Güncelleme Tarihi:
Elektrikli alüminyum tramvay Citysprinter, Almanya'da test merkezinde denendi. Bu modüler tramvay iki yıllık bir çalışma sonucu geliştirildi. 2001-2007 arasında bu yeni tramvaylar Almanya'da kullanılacak.
Siemens firması tarafından yapılan, benzerlerine göre yüzde 50 ekonomik, alüminyum tramvay Citysprinter, Almanya'daki Wildenrath Test Merkezi'nde görücüye çıktı. Toplu ulaşımda devrim niteliği taşıdığı belirtilen aracın tanıtım toplantısını Hürriyet de izledi.
Gelişmiş ülkelerin büyük bir çoğunluğunun temel toplu taşım aracı tramvayda devrim niteliğinde yenilikler yapıldı. Alman Siemens firması, alüminyum modüler tramvayı iki yıllık bir çalışma sonucu geliştirdi.
Düsseldorf'taki Siemens Duewag fabrikasında yapılan Citysprinter, Wildenrath Test Merkezi'nde yüzlerce davetlinin katıldığı törenle ilk sürüşünü yaptı. Citysprinter'ın 2001-2007 yılları arasında eski Alman tramvay sistemindeki araçların yerini alması planlanıyor.
Parça parça takılıyor
1200 kişinin çalıştığı fabrikada, 100 Türk işçiyle birlikte Citysprinter'in yapımında görev alan Makine Mühendisi Duran Akyürek, ‘‘Dünyanın ilk yüksek tabanlı alüminyum dizaynlı modüler tarmvayının tasarımında benim de emeğim var. Tramvayın çizimleri bir yıl, yapımı ise 6 ay sürdü. Geceli gündüzlü bu proje için çalışıldı'' dedi.
Modüler alüminyum sistemi sayesinde tramvay parça, parça vidalarla birleştiriliyor. Bu sistem sayesinde eski vagonlarda olduğu gibi yıllar süren kaynak işlemleri yapılmıyor ve kullanıcının tüm talepleri kısa sürede tramvay üzerinde uygulanabiliyor. Kaza halinde yeni parça bir kaç saat içerisinde takılabiliyor.
Yüksek tabanlı olan tramvay açılabilir merdivenleri sayesinde 30 santim ile 1 metre arası yükseklikten yolcu alabiliyor.
Siemens Hafif Yaylı Sistem Bölümü Başkanı Dr. Michael Blumenthal, şehirde çalışan bir tramvayda giderlerin yüzde 38'inin üretim, yüzde 62'sinin de bakım ve işletim masrafları olduğunu söyledi. Blumenthal, yeni tramvay Citysprinter'da hidrolik ve basınçlı hava kullanılmayıp tamamen elektrik kullanılması nedeniyle yüzde 38 olan imalat masraflarının üçte bir, yüzde 62 olan bakım ve işletim masraflarının beşte bir azaldığını belirtti. Ayrıca, tramvayda hızlı tren iletişim sistemi kullanılarak iletişimde yüzde 75'lik tasarruf sağlandığını sözlerine ekledi.
Köln Ulaşım Şirketi yönetim kurulu üyesi Wolfgang Mayer de yeni tramvayın sadece fren sisteminin duruş ve kalkışlarda harcanan gücü azaltarak yılda 7 milyon mark kár sağlayacağını söyledi.
Standart klima
Mayer, klimanın arabayla giden insanların tramvaya yönelmeleri için standart hale getirildiğini belirterek ‘‘Tramvayın tasarlanmasında hem halkın hem de kullanıcılarının tüm taleplerini projeyi yapan Siemens firmasına ilettik'' dedi. ‘‘Buna göre tramvayda geri dönüşümlü madde, ozona zarar vermeyen gazlar kullanıldı. Ses yalıtımı maksimum düzeye ulaştırıldı. Esas bilet fiyatlarını etkileyecek hem maliyet hem bakım ücretleri indirildi.''
Tramvayda uyarı levhalarında Almanca'nın yanısıra Türkçe de kullanılıyor. Siemens Türkiye'de Konya Hafif Raylı Sistemi, Ankaray'ı gerçekleştirdi. 3 yıl sonra faaliyete geçecek olan Bursa Hafif Raylı Sistemi ise yeni geliştirilen Citysprinter'ın bir alt modeli olan tramvaylar kullanılacak.