Oluşturulma Tarihi: Aralık 27, 2003 00:00
Leblebicilerin piri Åžeyh Murat Gazi'nin yolundan giden Kütahya TaÅŸvanlılı leblebiciler, her gün yeni bir çeÅŸit yaratıyorlar.Acılısı da var, kivilisi de! Öyle ki, TavÅŸanlı leblebisi, ekim ayında Uluslararası Ticaret Liderleri Kulübü'nün uluslararası ödülünü aldı. Dünya Pazarlama Örgütü ise TavÅŸanlı leblebisini ‘‘21'inci Yüzyıl Dünya Çapında Kalite Ödülü’’ne aday gösterdi.Anlatılan odur ki nohuttan leblebiyi ilk kez Ä°stanbul'da Åžeyh Murat Gazi yapmış. Üç asır önce Ä°stanbul'u ziyaret eden bir TavÅŸanlılı ise Arnavut ustadan öğrenmiÅŸ leblebi yapmayı. TavÅŸanlı'ya döndüğünde oradakilerle tanıştırmış bu tadı ve TavÅŸanlı'nın adı leblebiyle birlikte anılır olmuÅŸ.‘‘Miktar deÄŸil kalite önemli’’ diyen TavÅŸanlı leblebi esnafı, türbesi Beykoz'da bulunan Åžeyh Murat Gazi'nin izinden gitmiÅŸ. Ustalar gençlere vasiyet etmiÅŸler ‘‘Pirlerinizin ruhunu incitmeyin’’ diye. Vasiyetler yerini bulmuÅŸ, Ege nohutundan üretilen leblebinin içine hálá hiçbir kimyasal madde girmemiÅŸ. Ama 21. yüzyıl teknolojisi ve rekabeti de unutulmamış. 2002'de TSE (Türk Standartlar Enstitüsü) belgesi de alınmış.Kütahya'nın TavÅŸanlı Ä°lçesi’nde 300'e yakın imalatçı küçük büyük atölyelerinde birbirlerinden sır saklamadan leblebi üretiyor. Ãœretilenler Türkiye'nin dört bir yanına gidiyor. Yurt dışında ise Lübnan, Irak, Suriye, Makedonya, Arnavutluk, Bulgaristan, Almanya, Ä°ngiltere ve Fransa en önemli leblebi tüketicileri. TavÅŸanlılı leblebiciler bunca gayretin ödülünü de bir bir almaya baÅŸladılar. TavÅŸanlı leblebisi ekim ayında 130 ülkeden 14 bin iÅŸadamının üye olduÄŸu Uluslararası Ticaret Liderleri Kulübü'nce ‘‘Uluslararası Ödül’’e layık görüldü. Paris'teki ödül töreninde Meksikalı, Ä°ngiliz, Rus, Arap birçok iÅŸadamı TavÅŸanlı leblebisini tattı ve sevdi. Bunun üzerine TavÅŸanlı leblebisi Dünya Pazarlama Örgütü (Worldwide Marketing Organization) tarafından ‘‘21'inci Yüzyıl Düya Çapında Kalite Ödülü’’ne aday gösterildi.TavÅŸanlı Leblebiciler Odası BaÅŸkanı Ali Uysal ilçedeki 300 atölyenin hepsinin, Mehmet HarmancıklıoÄŸlu'nun mucidi olduÄŸu 24 çeÅŸit leblebiyi yaptığını söylüyor: ‘‘Yılda 20-25 bin ton leblebi üretiyoruz. Leblebi, dünyanın en zor üretilen gıdalarından biri ancak büyük bir protein kaynağı. Yüzde 74'ü suda çözünen karbonhidrat, yüzde 22'si protein. Bu özellikleri ve cepte taşınabilirliÄŸi ile, dünya gıda sektörü için bir mucize. Oda olarak kooperatif mantığıyla pazarlama yapacak bir ÅŸirket kurmayı düşünüyoruz.’’Leblebi mucidi HarmancıklıoÄŸlu ailesiHarmancıklıoÄŸlu ailesi 170 yıldır leblebi üretiyor. Ä°ÅŸini oÄŸlu Ä°brahim'e devretmek üzere olan Mehmet HarmancıklıoÄŸlu leblebiye farklı tatlar katmayı ilk deneyenlerden biri. Önce babası Ali HarmancıklıoÄŸlu'nun aklına gelmiÅŸ bu fikir. Merhum, uÄŸraşıp didinip ilk baharatlı leblebiye imzasını atmış. Baba oÄŸul bayağı zaman harcamışlar, telef olan leblebiler de cabası. Mehmet HarmancıklıoÄŸlu, babasından da iddialı girince iÅŸe, TavÅŸanlı'ya kahveliden naneliye, portakallıdan çikolatalıya, meyve aromalıdan sakızlıya onlarca çeÅŸit leblebi kazandırmış. Åžimdi tüm esnaf HarmancıklıoÄŸlu'nun mucitliÄŸinden yararlanarak üretim yapıyor. Yine tek ÅŸart var: Kimyasal madde yok, doÄŸala özdeÅŸ aroma kullanılacak.Mehmet HarmancıklıoÄŸlu, ÅŸu sıralar üzeri soya kaplı çıtır leblebi ile ‘‘cips leblebi’’ dedikleri soslu leblebinin çok revaçta olduÄŸunu söylüyor. Åžimdiki hedefi, 41 çeÅŸit baharatla ‘‘çemen leblebi’’ yapabilmek. Ä°lk deneme baÅŸarısız, zarar 200-300 kilo leblebi. Ama durmak yok, denemeye devam.ZEYNEL KORKMAZ (Korkmazlar Leblebi)Avrupa ÅŸekerli OrtadoÄŸu acılı leblebi seviyorLeblebi ihracatının yüzde 70'e yakınını biz yapıyoruz. 24 çeÅŸit ürünü Balkanlar baÅŸta olmak üzere OrtadoÄŸu ve Avrupa'ya gönderiyoruz. Toplam 25 bin tona yakın üretimin yüzde 30'u ihraç ediliyor. Bu da 12 milyon dolarlık ihracat demek. 50'ÅŸer kiloluk ticari ambalajla satıyoruz. Hem üretiyoruz, hem diÄŸer arkadaÅŸların ürettiklerini pazarlıyoruz. Türkiye'de tüketicinin adını raflardan bildiÄŸi kuruyemiÅŸ firmalarının leblebilerini de biz veriyoruz. Ancak özellikle cips leblebi dediÄŸimiz, soslu leblebiyi ambalaj ve marka ile ticari hale getirmek istiyoruz. Yunanistan ve Makedonya sarı leblebiyi tercih ediyor. Baharatlı ve acılı ürünler OrtadoÄŸu'da, aromalı ÅŸekerli ürünler ise Avrupa ülkeleri ve Balkanlar'da gözde.24 ÇEŞİT LEBLEBÄ° Ä°HRAÇ EDÄ°LÄ°YORSade-tuzlu-ÅŸekerli-çıtır-vanilyalı-hindistan cevizli-kakaolu-kahveli-tarçınlı-limonlu-portakallı-muzlu-viÅŸneli-çilekli-kivili-naneli-çikolatalı-karanfilli-sakızlı-baharatlı-acılı-cips leblebi-beyaz leblebi.Â
button