimde ulaştırıyor. Böylece kendi aralarındaki tüm iletişimi kolay bir kayıt sistemiyle gerçekleştiriyor.

İşletmeci bu sayede gün sonunda her siparişi izliyor. Hangi yemeğin daha çok satıldığını, müşterilerin tüm tercihlerini, hangi masanın daha verimli çalıştığını, personelin verimini kolaylıkla görebiliyor. Buna göre daha uygun bir mönüye ve masa düzenine kavuşabiliyor. POS sisteminin çok kolay kullanılabildiğini söyleyen Omni Restoran Satış Bölümü Yöneticisi Nur Ünal, sistemi bir buçuk günde öğrettiklerini söylüyor. Ünal, ‘‘Akademi İstanbul'da teknolojik sistemin sadece ana hatları anlatılıyor. POS sisteminin kullanılması halinde ne olur, kullanılmazsa ne olur, sorularına açıklık getiriyoruz‘‘ diyor.


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!