Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2004 21:10
Otomobil sadece dur-kalklarda ya da yüksek hızlarda değil, gaz pedalına gereksiz yere fazla basıldığında da aşırı yakıt tüketir. Dikkatli kullanım ve teknik bakımlarla yakıt tüketimini azaltmak mümkün.
Benzin zamları otomobil kullanmayı daha da masraflı hale getiriyor. Zamla birlikte otomobil kullanmanın keyfi kaçıyor. Benzin zamlarını engellemek elimizde değil ama otomobili daha doğru kullanıp teknik bakımlarını zamanında yaparak daha az benzinle daha çok kilometre yapmak sürücülerin elinde.
GAZ PEDALINA NAZİK DAVRANIN
Gaz pedalına sonuna kadar basmadan da hızlı gidilebilir. Bunun için otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterlidir. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın. Bu sistemler motor çalışır durumda ve araç viteste giderken ayak gazdan çekildiğinde yakıt akışını kestiği için hiç yakıt tüketmez. Ancak yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motor freni ortadan kalkacağı için otomobili durdurmak veya belli bir hızı korumak zorlaşır. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı için yapılacak birkaç santilitrelik benzin tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya kalınabilir.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı gitmemeye dikkat edin. 90 km’den sonraki her 1 km artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km. hızla giden bir araç 80 km hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir. Otomobilin mekanik aksamına zarar veren ve yakıt tüketimini artıran ‘saldırgan’ sürüşten kaçının; ancak az yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almayın. Çok düşük devirlerde kullanılan bir otomobilin motoru daha çabuk yıpranır. Bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan tasarrufun tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.
MOTORU ISITMAK
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız 1’inci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin 3 dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır. Yani otomobil üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km. yol yapılabilir. Ayrıca motor normal çalışma sıcaklığına 4 kilometre yol katedildikten sonra ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor. Bu nedenle kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine yürümek daha ekonomik.
Birinci vitesi yalnızca otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci ve daha üst viteslere geçin. Vites değiştirirken motorun üst devirlere çıkmasından ya da motoru bağırtmaktan kaçının. Motorun devri krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. Motor devir göstergesinde kırmızı bölgenin başındaki devir sayısı motorun çevirebildiği maksimum devri gösterir. Örneğin kırmızı bölgenin başında 6000 d/d görünüyorsa krank mili saniyede 100 devir gerçekleştiriyor demektir. Her motorun maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak öğrenilebilir. Teknik verilerde ‘maksimum tork’ adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli galıştığı ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde benzin savurganlığı önemli ölçüde azalacaktır.
Yapılan bir araştırmada 100 km. uzunluğundaki düz bir yolda 4’üncü vitesle 60 km. sabit hızda gidildiğinde 5.8 litre yakıt tüketildiği görülmüş. Aynı koşullarda 3’üncü vitesle 9 litre tüketim saptanmış. Aynı uzunluktaki bir mesafeyi bir vites küçülterek katetmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor. Bu nedenle hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini iyi bilmek gerekiyor
.
YOL VE TRAFİK KOŞULLARI
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız o kadar az yakıt tüketirsiniz ve otomobilin de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın ve sadece önünüze değil, daha ileriye bakarak trafik akışını izleyin. Akan trafiğin hızına uyulmadığı için sürücünün mecbur kaldığı ani frenaj ve ani hızlanmalar yakıt tüketimini artırır. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor freniyle yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az yakıt tüketimi sağlar. Ayrıca bu sayede balatalarda daha az yıpranır.
AÇIK CAMLAR
Açık camlarla yolculuk yapmak yakıt tüketimini artırır. Açık cam, sanki otomobilin iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine neden olur. Açık çamlar şehiriçi ya da şehirdışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km.’de en az 0.3 litre artırır. Klima ise havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre yakıt tüketimininin 0.5-1.0 litre arasında artmasına neden olur.
AĞIRLIK
Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 10 kg. fazlalık için fazlalık için 100 km.’de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Hava koşulları yakıt tüketimini sanıldığından daha fazla etkiler. Soğuk havalarda uzun süre çekili jikleyle gitmek en sık yapılan hatalardan biridir. Jikleyle motor devri normal rölanti devrine yakın sabit yere gidip motor ısındıkça kademeli olarak jikleyi kapatmak önemli ölçüde tasarruf sağlar. Yağmurlu ve karlı havalarda lastiklerin yuvarlanma direnci arttığı için daha fazla yakıt tüketilir. Kış mevsimi şartları için özel olarak üretilen kış lastikleri ve patinaj zinciri de yakıt tüketimini artırır.