Uzmanlar Rus yapımı uçakla Irak'a gitti

Güncelleme Tarihi:

Uzmanlar Rus yapımı uçakla Iraka gitti
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2007 14:44

Bağdat seferi sırasında Moldavya şirketi Aeriantur'a ait Antonov- 26 tipi uçağın Irak'ta düşmesiyle Rus yapımı bu uçakların güvenli olup olmadığı tartışılırken, son kazayı incelemek üzere bugün Irak’a giden Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kaza-kırım uzmanları da yine Rus yapımı Ilyhushin-18 tipi 4 motorlu bir uçağa bindi.

Haberin Devamı

1921’den bugüne kadar havacılık kazalarından Antonovlar 22 kez düştü. Bu uçaklarda 585 kişi öldü, 123 kişi yaralandı. Türkiye’de de 2 kez kazaya karışan Antonov uçakları, eski teknolojiye sahip olması nedeniyle gelişmiş ülkeler tarafından tercih edilmezken, çoğunlukla Irak, İran, Rusya, Moldavya, Ukrayna ve bazı Afrika ülkelerinde özellikle ticari taşımacılıkta kullanılıyor.

Antonov’un çeşitli modellerinin karıştığı kazaların başında 11 Eylül 1995 yılında Afganistan’da meydana gelen uçak kazası yer alıyor. Afganistan’ın ulusal havayolu şirketi Ariana’nın Antonov 26 tipi yolcu uçağının, Celalabad kenti havaalanına zorunlu iniş yaparken pistten çıkarak sürüklenmesi sonucu 3 kişi öldü, 37 kişinin yaralandı.

Aynı yıl, Bulgar Hava Kuvvetleri’ne ait, Kiev’den Tunus’a gitmekte olan Antonov 26 model askeri nakliye uçağı, Yunanistan’ın Selanik şehri havaalanı yakınlarında yere çakıldı, kazada 6 kişi öldü.

Haberin Devamı

Zaire’de 8 Ocak 1996 tarihinde Antonov 32 tipi nakliye uçağının Kinşasa yakınlarına düşmesiyle 300 kişi öldü. Bu kaza, Antonov modellerinin karıştığı uçak kazaları arasında en çok ölümün gerçekleştiği oldu.

Orta Afrika ülkesi Kongo Demokratik Cumhuriyeti’nde 13 Ağustos 2000 tarihinde, iç hat seferi yapan Rus yapımı Antonov yolcu uçağının düşmesiyle 20 kişi öldü.

Angola’da başkent Luanda’nın yaklaşık 700 kilometre doğusundaki Saurimo kentinin kuzeyinde 1 Kasım 2000’de düşen Antonov 26 tipi yolcu uçağında bulunan 48 Rus yolcu ve mürettebatın tamamı öldü.

Senegal’in başkenti Dakar’dan Cezayir’e balık taşıyan Antonov-12 tipi kargo uçağının 7 Şubat 2002’de Fas’ın güney kesiminde düşmesiyle 8 kişi öldü.

Bir Antonov 26 uçağı ise 9 Kasım 2002 tarihinde Mısır’ın Hurgada Havaalanı’ndan kalktıktan sonra yakıt ikmali için Antalya Havalimanı’na inişe geçtiği sırada, lojmanlara yakın bir bölgede düştü. Bu kazada, 20 kişi yaralandı.

Ukraynalı ve Rus uzay sanayi yetkililerini taşıyan Ukrayna’ya ait Antonov 140 tipi uçak, 23 Aralık 2002 tarihinde İran’ın orta kesiminde İsfahan yakınında dağa çakıldı. Bu kaza da ise uçaktaki 46 kişi yaşamını yitirdi.

Haberin Devamı

Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde, Antonov 26’nın düşmesi sonucu 22 kişi öldü.

Rusya’nın Uzakdoğu bölgesindeki Novonezhino kabasından havalanan Antonov’un 16 Haziran 2003’de düşmesiyle 3 kişi yaralandı.

Estonya’da 10 Şubat 2003 tarihinde Antonov 28 tipi bir kargo uçağının kalkış sırasında düşmesi sonucu 2 kişi öldü, 1 kişi yaralandı.

