Uzun yola çıkmadan önce

Güncelleme Tarihi:

Uzun yola çıkmadan önce
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2007 15:57

Tatilciler, uzun yola çıkmadan önce dikkat. Lastik uzmanından, Hürriyet okurlarına önemli tavsiyeler ve 'hayati uyarılar'.<1>Yeni

Haberin Devamı

Türkiye'de otomobil sahipliği oranı artıyor, yan sektörler de bundan nasibini alıyor. Otomobil lastiği sektörü de sürekli kendini yenileyen sektörlerden... Araç sahiplerine lastik ile ilgili her konuda yardımcı olan firmalardan Lastik Center'in sahibi ve kendini 'lastik uzmanı' olarak tanımlayan Sinan Tiryaki, Hürriyet okurlarına önemli tavsiyeler ve 'hayati uyarılar' yaptı.

İHMAL, HAYATINIZA MÂLOLMASIN

Bu yıl yoğun kış şartlarının kendini göstermemesine rağmen, motorlu taşıt sahiplerinin yoğun şekilde kış lastiği taktığını ifade eden Sinan Tiryaki, "Kış lastikleri, hava sıcaklıkları 7-8 dereceye kadarken kullanılıyor. Araç sahipleri, ortalama sıcaklık 8-9 derecenin üzerine çıkınca dört mevsim lastiğe geçmeli. Bu süreç 2-3 hafta önce tamamlandı. Yani kış lastiklerinin değiştirilmesi gerekiyordu. Ancak bunu ihmal eden çok sayıda sürücü var" diye konuştu.

Haberin Devamı

Yazın 'kış lastiği' kullanmasının risklerine de dikkat çeken Sinan Tiryaki, şunları kaydetti:

"Kış lastiği kullananlar, en geç 2 hafta önce lastiklerini yenileriyle değiştirdi. Kış lastiği, vakumlu kar lastiğidir. Ancak sadece karlı değil, yağışlı, gizli buzlanma olabilecek zamanlarda da kullanılır. Bu dönemi atlattık. Bahar ayları geldi. Mayıs ayı ile birlikte artık dört mevsim lastiklere geçilmesi gerekiyordu. Çünkü kış lastiklerinin yol tutuşu sıcak havada zayıflar. Lastikler yumuşar. Fren mesafesi uzar. 40 metrede durabilecek otomobil, kış lastiği varken ancak 50-60 metrede durabilir. Aracın kontrolü zayıflar. Kış lastiklerinde erken ısınma olur.

AVRUPA'DA TRAFİĞE ÇIKARILMIYOR

Dolayısıyla, bu dönemde kış lastiği kullanmak oldukça risklidir. Bazı otomobil sürücülerinin 'Lastik lastiktir. Ha kış lastiği, ha dört mevsim lastik. Farketmez...' gibi bahanelerle hâlâ kış lastiği kullandığına tanık oluyoruz. Bazıları ise ekonomik sebeplerle bunu erteliyor. Ancak son derece önemli olan bu konuda sürücülerin çok dikkatli olması gerekiyor. Kış lastiklerinin değiştirilmemesi, lastiğin ömrünü azaltır. Ekonomik sebeplerle lastik değiştirmeyenler bilmeli ki, 2-3 sezon kullanabilecekleri lastikler, 1 yıl içinde eskir ve kullanılmaz hale gelir. Ayrıca, trafikte güvenlik için de son derece riskli bir durum oluşur. Otomobil sahiplerine lastiklerini zamanında değiştirmelerini öneriyoruz. Ayrıca, otomobil sahipleri, nasıl uzun yola çıkmadan önce otomobillerini bakımdan geçirtiyorsa, lastiklerine de mutlaka bir check-up yaptırmalı. Avrupa'da bu kesinlikle uygulanıyor. Hatta trafik polisleri sürücülere kesinlikle izin vermiyor ve yazın kış lastiği kullanan araçları trafikten men ediyor."

Haberin Devamı

BAHANELERE SIĞINMAYIN

Son 3 yılda otomobil lastiği konusunda da tüketici bilincinin arttığını ifade eden Sinan Tiryaki, "Tüketiciler, lastiklerini zamanı gelince yenilemenin güvenli olduğunu artık biliyor. Kış lastiği zamanında kış lastiği, bahar aylarından sonra ise dört mevsim lastik kullanmanın önemini kavradılar. Tüketici memnuniyeti arttı. Can güvenliğini düşünenler, artık bahanelerin arkasına sığınmıyor" diye konuştu.

