OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 26, 2003 00:00
Varan Turizm Seyahat Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı, sarsıntılı dönemden geçen havayolu taşımacılığının 2004'te iyileÅŸeceÄŸini ve 2005'te kar eder hale geleceÄŸini belirterek, sektörün iyileÅŸme trendine girmesiyle Varan'ın da bu yatırıma gireceÄŸini bildirdi.Bolayırlı, düzenlenen basın toplantısında, THY'den ayrıldıktan sonra hiçbir yerde çalışmayı düşünmediÄŸini, ancak Varan ile yaptığı görüşmelerin ardından fikrini deÄŸiÅŸtirerek 22 Nisan'da bu göreve geldiÄŸini kaydetti.  Varan'a geldiÄŸinde hiç yabancılık çekmediÄŸini dile getiren Bolayırlı, ''Sanki THY'de çalışıyor, Varan'da 40 yıldır çalışıyor gibiyim'' dedi. Varan Turizm'in sektörde gerçekleÅŸtirdiÄŸi ilk uygulamalara ve yeniliklere deÄŸinen Bolayırlı, yönetim olarak çalışanların her türlü davranış ve mesleki eÄŸitimine önem verdiklerini vurguladı. Bolayırlı, Varan'ın zaman zaman kaza yapmama ödülü aldığına iÅŸaret ederek, kaptanların ÅŸirkete alınırken psikoteknik ve psikomotor testleri yapıldığını, yılda 2 kez saÄŸlık muayenesinden geçirildiklerini aktardı.   Satışlar ve yatırımların artırılmasının ÅŸirketin en büyük hedefleri olduÄŸunu belirten Bolayırlı, bu kapsamda kargoda iÅŸbirliÄŸi ve ÅŸartlar elverdiÄŸinde de havayolu ÅŸirketi kurmayı hedeflediklerini söyledi. Bolayırlı, ''Buraya geldiÄŸimde bana hep (Niye Varan'a geçtiniz? Havayolu ÅŸirketi mi kuracaksınız?) diye soruyorlardı. Tabii o iÅŸe de sıcak bakıyoruz. Öyle bir idealimiz yok demedik'' diye konuÅŸtu.     ALMANYA, Ä°SVİÇRE VE FRANSA'YA TAÅžIMACILIK DÜŞÜNÃœLÃœYOR Şu anda Bulgaristan, Avusturya ve Yunanistan ile karayolu taşımacılığı yaptıklarını kaydeden Bolayırlı, bunu Almanya, Ä°sviçre ve Fransa ile geniÅŸletmeyi düşündüklerini bildirdi.  Bolayırlı, gazetecilerin havayolu taşımacılığına iliÅŸkin soruları üzerine, ÅŸu anda bunun ayırdıkları bütçe bulunmadığını, ancak çalışmaların devam ettiÄŸini belirterek, ÅŸunları kaydetti: ''Fizibiliteyi bitirip ÅŸartlara bakmak lazım. 2000'de havayolu ÅŸirketleri zor dönem geçirdi. Daha yeni yeni toparlanmaya baÅŸladığını düşünürken SARS virüsü ve Irak savaşı çıktı. Havayolu taşımacılığı bu nedenle ÅŸu sıralar sarsıntılı bir dönemden geçiyor. Sektör, 2004 yılında daha iyi olacak ve 2005'te kar eder hale gelecektir. Havayolu taşımacılığı iyileÅŸme trendine girdiÄŸinde, Varan bu yatırıma girecektir.'' Bolayırlı, yurtiçinde karayolu taşımacılığı yaptıkları için sadece yurtdışına yönelik havayolu taşımacılığı yapmak istediklerini söyledi.    ''HIZLI TRENÄ°N ÖZELLEÅžTÄ°RÄ°LMESÄ°NE BÄ°Z DE BAKARIZ'' Yusuf Bolayırlı, çalışmaları uzun süreden beri devam eden hızlı tren projesine iliÅŸkin de bunun karayolu taşımacılığını etkileyeceÄŸini, ancak saÄŸlam duran ve kalitesini artırabilen otobüs firmalarının bundan çok fazla etkilenmeyeceklerini ifade etti.  