Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2007 00:00
Yenilen Opel Vivaro ile sıkışık trafikte saatlerce yol aldım; fren, debriyaj, gaz, vites, direksiyon hiç yormadı. Halkalı’da caddeye bir çocuk fırladı ve yapabileceğim en ani freni yaptım; ’zınk diye’ durdu, ikimizin de hayatı kurtuldu. Yenisahra’da pazar caddesinde karşı yönden gelen bir otomobille kafa kafaya çarpıştık. Vivaro’nun ön tamponu içeri göçtü, bana çarpan otomobilin hali içler acısıydı.
HÜRRİYET Otomotiv Editörü Emre Özpeynirci’nin önerisi ve desteği ile Türk basınında bir ilki başlattık. Ticari araçları, onların en büyük müşteri kitlesini oluşturan Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ) adına ’Uzun süreli’ test etme kararı aldık. Amaç; bir ticari araçla, şehiriçi, şehirlerarası en az 3 bin kilometre yol kat etmek ve hayatın içinde gerçek bir test yapmak. Hürriyet Ekobi Sayfası’nın editörü olarak, ’Yılın Elemanı’ sloganıyla Opel’in pazara sürdüğü Yeni Vivaro’nun koltuğuna 23 Mart’ta oturdum ve 2 bin kilometresi şehir içinde olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre ya da 1 ay direksiyon salladım.
SIKIŞIK TRAFİK TESTİ
Üniversite öğrencisiyken bir plasiyerlik tecrübem olmuştu. Haftanın 6 günü farklı güzergahlarımız vardı ve kuru kahve pazarlıyorduk. Trafiğin sıkışık olduğu, güzergáh kabus gibi geçerdi. Dur-kalk trafikte, sağlı sollu ilerleme çabası, çoğu cadde, meydan ve işlek sokaklarda olan müşterilere ürün verip, hesaplaşmak için durmak, park etmek, daracık sokaklara girmek, çıkmak, turlamak fiziksel olarak bizi çok yorardı. Bu nedenle bir hafif ticari araçta en önemli test konusunun; "en ters saatte en yoğun trafiğin olduğu bir güzergahta" sıkışık trafik olması gerektiğini düşündüm. İlk güzergahımı da; ’Aksaray-Unkapanı-Şişhane-Tepebaşı-Taksim-Harbiye-Osmanbey-Şişli-Mecidiyeköy’ olarak ve saat 17.30’da yola çıkmak üzere tasarladım.
Tabii ki önce Hürriyet’ten (Güneşli) Aksaray’a gitmek gerekiyordu. 16.30’da Topkapı’yı geçip, Vatan Caddesi’ne girince Vivaro ile ’dur-kalk’a da dalmış oldum. Bir frene, bir debriyaja, bir gaza yüklenirken, rakiplerimden özel ilgi de gördüm. Benzer ticari araçları kullanan sürücüler genellikle Vivaro’ya hayranlıkla bakıyorlardı. Hedef; Aksaray’dan çıkıp; Unkapanı, Şişhane, Taksim, Elmadağ, Harbiye, Pangaltı, Osmanbey, Şişli, Mecidiyeköy güzergahını 17.30’da kat etmekti. Trafiğin açık olduğu saatlerde yarım saatte geçilecek güzergahı 1 saat 45 dakikada geçebildim. Pangaltı-Ergenekon Caddesi, Halaskargazi ve Rumeli caddelerinde tekstil ve hazır giyim toptancılarının ticari araç trafiği çok yoğundu. Mecidiyeköy’e geldiğimde hala hiç yorulmamıştım.
