Yakala, kaçıyor

Güncelleme Tarihi:

Yakala, kaçıyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 06, 2001 12:27

*Teknoloji, hız, iletişim, küreselleşme 21. Yüzyıl’a damgasını vuracak.
*Bazı sektörler ve meslekler önem kazanırken, bazıları gözden düşecek.
*İşte yeni yüzyılın gözde sektörleri ve meslekleri.
*Teknoloji değil, teknolojiyi kullananlar ön planda olacak.
*Gençler, yeni fikirlerini ve projelerini aktarabilecekleri, geliştirebilecekleri ortamların peşinde olacaklar.
*Dijital yayınların avantajlarının sergilendiği ürünler öne çıkacak.
*Şirketlerin başarısını, hız ve müşteri memnuniyeti belirleyecek.
*Yurtdışında elektronik medya ön planda olacak.
*Gelecekte ‘Süper Bilgi Ağı’ gelişecek.




Teknoloji, iletişim ve küreselleşmenin hızı, geleceğin dünyasında 'değişime ve gelişime uyumlu' çalışanların şansını artırıyor. Yeni iş sahaları ve sektörlerin ortaya çıkması, yeni iş tanımlarını ve kariyer fırsatlarını yaratıyor.

İnsan Kaynakları ve Yönetim Danışmanlığı şirketi Data Expert 'Geleceğin Meslekleri ve Sektörler' konulu bir araştırma yaptı. Genel eğilimi ortaya koyan araştırma, 'Para ve kariyerin' 21. Yüzyıl’da hangi sektör ve mesleklerde olduğunu ortaya koyuyor.

Data Expert, bu çalışmada, telekom, bilişim, petrol, hızlı tüketim ürünleri sektörlerinde yer alan 20 uluslararası şirketin direktör, yeni iş geliştirme bölüm başkanları, ABD, İtalya, İspanya, Almanya, İngiltere, İsrail ticaret bakanlıkları ve ticaret ateşelikleri, ODTÜ, Bogaziçi, Galatasaray Oxford, Stanford, Harward, MIT üniversitelerinden bölüm başkanlarının görüşlerine başvurmuş. Bu görüşlere, şirketin çeşitli pozisyonlar için yaptığı görüşmeler ve düzenlediği eğitim, konferans, seminer gibi organizasyonlardan elde edilen bilgiler eklenmiş.

Data Expert Genel Müdürü Hasan Altunkaya, değişim süreci ile beraber her dönemde yeni pozisyonlara ve değişimi yakalayabilen insan gücüne olan ihtiyacın arttığını söylüyor: ‘‘Yurtdışındaki meslek tercihlerinin, şirketlerin piyasa değerleri ve yeni teknolojilerle orantılı olduğu görülüyor. 3-4 yılı aşan dönemlerde kesintisiz büyüme trendini yakalayabilen, yeni ve değişik ürünleri pazara sunabilen, yeniden yapılanabilen ve pozitif gelecek projeksiyonuna sahip şirketlerin piyasa değerinin arttığı gözleniyor.‘‘

Data Expert'in araştırmasına göre son yıllarda şirketlerin piyasa değerinin hesaplanmasıyla ilgili pariteler değişmiş durumda. Üç-dört yılı aşan periyotlarda kesintisiz büyüme trendini yakalayabilen, yeni ve değişik ürünleri pazara sunabilen, yeniden yapılanabilen şirketlerin piyasa değerlerinin sürekli arttığı gözleniyor.

GENÇLERE DESTEK

Yeni yüzyılın gözde sektörlerine bakıldığında enerji, finans, lojistik ve taşımacılık, bilişim, perakende, telekomünikasyon, danışmanlık, servis, çevre, sağlık, eğitim sektörlerinin ön plana çıktı görülüyor.

Araştırmaya göre gençler, yeni fikirlerini ve projelerini aktarabilecekleri, geliştirebilecekleri ortamlar ve girişimcilik yönlerini geliştirecek ilişkiler peşindeler. Şirketlerden işin gereklerine ve geleceğe yönelik eğitim olanakları ve kişisel motivasyonlarının artırılmasını, verimli oldukları konularda desteklenmeyi bekliyorlar.