Özbekistan’ın başkenti Taşkent yakınlarında 13 Ocak 2004’de düşen Antonov-24 tipi yolcu uçağındaki 37 kişi öldü.
Sudan’da 6 Ekim 2004’de gıda maddesi taşıyan özel bir şirkete ait Antonov 12 tipi uçağın düşmesinin ardından 4 kişi yaşamını yitirdi.

Rusya’da, 13 Ocak 2005’te Sibirya bölgesinin kuzeyinde düşen Antonov 2 tipi uçaktaki 9 kişi öldü.

Haberin Devamı

Afganistan’ın başkenti Kabil Havaalanı’nda, 24 Nisan 2005’te Antonov 12 tipi kargo uçağının tekerleklerinin iniş sırasında patlaması sonucu 5 kişi yaralandı. Bu olayın ardından Afganistan hükümeti, 10 Mayıs 2005 tarihinde özel bir havayolu şirketinin Antonov 24 tipi 2 uçağının çok yaşlı oldukları gerekçesiyle uçuşlarının yasakladı.

Sudan’da 2 Haziran 2005 tarihinde başkent Hartum’dan Kuzey Darfur’un başkenti El Feşhir’e giden Antonov tipi uçağın, havalandığı sırada motorlarında meydana gelen arıza nedeniyle düşmesiyle 5 kişi öldü, 38 kişi yaralandı.

İran’da 28 Mart 2006 tarihide Rusya’ya ait Antonov tipi bir kargo uçağının düştü, 4 kişi yaralandı.

Haberin Devamı

İran’ın başkenti Tahran’da, 27 Kasım 2006’da Mehrabad havaalanında kalkış sırasında düşen Devrim Muhafızlarına ait Antonov 74 tipi askeri uçakta bulunan 36 kişi öldü.

Afganistan’ın güneyindeki Helmand eyaletinde meydana gelen uçak kazasında 24 Nisan 2006’da 1 kişi öldü, 9 kişi yaralandı.

Meksika’da 17 Aralık 2006’da Antonov 32 tipi askeri uçağın turistik kentlerinden Acapulco açıklarında denize çakılmasıyla 4 kişi öldü.

Antalya’nın Alanya ilçesine bağlı Uğurlu Köyü yakınlarına 7 Mayıs 2006’da Antonov 2 tipi uçak 5 mürettebatla zorunlu iniş yaptı. Kazada 5 kişi yaralandı.

Son olarak Bağdat yakınlarında düşen ve 34 kişinin ölümüne, 1 kişinin yaralanmasına neden olan ve kısa mesafe kargo uçağı olarak adlandırılan Antonov 26 tipi uçağın ortalama 4 ton kapasiteye sahip olduğu kapı ölçülerinin 278x170 santimetre olduğu belirtildi.

Haberin Devamı

Geçen yıl, yurtiçindeki bazı havalimanlarındaki teknik ve coğrafi şartlar nedeniyle zorunlu olarak kullanılan RJ 100 uçaklarından sözleşmesi biten 5 uçak geçen yıl İngiltere’ye iade edilmiş, kalan 6 uçak da sırayla iade edilmek üzere bakıma alınmıştı.

Bazı kesimler, RJ 100 uçaklarının yasaklanmasının olumlu gelişme olduğunu, ancak, Antonov uçakların da aynı şekilde Türk hava sahasında kullanımına sınırlama getirilmesi gerektiğini savunuyor.


Uçak kazalarında 86 yılın bilançosu

HAVACILIK tarihine giren 1921 yılından bugüne, dünya genelinde gerçekleşen uçak kazaları, uçakların modeli ve ölüm olayları şu şekilde sıralanıyor:

