Ünlü markaların çadırında ’pazarcı zihniyet’ kavgası

Güncelleme Tarihi:

Ünlü markaların çadırında ’pazarcı zihniyet’ kavgası
Oluşturulma Tarihi: Kasım 03, 2007 00:00

Bayram öncelerinde kurulan ve ünlü markaların yer aldığı indirim çadırlarının daimi hale getirilmesi ve sadece İstanbul’da 20 daimi çadırın kurulması çalışmaları, perakendecileri karşı karşıya getirdi. Pek çok marka, çadırı pazarcı zihniyetin hortlaması olarak niteledi ve markaların değer yitireceğini savundu.

DANIEL Hechter ve Enrico Marinelli markalarının Türkiye temsilcisi Aydınlık Grup’un bir kaç kez yaptığı ve çok ilgi gören çadır satışlarının ardından, Türkiye’nin önde gelen markaları Ramazan (Şeker) Bayramı öncesinde Yenibosna’da açılan Outlet Çadır’a girerek stoklarını önemli ölçüde eritti. İndirim çadırlarının daimi hale getirilmesi ve sadece İstanbul’da 20 daimi indirim çadırı kurulmasına yönelik çalışma, perakendecileri karşı karşıya getirdi. Piyasanın bozulacağını ve organize perakendeciliğe darbe vurulacağını belirten marka sahipleri, çadırcılarla markaların birbirinden ayrılmasını talep etti. Outlet Çadır’da 13 marka yer almıştı.

ÇADIRA KARŞI TAVIR: Birleşmiş Markalar Derneği’ne (BMD) üye 50 firma sahibi dün yapılan acil bir toplantıyla konuyu masaya yatırdı. Daha önce çadırın daimi olmasına sıcak bakan bazı perakendeciler ikna edilirek, BMD üyelerinin çadırlara girmemesi yönünde prensip kararı alındı. Perakendeciler; organize perakandeciliği zedeleyeceği, piyasada fiyat dengesini bozacağı, tüketicinin aldatılmasına sebep olabiliceği ve markaların değerine zarar vereceği için daimi indirim çadırlarına karşı çıkıyor.
/images/100/0x0/55ea3842f018fbb8f872228f

PAZARCI ZİHNİYETİ: BMD Genel Sekreteri Hüseyin Kurtuluş, belediyelerin daimi pazarları kaldırdığı bir dönemde organize perakendecilerin çadırlara girmesini eleştirerek "Bu pazarcı zihniyetin yeniden hortlamasıdır. Biz organize perakendecilik gelişsin, markalar güçlensin diyoruz. İyi ama bunlar çadırda olmaz. Avrupa Birliği’ne girmeye çalışan Türkiye’deki manzara bu olmamalı" dedi. Kurtuluş, geciçi ya da daimi bütün çadırlara karşı olduğunun altını çizdi.

AYIP OLUYOR AMA: Daimi indirim çadırları kurulmasının, indirimli satış yapan outlet mağazalara ve perakende kültürüne ters olduğunu anlatan Kurtuluş, "Bu sektörü kayıt dışına itiyor. Sektör kendine çıkış yolu arayıp, markalaşarak dünyada rekabet etmeye çalışırken, Turquality gibi bir proje varken, çadır gecekonducu zihniyettir. Ayıp oluyor ama" diye konuştu.

ÇADIRA DÜŞMEYELİM: Kiğılı Giyim’in sahibi Abdullah Kiğılı ise BMD’nin yaptığı acil toplantıda görüş birliğine varılmasını sevindirici bulduğunu söyledi. Kiğılı, şöyle devam etti: "Bütün zararları tartışıldı. Bayram için giren markalar da daimi ya da uzun süreli çadırların vereceği zararı kabul ediyor. Üç-beş firma işini düzgün yapacak belki ama ucuz satıyorum diye kalitesiz malları dayayacaklar. Hem tüketici zarar görecek hem marka değeri alt üst olacak. Bütün dünya bizim perakende sektörüne çok iyi derken, bu olmaz. Çadıra düşmeyelim. Hepimizin outlet mağazaları var. Elimizde mal kalmıyor ki. Stok eritme problemi yok ki. Çadıra gerek yok."

Karar aldık, uymayan marka aramızda olamaz

BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, üyelerin büyük kısmının çadır oluşumuna karşı çıkarak acil toplantı talep ettiğini belirterek, "Bizim bazı üyelerimiz geçici olarak kurulan Outlet Çadır’da yer almıştı. Bunun kalıcı hale getirilmesi başka bir konu. Çadır kısa vadede ticari anlamda kárlı bir girişim gibi görünse de zararı çok büyük olur" dedi. Çadırda markaların güvelnlik ve hijyen sorunu yaşadığını hatırlatan Kızıltaş "BMD olarak böyle çadırlarda üyelerimizin yer almaması yönünde karar aldık. Çadıra girenler bizim atmamıza gerek kalmadan dernekten ayrılır. Dernek tüzüğümüz kapsamında gerekirse biz de ihraç ederiz" diye konuştu.

Çadırcılarla markalar birbirinden ayrılsın

İPEKYOL’
un Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, "Çadırcılar ve markalar birbirinden ayrılsın" dedi. Ayaydın, çadırlara giren markaların alışveriş merkezlerine gelmemesi gerektiğini belirterek şunları söyledi: "Alışveriş merkezlerine gelip tüketicileri kandırmasınlar. Aynı çatı altında olmamamız lazım. Onlar kendine ayrı çadırcılar derneği kursun. 12 ay indirim olur mu? Hem Kanyon’a, İstinyePark’a gireceksin hem de çadırda satış yapacaksın. Bu bir çelişki. Salı pazarıyla ne farkın kalır? Markaların değeri nerede? Üç beş gün para kazanırlar ama uzun vadede kendilerine zarar veriyorlar. Kendi ayaklarına kurşun sıkıyorlar. Dünya markası olacağım diyenler çadırda. Devletten destek alıyorlar. Turquality bu markalara desteği yeniden gözden geçirmeli."

Taviloğlu: Outlet kavramını ucuzlatmayın

TÜRK
perakende sektörünün duayeni Mudo’nun patronu Mustafa Taviloğlu, marka sahiplerine "Outlet kavramını ucuzlatmayın" mesajı verdi. Outlet’lerin sektör için vazgeçilmez olduğunun altını çizen Taviloğlu "Ama bunların da bir kalitesi olmalı. Aç-kapa iş değil bu. Düzen içinde olmalı. Çadır bu işi artık pazara düşürmektir. Outlet ve indirimlere karşı değilim ama iş çadır tiyatrosu gibi olmamalı" dedi.

Beş yıllık stoku erittim

ÇADIRDA
yer alan ve ismini açıklamak istemeyen bir marka sahibi ise "O çadırda 5 yıllık stokta kalmış malı erittim. Hayatta satılmaz dediğim ürünler bile bitti. Tüketici hayran olduğu markayı ucuza aldı" diye konuştu.

Zincir olma planı vardı

TÜRKİYE’
nin önde gelen 13 markasının yer aldığı, hatta Dolce&Gabbana, Ermenegildo Zegna ve Armani gibi lüks markalar da bayram öncesi kurulan Outlet Çadırı’nda boy göstermişti. Çadırın, gördüğü ilgi nedeniyle İzmir, Gaziantep ve Diyarbakır’a da taşınması gündeme gelmişti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!