Güncelleme Tarihi:
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, geçen yasama yılında 15 yasayı veto etti. TBMM’nin yeni yasama yılında öncelikle Sezer’in "laiklik", "türban" ve "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim biçimi getirdiği" gerekçeleriyle veto ettiği Kamu Yönetimi Yasası ile il özel idareleri ve belediyelerle ilgili yasaların yeniden gündeme alınması ve tartışmaya açılması bekleniyor.
  Â
Cumhurbaşkanı Sezer, geçen yasama yılında 15 yasayı veto ederken, bunlardan 5’i TBMM’de görüşülerek yeniden kabul edildi. Hükümet, 28 Nisan yerel seçimlerinden önce çıkardığı ve Sezer’in veto ettiği bazı belediyelerin kaldırılması ve büyükşehir belediyelerinin sınırlarının yeniden belirlenmesiyle ilgili yasaları yeniden gündeme getirmedi.
Ä°MAM HATÄ°PLERLE Ä°LGÄ°LÄ° YASA DA BEKLEMEDE
Â
Cumhurbaşkanı Sezer, Genelkurmay Başkanlığı, üniversiteler ve muhalefet partisi olmak üzere çeşitli çevreler tarafından da karşı çıkılan ve tepki gösterilen, imam hatip liselerinin de içinde olduğu meslek liselerine üniversiteye girme kolaylığı getiren ve YÖK’ün yapısını değiştiren yasayı da veto etti.
Hükümet, uzun tartışmaların ardından sabaha kadar süren görüşmelerle 13 Mayıs 2004 tarihinde Genel Kurul’da kabul edilen Yükseköğretim Yasası ve Yüksek Öğretim Personel Yasası’nda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Yasayı beklemeye aldı ve yeniden gündeme getirmedi.
"LAİKLİK, TÜRBAN, ANAYASA’DA OLMAYAN YÖNETİM BİÇİMİ"
Â
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, hükümetin kamu yönetimi ve yerel yönetim alanında reform diye nitelendirdiği, "Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkındaki Yasa", "İl Özel İdaresi Yasası" ve "Belediyeler Yasası"nın bazı maddelerini de bir kez daha görüşülmek üzere TBMM’ye geri gönderdi.
  Â
Sezer, Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkındaki Yasa’nın 22 maddesini veto ederken, anayasal sisteme karşılık yasayla, merkezi yönetimin, görev ve yetkileri sınırlandırılarak özel görevli durumuna düşürüldüğünü, yerel yönetimlerin genel görevli kılındığını, merkezi yönetimin taşra örgütlerinin bir kısmı kaldırılırken bir kısmının yerel yönetimlere devredildiğini, böylece merkezi yönetimin örgütsel ve işlevsel yönden zayıflatıldığını vurguladı.
SEZER'İN GEREKÇELERİ
Cumhurbaşkanı Sezer, yasayla yapılan düzenlemelerin, Anayasa’da öngörülen tekil devlet yapısına, "idarenin bütünlüğü", "yetki genişliği" ve "idari vesayet" ilkelerine ve kamu yararına uygun düşmediğini vurguladı. Sezer, bu düzenlemelerin, amaçlanmasa da, "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim modeline geçilmesine neden olabilecek" nitelikte olduğu görüşünü savundu.
  Â
Cumhurbaşkanı Sezer, yasanın hizmetlerden yararlandırma düzenlemesinde, türban yasağının kaldırılmasının amaçlandığını da bildirdi.
  Â
Sezer, İl Özel İdaresi Yasası’nın da 13 maddesini veto ederken, bu yasadaki düzenlemelerin de "Anayasa’da öngörülmeyen bir yönetim sistemine geçilmesine neden olabilecek nitelikte" olduğu bildirdi.
  Â
Sezer, Belediyeler Yasası’nın da üç maddesini veto ederken, bu yasadaki yargılama ve soruşturmanın yapılmasını engelleyen düzenlemelerin af niteliğinde olup beşte üç nitelikli çoğunluk gerektirdiğini, ayrıca belediyelerin hizmetlerinin somut bir biçimde belirlenmediğini öne sürdü.
VETOLU MADDELER YASANIN TEMELÄ°
Â
TBMM’nin yeni yasama yılında vetolu bu yasaların öncelikle ele alınması ve yine tartışmaya açılması bekleniyor.
Anayasa Komisyonu Başkanı Burhan Kuzu, komisyon seçimlerinin tamamlanmasından sonra vetolu Kamu Yönetimi Reformu Yasası’nı ele almayı planladıklarını belirtirken, Sezer’in veto ettiği maddelerin yasanın temelini oluşturduğuna dikkat çekti.
Kuzu, bu maddeler üzerinde çok fazla değişiklik yapılmayacağını belirtirken, Sezer’in veto gerekçelerini doğru bulmadığını da ifade etti.