24 Ağustos 1921: İngiltere, British AR-2, 62 ölü
3 Eylül 1925: ABD Ohio, Caldwell U.S Shenandoah, 14 ölü
5 Ekim 1930: Fransa, British R 101, 47 ölü
4 Nisan 1933: ABD New Jersey, U.S. Akron, 73 ölü
6 Mayıs 1937: ABD New Jersey, Makehurst German Hinderburg, 36 ölü
28 Temmuz 1945: ABD New York City, B-25, 13 ölü
18 Haziran 1953: Japonya Tokyo, US Air Force C-124, 129 ölü
30 Haziran 1956: ABD, Arizona United Airlines DC-7, 128 ölü
16 Aralık 1960: ABD New York City, United Airlines DC-8, 134 ölü
15 Şubat 1961: Belçika Brüksel, US Sebena Plane, 72 ölü
4 Mart 1962: Kamerun, Trans-African DC-7, 111 ölü
3 Haziran 1962: Fransa, Air France Boeing 707, 130 ölü
22 Haziran 1962: Guadeloupe, Air France Boeing 707, 113 ölü
29 Kasım 1963: Kanada, Trans-Canada Airlines DC-8F, 118 ölü
20 Mayıs 1965: Mısır, Pakistan Airways Boeing 707, 124 ölü
24 Ocak 1966: Alpler, Air India Boeing 707, 117 ölü
4 Şubat 1966: Japonya, All-Nippon Boeing 727, 133 ölü
5 Mart 1966: Japonya, BOAC Boeing 707, 124 ölü
24 Aralık 1966: Güney Vietnam, Binh Thai askeri CL-44, 129 ölü
20 Nisan 1967: Kıbrıs Lefkoşe, Swiss Globe Turboprop, 126 ölü
15 Şubat 1970: Dominik Cumhuriyeti, Dominican DC-8, 102 ölü
3 Temmuz 1970: İspanya Barselona, British-Dan Air Jet, 112 ölü
5 Temmuz 1970: Kanada, Air Canada DC-8, 109 ölü
18 Haziran 1971: İngiltere, BEA Jetliner, 118 ölü
30 Temmuz 1971: Japonya, Boeing 727-F-86, 162 ölü
4 Eylül 1971: ABD, Alaskan Airlines Boeing 727, 109 ölü
5 Mayıs 1972: İtalya Palermo, Alitalia DC-8, 115 ölü
14 Ağustos 1972: Doğu Almanya, 156 ölü
3 Aralık 1972: Kanarya Adaları, Charter-Jet, 155 ölü
30 Aralık 1972: ABD Miami, Eastern Airlines Lochheed 1011, 101 ölü
22 Ocak 1973: Nijerya, hacıları taşıyan uçak, 171 ölü
21 Şubat 1973: Libya, Arab Airlines Boeing 727, 108 ölü
10 Nisan 1973: İsviçre, British Airliner, 106 ölü
11 Temmuz 1973: Fransa, Varig Airlines Boeing 707, 122 ölü
3 Mart 1974: Fransa, Turk Hava Yolları DC-10, 346 ölü
4 Aralık 1974: Sri Lanka, Colombo Dutch DC-8, 191 ölü
4 Nisan 1975: Vietnam, Saigon Air Force Galaxy C-5A, 172 ölü
3 Ağustos 1975: Fas, Boeing 707, 188 ölü
10 Eylül 1976: Yugoslavya, British Airways DC-9, 176 ölü
27 Mart 1977: Kanarya Adaları, Pan American-KLM Boeing 747-KLM, 582 ölü
1 Ocak 1978: Hindistan, Air India Boeing 747, 213 ölü
25 Eylül 1978: ABD, Pasific Southwest Cessna, 144 ölü
15 Aralık 1978: Sri lanka, Colombo Icelandic Airlines DC-8, 183 ölü
25 Mayıs 1979: ABD, American Airlines DC-10, 272 ölü
26 Kasım 1979: Suudi Arabistan, Boeing 707, 156 ölü
28 Kasım 1979: Antartika Erebos Dağı, Air New Zeland DC-10, 257 ölü
19 Ağustos 1980: Suudi Arabistan, Saudi Arabian Jet, 301 ölü
1 Aralık 1981: Korsika, DC-9, 178 ölü
28 Haziran 1983: Ekvador, Ecuadorian Jetliner, 119 ölü
30 Ağustos 1983: SSCB Sahalin Adası, Boeing 747, 269 ölü
