Oluşturulma Tarihi: Ekim 24, 2010 10:42
Makarna üretiminde 5'inci, ihracatta ise 2'inci olan Türk makarna sektörü, yurtiçinde “makarnaya hak ettiği yeri kazandırmak” için kampanya başlatıyor. Türkiye, makarna tüketiminde 21. sırada bulunuyor.
Makarna Sanayicileri Derneğinden 25 Ekim Dünya Makarna Günü nedeniyle yapılan yazılı açıklamada, ilk defa 1998 yılında tüm dünyada kutlanmaya başlanan Dünya Makarna Günü'nün, farklı gelenek ve kültürleri bir araya getirdiğine işaret edildi.
Tüketicilerin, “makarnanın şişmanlattığı ve besin değerinin düşük olduğu” yönünde yanlış ve eksik bilgi sahibi olması dikkate alınarak, makarna üreticilerinin, “doğru bilgileri topluma ulaştırmak üzere neler yapılabileceği” arayışı sonucunda, Dünya Makarna Günü fikrinin doğduğuna işaret edilen açıklamada, Türk makarna üreticilerinin de bu yaratıcı fikrin sahiplerinden olarak bu güne sahip çıktığı kaydedildi.
Makarnanın hammaddesi olan “durum buğdayının” en önemli gen merkezlerinden birinin de Türkiye olduğuna işaret edilen açıklamada, Türkiye'nin dünya makarna üretiminde yüzde 5,3 pay ile 5. sırada yer aldığı belirtildi.
Açıklamaya göre, dünya makarna üretiminde ilk sırada, yüzde 32 pay ile İtalya bulunuyor. Bunu sırasıyla yüzde 12 pay ile ABD, yüzde 11 pay ile Brezilya, yüzde 6 pay ile Rusya ve yüzde 5,3 pay ile Türkiye izliyor.
Makarnanın, ihracat açısından katma değeri yüksek ürünler arasında yer aldığı belirtilen açıklamada, Türkiye'de faal 22 makarna fabrikası bulunduğu, toplam kurulu kapasitenin 1,3 milyon ton, yıllık makarna üretiminin ise 630 bin ton düzeyinde olduğu hatırlatılırken, bu yılki üretimin 750 bin tona ulaşmasının öngörüldüğü bildirildi.
Makarna üretimindeki artışa karşın Türkiye'de kişi başına tüketimin oldukça düşük olduğuna işaret edilen açıklamaya göre, İtalya'da 28 kilogram (kg), Venezuela'da 12,9 kg, Tunus'ta 11,7 kg, Yunanistan'da 10,4 kg ve Fransa'da 8,3 kg olan yıllık kişi başına tüketim, Türkiye'de 6,1 kg'da kalıyor.
Türkiye'nin dünya makarna üretiminde 5'inci, ihracatta 2'inci sırada yer almasına karşın tüketimde 21'inci sırada bulunduğu belirtilen açıklamada, tüketimi artırmak üzere, “Makarnaya hak ettiği değeri veriyor muyuz?” konulu tüketiciyi bilinçlendirme kampanyası başlatılmasına karar verildiği kaydedildi.
Kampanya ile yıllık tüketimin, 6,1 kg'dan 8 kg'a çıkarılması öngörülüyor.
Kampanyada, “makarnanın çok lezzetli, bol çeşitli, pratik ve ekonomik, besleyici bir gıda olduğu, şişmanlatmadığı, sağlıklı beslenmenin vazgeçilmez
unsuru olduğu, aynı zamanda A, B1, B2 vitaminleri ile fosfor,kalsiyum, demir gibi önemli minareleri içerdiği, bu nedenle her yaş grubunun haftada en az 3 öğün yemesi gerektiği” anlatılacak.
“DUYGUSAL DALGALANMALARI ÖNLÜYOR”Açıklamada, makarnanın beslenme açısından diğer yararları şöyle sıralandı: “Beslenme ve
diyet uzmanlarının da belirttiği üzere tüm düşük glisemik indeksli yiyecekler gibi makarna da çabuk acıktırmıyor, kan şekerinin aşırı yükselmesine neden olmuyor, kilo vermeye ve korumaya yardımcı oluyor, enerjiyi sabit tutuyor, duygusal dalgalanmaları önlüyor. Şeker hastalığına yakalanma riskini azaltıyor. Kan yağlarımızı azaltmaya yardımcı oluyor, böylece kalp-damar hastalıklarına yakalanma riskini azaltıyor.”
Açıklamaya göre, 2008 yılında 116 ülkeye 178 bin 22 ton, 2009'da 123 ülkeye 215 bin ton makarna ihracatı gerçekleştirildi. Bu yılın ilk 9 ayında 128
ülkeye 221 bin 500 ton makarna ihracatı yapılırken, yıl sonunda bu rakamın 300 bin tona ulaşması öngörülüyor. Açıklamada, gelecek 5 yılda, 500 bin tonun üzerinde makarna ihracatı ve 500 milyon dolar gelir hedeflendiği kaydedildi.