OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 28, 2004 00:00
TBMM’nin yeni yasama yılında, geçen dönemden vetolu önemli yasaların öncelikle ele alınması ve yeniden tartışmaya açılması bekleniyor.CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, geçen yasama yılında 15 yasayı veto etti. TBMM’nin yeni yasama yılında öncelikle Sezer’in "laiklik", "türban" ve "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim biçimi getirdiÄŸi" gerekçeleriyle veto ettiÄŸi Kamu Yönetimi Yasası ile il özel idareleri ve belediyelerle ilgili yasaların yeniden gündeme alınması ve tartışmaya açılması bekleniyor.    CumhurbaÅŸkanı Sezer, geçen yasama yılında 15 yasayı veto ederken, bunlardan 5’i TBMM’de görüşülerek yeniden kabul edildi. Hükümet, 28 Nisan yerel seçimlerinden önce çıkardığı ve Sezer’in veto ettiÄŸi bazı belediyelerin kaldırılması ve büyükÅŸehir belediyelerinin sınırlarının yeniden belirlenmesiyle ilgili yasaları yeniden gündeme getirmedi.  İMAM HATÄ°PLERLE Ä°LGÄ°LÄ° YASA DA BEKLEMEDE CumhurbaÅŸkanı Sezer, Genelkurmay BaÅŸkanlığı, üniversiteler ve muhalefet partisi olmak üzere çeÅŸitli çevreler tarafından da karşı çıkılan ve tepki gösterilen, imam hatip liselerinin de içinde olduÄŸu meslek liselerine üniversiteye girme kolaylığı getiren ve YÖK’ün yapısını deÄŸiÅŸtiren yasayı da veto etti.  Hükümet, uzun tartışmaların ardından sabaha kadar süren görüşmelerle 13 Mayıs 2004 tarihinde Genel Kurul’da kabul edilen Yükseköğretim Yasası ve Yüksek Öğretim Personel Yasası’nda DeÄŸiÅŸiklik Yapılması Hakkındaki Yasayı beklemeye aldı ve yeniden gündeme getirmedi.  "LAÄ°KLÄ°K, TÃœRBAN, ANAYASA’DA OLMAYAN YÖNETÄ°M BİÇİMÄ°" CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, hükümetin kamu yönetimi ve yerel yönetim alanında reform diye nitelendirdiÄŸi, "Kamu Yönetiminin Temel Ä°lkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkındaki Yasa", "Ä°l Özel Ä°daresi Yasası" ve "Belediyeler Yasası"nın bazı maddelerini de bir kez daha görüşülmek üzere TBMM’ye geri gönderdi.   Sezer, Kamu Yönetiminin Temel Ä°lkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkındaki Yasa’nın 22 maddesini veto ederken, anayasal sisteme karşılık yasayla, merkezi yönetimin, görev ve yetkileri sınırlandırılarak özel görevli durumuna düşürüldüğünü, yerel yönetimlerin genel görevli kılındığını, merkezi yönetimin taÅŸra örgütlerinin bir kısmı kaldırılırken bir kısmının yerel yönetimlere devredildiÄŸini, böylece merkezi yönetimin örgütsel ve iÅŸlevsel yönden zayıflatıldığını vurguladı.  SEZER'Ä°N GEREKÇELERÄ°  CumhurbaÅŸkanı Sezer, yasayla yapılan düzenlemelerin, Anayasa’da öngörülen tekil devlet yapısına, "idarenin bütünlüğü", "yetki geniÅŸliÄŸi" ve "idari vesayet" ilkelerine ve kamu yararına uygun düşmediÄŸini vurguladı. Sezer, bu düzenlemelerin, amaçlanmasa da, "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim modeline geçilmesine neden olabilecek" nitelikte olduÄŸu görüşünü savundu.   CumhurbaÅŸkanı Sezer, yasanın hizmetlerden yararlandırma düzenlemesinde, türban yasağının kaldırılmasının amaçlandığını da bildirdi.   Sezer, Ä°l Özel Ä°daresi Yasası’nın da 13 maddesini veto ederken, bu yasadaki düzenlemelerin de "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim sistemine geçilmesine neden olabilecek nitelikte" olduÄŸu bildirdi.    Sezer, Belediyeler Yasası’nın da üç maddesini veto ederken, bu yasadaki yargılama ve soruÅŸturmanın yapılmasını engelleyen düzenlemelerin af niteliÄŸinde olup beÅŸte üç nitelikli çoÄŸunluk gerektirdiÄŸini, ayrıca belediyelerin hizmetlerinin somut bir biçimde belirlenmediÄŸini öne sürdü.  VETOLU MADDELER YASANIN TEMELÄ°Â TBMM’nin yeni yasama yılında vetolu bu yasaların öncelikle ele alınması ve yine tartışmaya açılması bekleniyor.  Anayasa Komisyonu BaÅŸkanı Burhan Kuzu, komisyon seçimlerinin tamamlanmasından sonra vetolu Kamu Yönetimi Reformu Yasası’nı ele almayı planladıklarını belirtirken, Sezer’in veto ettiÄŸi maddelerin yasanın temelini oluÅŸturduÄŸuna dikkat çekti.  Kuzu, bu maddeler üzerinde çok fazla deÄŸiÅŸiklik yapılmayacağını belirtirken, Sezer’in veto gerekçelerini doÄŸru bulmadığını da ifade etti.Â
button