26 Kasım 1983: İspanya Madrid Colombian Avianca Boeing 747, 183 ölü
23 Haziran 1985: İrlanda, Air India Boeing 747, 329 ölü
12 Ağustos 1985: Japonya, Japan Airlines Boeing 747, 520 ölü
12 Aralık 1986: ABD Gander, Newfoundland Arrow Air DC-8, 256 ölü
9 Mayıs 1987: Polonya, Polish Airliner 62M, 183 ölü
16 Ağustos 1987: ABD, Michigan Northwest Airlines MD-80, 156 ölü
26 Kasım 1987: Mauritius, Güneyi Afrika Havayolları Boeing 747, 160 ölü
29 Kasım 1987: Burma, Korean Air Boeing 747, 115 ölü
3 Temmuz 1988: İran, Iran Air A300 Airbus, 290 ölü
28 Ağustos 1988: Batı Almanya, Italian Air Force, 70 ölü
21 Aralık 1988: İskoçya, Pan-Am Boeing 747, 259 ölü
7 Haziran 1989: Surinam, Surinam Airways DC-6 ölü
19 Temmuz 1989: ABD, Iowa United Airlines DC-10, 111 ölü
11 Temmuz 1991: Suudi Arabistan, Canadian DC-8, 261 ölü
26 Mayıs 1991: Tayland, Austrian Lauda Boeing 767, 223 ölü
14 Nisan 1994: Irak, 26 ölü
26 Nisan 1994: Japonya, China Airlines A-300 Airbus, 264 ölü
6 Haziran 1994: Çin, Northwest Airlines Tupoley 154 Airliner, 160 ölü
20 Aralık 1995: Kolombiya, American Airlines Boeing 757, 160 ölü
8 Ocak 1996: Zaire, Antonov-32, 300 ölü
5 Şubat 1996: Dominik Cumhuriyeti, Dominician Boeing 737, 189 ölü
11 Mayıs 1996: ABD, Florida American ValuJet, 110 ölü
17 Temmuz 1996: ABD Long Island, TWA Boeing 747-100, 230 ölü
12 Kasım 1996: Hindistan, Boing 747-Iyushin, 349 ölü
6 Ağustos 1997: Guam Agana, Korean Air Boeing 747-300, 227 ölü
26 Eylül 1997: Endonezya, A-300 Airbus, 234 ölü
2 Şubat 1998: Filipinler, Filipines Jet, 104 ölü
3 Şubat 1998: İtalya, 260 ölü
16 Şubat 1998: Tayvan, China Airlines Airbus 300 Jumbo, 202 ölü
2 Eylül 1998: Kanada, Swissair MD-11, 229 ölü
31 Ekim 1999: Mısır, Egyp Air Boeing 767-300, 217 ölü
30 Ocak 2000: Fildişi Sahili, Kenya Airways Airbus 310, 169 ölü
25 Temmuz 2000: Fransa, Air France Concorde, 113 ölü
22 Ağustos 2000: Bahreyn, Airbus A320, 143 ölü
1 Kasım 2000: ABD, Boeing, 179 ölü
1 Kasım 2000: Angola, Antonov 26, 48 ölü
11 Eylül 2001: ABD, Boeing, 259 ölü
15 Nisan 2002: Güney Kore, Air China Boeing 767, 135 ölü
7 Mayıs 2002: Çin, MD-82, 112 ölü
25 Mayıs 2002: Tayvan, Boeing 747, 225 ölü
27 Aralık 2002: İran, Antonov 140, 44 ölü
19 Şubat 2003: İran, askeri uçak, 276 ölü
6 Mart 2003: Cezayir, Boeing 737-200, 103 ölü
8 Temmuz 2003: Sudan, Boeing 737 tipi 115 ölü
3 Ocak 2004: Kızıldeniz, Flash Havayolları, 148 ölü
3 Şubat 2005: Afganistan, 105 ölü
14 Ağustos 2005: Yunaninstan, Halios Airlines, Boeing 737, 121 ölü
16 Ağustos 2005: Venezuela-Kolombiya sınırı, MD-80, 160 ölü
5 Eylül 2005: Sumatra, Boeing, 149 ölü
22 Ekim 2005: Lagos, Bellview Havayolları, 117 ölü
10 Aralık 2005: Nijerya, Sosoliso Havayolları, 106 ölü
3 Mayıs 2006: Karadeniz, Ermenistan Airbus 320, 113 ölü

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!