PİYASAYA ARTIK KALİTESİZ ÇİN LASTİĞİ GİREMİYOR

LASTİK Center ortağı Sinan Tiryaki, Çin'den getirilen kalitesiz lastiklerin piyasada 2 yıl önceye kadar bulunabildiğini hatırlatarak, "Ancak artık buna izin verilmiyor. Konunun ciddiyeti anlaşıldı. Konulan 'ithalat fonu' yüzünden artık kalitesiz Çin lastiklari bizim piyasamıza giremez" dedi. Türk otomobil sürücülerinin günümüzde daha bilinen markalara yöneldiğini, can güvenliğinin ön plana çıktığını ifade eden Sinan Tiryaki, "Tüketiciler özellikle Pirelli, Goodyear, Michelin, Bridgestone, Lassa, Continental, Dunlop, Fulda gibi markaları tercih ediyor" dedi.

Haberin Devamı

SICAK HAVADA LASTİĞİN HAVASINI SIK SIK KONTROL EDİN

OTOMOBİL sürücülerini, sıcak havalarda lastiklerin havalarını sık sık kontrol etmeleri konusunda uyaran Sinan Tiryaki, "Sıcak havalarda araçta kontrol önem kazanıyor. Bu nedenle otomobil sürücüleri, araçlarının lastiklerini sık sık kontrol etmeli. Sıcak havada lastik basıncı düşebilir. Kazalara yol açabilecek bu durumu göz önünde bulundurun" dedi.

KULLANDIĞINIZ LASTİK ARACINIZ İLE UYUMLU MU

OTOMOBİL sürücülerini uyarıcı çeşitli teknik bilgilere yer verilen lastikcenter.com'da, teknik kataloglarda belirtilenin aksine, birçok araç kullanıcısının teknik olarak yaptıklarının yanlış olduğunu bile bile ekonomik nedenlerle aracın orijinal lastiğindeki servis tanımlamalarına uymadığı dile getiriliyor. Buna göre, birçok araç sahibi, tanımlara uygun olandan daha düşük lastikleri takıyor. Kendilerine sorulduğunda ise bu kişiler, "Aracımın hızı ve orijinal lastiklerin hız sembolü 'H' (210 km/saat) veya 'V' (240 km/saat) olmasına rağmen, ben aracımı sadece şehir içinde ya da uzun yolda düşük hızlarda kullanıyorum. Benim için en ideal lastik 'S' (180 km/saat) veya 'T' (190 km/saat) hız sembollü olan" diyor.

Haberin Devamı

'YANAK' UYARILARI

Araç sahiplerinin 'Aracımı daha düşük hızda kullanacaksam neden daha fazla ücret ödeyerek orijinal lastiklerle aynı yük indeksli ve hız sembollü lastik takayım' düşüncesinin yanlışlığına dikkat çeken uzmanlar şöyle devam ediyor: "Lastik yanaklarında belirtilen servis tanımlamalarının önemini biz sürücülere anlatıyoruz. Araca en uygun lastiği vermek ve de aksi durumlarda sakıncalarını söylemek görevimiz. Lastik işi ile uğraşan herkesin lastik kullanımı, bakımı ve onarımı konularında bilgi sahibi olması gerekir. Araçta yol ile teması sadece lastik sağlar. Lastik ölçüsü, servis tanımlamaları (yük indeksi ve hız sembolü) ve şişirme basıncı gibi faktörler değişirse araç performansı da olumsuz etkilenir."

Haberin Devamı

LASTİKLER JANTLA UYUMLU OLMALI

LASTİK uzmanları, lastik ve jantın ayrılmaz iki ürün olduğuna dikkat çekerek "Lastiklerin çalışması esnasındaki kuvvetler jantlara da aynı oranda etki yapar, lastik ve jant tek parça gibi hareket eder. Lastikle jant kesinlikle birbirine uyumlu olmalı. Ölçülendirme lastiğin janta veya tekerlek olarak araca takılması halinde yapılır" diye uyarıyor.

HERŞEY EMNİYET İÇİN

Tubeless radyal otomobil lastiklerinin; hızlı, keskin viraj alma sırasında oluşan yan kuvvet sonucu veya düşük şişirme basıncı ile kullanım sırasında lastik topuğunun yuvasından kayarak jant kanalına düşmemesi için tubeless setine sahip 'Tubeless jant"lara takıldığını belirten uzmanlar, "Jantın üzerinde kullanıcı için bilgilendirici uyarılar var. Bazı otomobil lastiklerinin (bazı desenlerde) hem 'tube-type' hem 'tubeless' tipi mevcut. Ancak günümüzde hemen hemen tüm otomobil lastikleri tubeless olarak üretiliyor. Emniyet açısından bu önemli bir ihtiyaç. Tubeless lastikler mutlaka özel topuk yuvası ve setleri olan jantlara takılmalı. Böylelikle yüksek hızda yanlardan gelen büyük güç altında veya düşük havalı kullanımda lastiğin topuğunun janta oturan bölümünün yerinden oynaması önlenmiş olur. Bu tip jantların tiplerine göre doğru yönden takılıp sökülmesi gerekir" dediler.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!