Bolayırlı, ''Devlet Demiryolları'nca hızlı trenin özelleÅŸtirilmesi veya kiralanması gibi bir durum olursa, o iÅŸe biz de bakarız'' dedi. Karayolu taşımacılığına iliÅŸkin yasa tasarısıyla ilgili soruya da Bolayırlı, düzenleyici nitelikteki yasanın çıkmasının iyi olacağını dile getirerek, ÅŸu yanıtı verdi: ''Çok fazla firma var. Parası olan herkes otobüs alabilir, ama iÅŸletmek ayrı bir olay. Åžehirlerarası sefer yapan otobüs firmaları zaman içinde birleÅŸme yoluna gidecektir. YaÅŸanacak süreç, bu iÅŸe zorlayacaktır. Ä°htiyaç neyse o kadarla kalmak lazım. Yoksa herkes girer ve batar. SaÄŸlam olanlar ayakta kalır. Çözüm, yasanın çıkması ve birleÅŸmelerdir.'' BaÅŸka bir soru üzerine de Bolayırlı, yolcu taşımacılığının yüzde 95'inin karayoluyla yapıldığı Türkiye'de sektörün 1. liginde yer alan ÅŸirketler arasında yüzde 20'lik paya ve 283 otobüsten oluÅŸan filoya sahip Varan'ın, yenileme süreci için 12 milyon Euro'luk yatırım yaptığını ve yıl sonuna kadar 25 otobüsün daha filoya katılacağını bildirdi. ''YABANCI ORTAÄžA AÇIÄžIZ'' Varan Turizm Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Enis Pekuysal da 60 yıllık geçmiÅŸe sahip ve yılda ortalama 1 milyon 100 bin ile 1 milyon 200 bin arasında yolcu taşıyan ÅŸirkette, yaklaşık 2 yıldır yenileme hazırlığı yapıldığını söyledi. Taşımacılığın her alanında iddialı olduklarını vurgulayan Pekuysal, ''Kargo ve lojistik kargoda, uluslararası hale gelebilmek için yabancı ortaÄŸa her zaman açığız. Hedeflerimiz arasında bir havayolu ÅŸirketi de var'' dedi.  Enis Pekuysal, halka açılma planlarının bulunup bulunmadığının sorulması üzerine, ''Tabii var. Åžartlar o duruma geldiÄŸinde düşünüyoruz. Ama bugünden yarına olacak birÅŸey deÄŸil'' yanıtını verdi. Avrupa'dan karayoluyla gelen Türk yolcularına Bulgaristan sınırında kapkaç ve hırsızlık için iÄŸne yapıldığı dedikoduları yayıldığını anlatan Pekuysal, ''VatandaÅŸlarımız inanıyor ve panikliyor. Gerekli baÅŸvuruları yaptığımızda, bize gülerek (Kendi vatandaÅŸlarımıza bile yapacak iÄŸne bulamıyoruz) yanıtını verdiler'' diye konuÅŸtu. Pekuysal, iÄŸne dedikodularının karayolu taşımacılığının azalmasını isteyen uçak ÅŸirketleri tarafından çıkarıldığını ileri sürerek, ''Bu dedikodulardan sonra Avrupa'dan Türkiye'ye yaptığımız seferlerin birçoÄŸu iptal oldu'' dedi.    Enis Pekuysal, Bulgaristan sınırında 25 Euro'dan 70 Euro'ya çıkarılan transit vize ücretinin de karayolu taşımacılığını olumsuz etkilediÄŸini söyledi. Varan Turizm Yönetim Kurulu Danışmanı Taner Acar ise yolcu taşımacılığının ÅŸu anda Türkiye'de yazıhanelerden dolayı komisyonculuk haline geldiÄŸini, çıkarılacak yasa sayesinde komisyonculuÄŸun ortadan kalkacağını, otobüs firmalarının hizmette birleÅŸmeye ve daha fazla kontrole gideceÄŸini kaydetti.Â
button