UZUN YOLDA KRAL GİBİ
Opel Vivaro ile yukarda yaptığım testi 5-6 kez İstanbul’un farklı semtlerinde tekrarladım. Ayrıca, Gebze-Tuzla-Kartal-Beylikdüzü-Büyükçekmece’de bazı sanayi sitelerine ve fabrikalara gittim. Gebze’ye giderken Vivaro’nun 6’ıncı vitesini de yoğun olarak denedim. Araç uzun yolda tam anlamıyla kral gibi ama bence özellikle rüzgárlı havalarda saatte 120 kilometre hızın üzerine çıkmamaya özen göstermeli. Çünkü bir otomobil kadar seri ama bir otomobilden çok daha büyük ve 140 kilometrede rüzgarla mücadele direksiyon hakimilyetinizi kaybettirebilir. Sakın bunu Vivaro için bir kusur olarak algılamayın. Bu ticari araç grubunda cüsse büyük olduğu için acemilere sürat konusunda küçük bir uyarıdır sadece..
İşte ’Yılın elemanı’ Yeni Opel VivaroVivaro için şehir dışı 100 kilometre 6.9 litre yakıt tüketir denmiş. Ben çoğu şehir içinde 3000 kilometreyi 3 depo mazotla tamamladım. Yani kilometrede 18 yeni kuruş yaktım. (Eski hesapla 180.000 TL)
Vivaro 1.9 CDTi 100 HP Common Rail Turbo dizel moturu yakıtta cimri. Düşük devirde bile yüksek tork, rahat ve sarsıntısız bir motor.
Yol tutuşu ve virajlarda savrulma için hafif ticaride tecrübeli bir sürücü olarak ’son derece iyi’ diyorum.
Araçta kapsamlı bir aktif ve pasif güvenlik paketi var ki bu nedenle ben Opel mühendislerine bizzat müteşekkir oldum.
Yeni Vivaro’nun 6 ileri manuel şanzımanı yakıt tasattufu için de çok önemliymiş. Bu özellik Yeni Vivaro’yu sınıfının en ekonomik ve verimli araçlarından biri haline getiriyor.
Aracın iç mekanına gelince; Lüks bir otomobil konforu ve kolaylığı elinizin altında. Arkada ise dikey duvar tasarımı sayesinde yükler maksimum yerleştirilebiliyor. İstiab haddi 1210 kilogramı buluyor.
OPEL Vivaro ile 21 Nisan’da bir de kaza geçirdik. Kadıköy Yenisahra’da Yıldırım Beyazıt Caddesi’nde seyir halindeyken. Karşı yönden gelen bir otomobil önüne çıkan bir motosikletliyi ezmemek için kendi şeridini terk etti ve benim şeridime girdi. Ben fren yaptım ve mümkün olduğu kadar yavaşladım ama karşı yönden gelen otomobil duramadı ve kafa kafaya çarpıştık. Vivaro’nun önünde çok fazla hasar meydana gelmiş olabileceğini düşündüm. Ancak inip baktığımda, sadece tamponun ve kaportada tampon çevresinin hafif hasarlı olduğunu görünce şaşırdım. Vivaro’ya çarpan otomobilin hali içler acısıydı. Tabii ki önce kimsenin yaralanmamış olmasına sevindik. Sonra da polis çağırdık ve kaza raporu tutuldu. Kaza seyretmeye meraklı vatandaşlar ve çocukların kuşatması altında kaldık. Her gelen iki araca da baktıktan sonra "Abi senin araç ne kadar sağlammış" diyordu. Otomobilin sahibine ise acıyarak bakıyorlardı. Bu kazadan bir hafta önce de Halkalı tren yoluyla paralel yolda Vivaro’nun frenlerini şiddetle test etmek zorunda kalmıştım. Saatte 40-50 kilometre hızla ilerlerken, bir çocuk aniden yola fırladı ve yolun karşısındaki hurda otomobile doğru koşmaya başladı. o anda yapabileceğim tek şey frenleri köklemek ve dua etmekti. Çocukla Vivaro arasındaki mesafe çok kısaydı ama araç zınk diye durdu. Hem minik yaramazın hem de benim hayatım kurtuldu.