Güncelleme Tarihi:
Galatasaraylı futbolcu Emre'nin yaptığı ve Kadir Çetin adlı yayanın ölümüne neden olan kaza, şehir içindeki yolların ve yaya geçitlerinin durumunu gündeme getirdi. Tabii bir de yayaların trafik kurallarına uyup uymadığını... Karayolları Bölge Müdürlüğü'nden, trafik kazalarında yayaların rolü konusunda bilgi aldık.
Galatasaraylı futbolcu Emre'nin yaptığı kaza eski Londra Asfaltı üzerinde, Merter yönünü gösteren levhanın önünde oldu. Bu yol üzerinde araçların 90 kilometrenin üzerine çıkması yasak. Yolun sağ ve solunda birçok şirket binası var. Buralarda çalışanlar sürücülerin yol açık ise 100-120 kilometre hızla gittiğini söylüyorlar.
Sürücülerin gerekçeleri ise şu: Bakırköy-İncirli tarafındaki sıkışık trafikten bunalmışlar, yokuş aşağı boş yolu görünce gaza basıyorlar.
Kazanın olduğu yer, İstanbul Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü tarafından hazırlanan kentteki trafik kazalarının yoğun olduğu kara noktalar listesinde. Bakırköy Osmaniye Karakolu, E-5'te irili ufaklı çok kazanın olduğunu belirtiyor. Kazanın olduğu cadde üzerinde günde 200 bin araç geçişi oluyor. Ve cadde üzerinde hız sınırıyla ilgili ya da başka bir konuda levha var.
Kazanın olduğu yere yakın iki üstgeçit var. Merter'e giden hem araç hem yaya üst geçidi ile Tozkoparan Shell Benzin İstasyonu önündeki yaya üst geçidi. Kadir Çetin'in kaza geçirdiği nokta Merter üst geçidinin biraz ilerisinde. Öteki yaya üst geçiti ise yaklaşık 200 metre uzaklıkta.
Geçitler nasıl yapılıyor
Topkapı-Silivri arasında, E- 5 üzerinde 30 kadar üst geçit var. Bunların sadece birkaçı altgeçit. Üstgeçitleri Karayolları Genel Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesi ya da ilçe belediyeleri yapıyor. İki üst veya alt yaya geçidi arasında belli bir mesafe standardı yok. Bir yere yaya alt ve üst geçit yapılmasına, yoldaki trafik hacmine, şerit başına düşen trafiğe, yerleşim alanının durumuna, otobüs durakları sayısına göre karar veriliyor. Nüfusu ortalama 500 insana ulaşan yerlerde yaya güvenliği gerektiğinden üst geçit yapılıyor. 17. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün verdiği bilgiye göre eski Londra Asfaltı üzerinde yeteri kadar yaya üst geçidi var. Ama bu İstanbul'da ihtiyaç olan her yerde yaya üst geçitleri var anlamına gelmiyor.
Topkapı'dan Havaalanı Kavşağı'na kadar olan bölge 17. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğu içine giriyor. Karayolları'nın verdiği bilgiye göre E-5 bir otoyol değil. Dolayısıyla yolun sağın ve solunda yerleşimler olabilir. Topkapı-Havaalanı kavşağına kadar sinyalizyonu bulunan kavşak yok. Bütün yol kesişmeleri köprülü kavşak haline getirilmiş. Bu yüzden yayaların karşıdan karşıya geçmek için üstgeçidi kullanmaları gerekiyor. Bunu yapmayıp, yoldan geçmeye çalışmaları kuraldışı bir hareket sayılıyor.
HANGİ KAZALAR YAYALAR YÜZÜNDEN
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Trafik Kazaları Özeti'nde yayalara bağlı olarak meydana gelen trafik kazalarının bilançosu şöyle:
Şehiriçi Kusur Sayısı 13.153 Kusur Oranı Yüzde 2.92
Şehirdışı Kusur Sayısı 1.264 Kusur Oranı Yüzde 1.86
TOPLAM 14.517 2.77
YAYAYA AİT KAZA SEBEPLERİ
NEDEN KAZA SAYISI ORANI (Yüzde)
Kırmızı ışıkta geçmek 320 2.43
Araca geçiş hakkı vermemek 4.512 34.30
Yola birden çıkmak 5.696 43.31
Yolda oynamak 1.299 9.88
Duran aracın önünden veya arkasından çıkmak 854 6.49
Taşıta asılmak 65 0.49
Sarhoş olmak 208 1.58
Yayanın kör olması 28 0.21
Yayanın sağır olması 38 0.29
Yayanın otoyola çıkması 133 1.01
KAÇ YAYA ÖLDÜ, KAÇI YARALANDI
Şehiriçi Ölü 676 Yaralı 16292
Şehirdışı Ölü 343 Yaralı 1594
TOPLAM 1019 17.886
YOLUN ÖZELLİĞİNE GÖRE KAZALAR
Köprü Üstü Kaza Sayısı 4.891 81 Ölü 1.489 Yaralı
Yaya Geçidi Kaza Sayısı 288 7 Ölü 176 Yaralı
Alt-Üst Geçit Kaza Sayısı 253 2 Ölü 66 Yaralı
KAÇ YAYAYA ÇARPILDI
Kaza Sayısı 17.197 Yüzde 3.91
Ölü Sayısı 1.023 Yüzde 20.73
Yaralı Sayısı 17.749 Yüzde 15.49