<B>Gaye GÜZELAY</B>
Oluşturulma Tarihi: Şubat 06, 2004 19:16
Özel veya üstün yetenekli çocuklara farklı alanlarda yaratıcılık eğitimi veren İstanbul Bilim ve Sanat Merkezi'nde (BİLSEM), öğrencilere resim, müzik ve zihinsel alanda alternatif fikirlerini hayata geçirme fırsatı veriliyor. Öğrenciler merkezde, grupla çalışma, çevreye uyum ve etrafı tanımanın yanısıra, kızgınlık ve alayla başetmeyi, hareketli, hırçın ve ben merkeziyetçi davranmamayı da öğreniyorlar.
Ataşehir’de bulunan İstanbul Bilim ve Sanat Merkezi'ne (BİLSEM) devam eden özel veya üstün yetenekli çocuklar, farklı alanlardaki yaratıcılıklarını ve yeteneklerini geliştiriyor. Öğrenciler, haftanın üç günü okul sonrasında ve hafta sonları katıldıkları etkinliklerde, alternatif fikirlerini hayata geçirme olanağı buluyor.
Çok yönlü eğitimin gerekliliğini vurgulayan Müdür Hulusi Akkanat, ‘‘Bilim ve sanat arasında ilişki kuran Leonardo Da Vinci, birçok yeteneğini bir arada kullanarak mühendislik, resim, heykel, astronomi, anatomi ve biyoloji alanlarında çalışmalar yapmıştır. Bu, çoklu zeká kuramına uyuyor. BİLSEM'de bunu sağlamaya çalışıyoruz’’ diyor.
Grafik Kulübü'ndeki öğrenciler, ‘‘Görsel Sanatlar’’, ‘‘Edebiyat’’, ‘‘Bilim ve Teknoloji’’ ile ‘‘Gezi ve Doğa’’ konulu internet dergilerini de içerecek bir web sayfası hazırlıyor.
13 yaşındaki Cansu Özel, sitenin tasarımını yaptıklarını belirterek, ‘‘Burada birisi gelip bize anlatmıyor, her şeyi kendimiz öğrenip hayata geçiriyoruz’’ diyor.
Yaratıcı Yazım Kulübü'ne üye öğrenciler, ‘‘Einstein'ın Düşleri’’ isimli kitabın bazı bölümlerini sahneye uyarlıyor. Kulübün üyelerinden 14 yaşındaki Özgenurcan Kaya, ‘‘Oyunun nasıl yazıldığını, sahnenin oluşturulmasını, oyuncuların seçimini öğreniyoruz. Somut olarak yaratıyoruz’’ diyor.
Merkeze devam eden 99 öğrenci, haftada en az altı saat burada vakit geçiriyor. Eğitimler, dörder aylık dönemlerden oluşuyor. Öğrenciler, oryantasyonu içeren birinci dönemi tamamladıktan sonra, ‘‘Resim’’, ‘‘Müzik’’ ve ‘‘Zihinsel’’ olmak üzere üç alana ayrılıyorlar. Merkezdeki öğrenciler, bireysel alanları da bulunmasına rağmen, tüm alanlarda eğim alıyorlar. Öğrenciler, beşinci döneme geldiklerinde proje tasarlayacaklar.
Öğrenciler kendileri öğreniyor
Resim Mentörü Esra Yılmaz, ‘‘Burada bizler öğretmenlik değil, mentörlük yapıyoruz. Öğrenciler her şeyi kendileri öğreniyorlar. Biz onlara sadece yol gösteriyoruz’’ diyor. Esra Yılmaz, şöyle devam ediyor: ‘‘Oryantasyon döneminde, grupla çalışma, çevre uyumu, etrafı tanıma becerileri, algı gibi konularda uygulamalar düzenleniyor. Yaratıcılığa dönük çalışmaların yanı sıra, kızgınlıkla ve alayla başetme, kendisinin ve başkalarının duygularını fark edebilme gibi çalışmalar yapılıyor. Üstün ve özel yetenekli öğrenciler, yüksek egoları nedeniyle liderlik hissine sahipler. Burada, hareketli, hırçın ve ben merkezci davranmamayı öğreniyorlar.’’
Üstünlerin gözüyle ‘‘zaman’’
BİLSEM öğrencilerinin, zamanla ilgili kelimeleri tanımladıkları 'Zaman Sözlüğü'nde yer alan bazı ilginç maddeler şunlar:
Güzellik: Halüsinasyon.
45 dakika: Sabırsız öğrenciye cehennem azabı çektiren süre.
Kum saati: Bağnaz kronometre.
Beyin: Kullanıldığı zaman depolayan organ.
Çay kaşığı: Çay kaşığının üzerinde lezzetin diş izleri bulunur. Şekeri çaya ulaştıran çöpçatandır.
Müze: Hafıza.
Pas: Zamanın tuvaletteki musluklar, öğrenmeyen beyin, yaşlanan insanlar ve dünyada bıraktığı yıpratıcı izler.
Saat: Zamanın elçisi.
Savaş: Kaybedenin çok olduğu, sözde zaferlerin elde edilidiği kıyım.
Tatil: Kutsal zaman.
Yaşam: Ölüm, diğer insanların anladığı gibi bir şeyse, yaşam yavaş yavaş ölmektir.