Yeni yüzyılın ilk çeyreğinde önemi artacak meslekler arasında en göze çarpanlar, uluslararası hukuk, evrensel siyaset, genetik bilimleri mühendisliği, koruyucu hekimlik, sağlık yönetimi, biyoteknoloji, gıda, beslenme ve diyetetik...

Hasan Altunkaya, önümüzdeki yıllarda gıda sektöründe mühendislere olan ihtiyacın hızla artacağını belirtiyor. Tüketicinin teknolojik gelişmelere yönelik taleplerinin bu sektörü etkileyeceğini söylüyor.

Araştırmanın yurtdışı ayağında elektronik medyanın ön planda olacağı ortaya çıkıyor. Gelecekte, finans ve sigorta sektörünün hayat ve sağlık sigortası boyutunda Avrupa Birliği ülkeleri içinde önem kazanması bekleniyor.

Bilgi teknolojileri alanındaki eleman açığı gelecek yıllarda gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yaşanmaya devam edilecek.

Evlere yönelik bilgiye erişme ürünleri ön plana çıkarken (ses, görüntü ve veri), bilgiyi kullanma ürünleri (bilgisayar, tv, telefon) yükselen ürünler olacak. Yeni iletişim dünyası, multimedya, bilgisayar ve telekomünikasyon ürünlerinin birleşmesinden oluşacak.

Gelecek yüzyılda teknoloji değil, teknolojiyi kullananlar ön planda olacak. Teknolojik gelişim bu yönde bir yapılanma gerçekleştirecek. Dijital yayın devrimi ile, dijital yayınların avantajlarının sergilendiği ürünler öne çıkacak. Televizyon, tek yönlü bir cihaz olmaktan çıkarak, insanların bilgiye ve yeni ürünlere ulaşmalarını sağlayan bir aygıt durumuna gelecek.

SÜPER BİLGİ AĞI

Telefon, mobil telefon, kablo tv hizmetleri, bireysel internet erişimi ve bilgisayar ileride tek bir çatı altında toplanacak. Araştırmaya göre gelecekte 'Süper Bilgi Ağı' gelişecek.

Tüm dünya ülkeleri, gelişen yeni teknolojik çalışmalar ve özellikle uzay bilimindeki yeni ilerlemelerle birlikte, uzaya yolculuğu ilgi alanı olarak benimseyecek. Bu alandaki çalışmalar artan ilgi ile birlikte gelişecek.

Değişim gösteren ve tüketici talepleri doğrultusunda şekillenen bir diğer sektör ise perakendecilik. Bu alanda hizmetin kalitesi ön plana çıkarken, firmaların başarısında hız ve müşteri memnuniyeti de artan şekilde belirleyici rol oynayacak.

Araştırmaya göre yıldızı parlayacak sektörler arasında yer alan sağlıkta, en gözde meslekler estetik cerrahi, psikiyatri, diyetisyenlik, koruyucu aile hekimliği olacak.


Yakala, kaçıyor


FARKLI YÖNETİCİLER, TALEPKAR ADAYLAR


Yeni yüzyılda dijital ekonomiyle birlikte iş ilişkileri ve buna bağlı olarak çalışan ve işveren ilişkileri de değişiyor. 21. Yüzyıl yöneticisinin özellikleri şöyle olacak:

Teknolojiye ve yeniliğe meraklı,

Küresel düşünebilen,

Farklı kültürlerden insanlarla çalışabilen,

İletişim kanallarını açık tutan,

Kişisel gelişime ve eğitime önem veren,

Motive eden.

Buna karşın yeni mezun ya da mezun olacak adaylar iş dünyasına adım atarken şirketlerden ve kurumlardan şunları istiyor:

Kariyer olanakları,

Büyük şirket olması,

Ücret,

Çalışma ortamı ve eğitim olanakları.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!