Güncelleme Tarihi:
Wall Street Journal Gazetesi’ne konuşan uzmanlar, Türk arp sanatçısı Ceren Necipoğlu’nun da aralarında olduğu 228 kişinin yaşamını yitirmesine yol açan kazada pilotların Airbus A330 tipi otomatik sistemlerinin yanlış alarmıyla paniğe kapılıp normal havacılık prosedürleri dışında hareket ettiğini düşünüyor.
ADIM ADIM FACiA
Okyanusun 3900 metre derininde bulunan kara kutu üzerinde yapılan ilk incelemelerde uçağın otomatik hız kontrol sisteminin ve diğer dış 10 bin metre yükseklikte bir türbülanstan geçerken ani ve yoğun buzlanma nedeniyle yanlış alarm verdiğini gösteriyor.
Uzmanlara göre pilotlar, ani buzlanmanın uçağın hız göstergelerini bozduğu ve diğer dış sensörlerini güvenilmez haline getirdiğini bilmesi gerekiyordu.
Bu tür durumlarda pilotların hız göstergeleri normale dönünceye kadar uçağın motor gücünü koruması veya artırması, uçağın burun seviyesini ise koruması gerekiyordu. Pilotlar bunun yerine otomatik pilotu devreden çıkardıktan sonra uçağın hızını tehlikeli biçimde düşürdü.
Bu da uçağın hız sensörleri başta olmak üzere bir dizi ani arızalara yol açtı.
Kokpitteki cihazlar birbiri peşi sıra uyarı ışıklarını yakarken mürettebat hepsiyle başa çıkmadı.
Air France üstü kapalı kabul etti
AIR France yetkilileri kazada pilotaj hatası konusunda henüz bir açıklama yapmadı. Ancak ilk incelemelerde A-330 filosunu yere indirmeye gerektirecek bulguya ulaşılmadığını duyurdu. Bu bülten kazanın pilotaj hatasını kabul anlamına geliyor.
Acil durum eğitimi almamışlar
FRANSA Hava Kazalarını Araştırma Bürosu, pilotların acil durumlar hakkında hiç eğitim almadığını ileri sürdü. Airbus 2003-2009 arasında buzlanmalarda göstergelerin yanıltıcı uyarı verdiği 32 olay bildirmişti.