Oluşturulma Tarihi: Eylül 27, 2002 11:02
Gazi Üniversitesi öğrencileri, Türkiye'de çözülmesi gereken en önemli sorunun ''hayat pahalılığı ve enflasyon'' olduğu görüşünde birleştiler.
Gazi Üniversitesi'nde, 2000-2001 öğretim yılı 2. döneminde fiilen öğretim gören 33 bin 934 öğrenci arasında ''Üniversite Gençliği 2001''konulu bir araştırma gerçekleştirildi.
Proje yürütücüsü G.Ü İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Erdinç Yazıcı, araştırmanın, üniversite gençliğinin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik profilini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlandığını belirtti.
Araştırma verilerinin, üniversite yönetimince baz alınacağını ve ''öğrenci merkezli bir yapı'' oluşturulacağını ifade eden Dr. Yazıcı, ''Türk sosyal bilim tarihinin en geniş ölçekli araştırmalarından birini gerçekleştirdik. Araştırmanın ilgi alanı Gazi Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerle sınırlı olsa bile, üniversitenin gerek ölçek, gerekse birikimi itibariyle, Türkiye'de üniversite gençliği olgusunun anlaşılabilmesi bakımından uygun bir örnek oluşturduğu söylenebilir'' dedi.
Üniversitelerarası Kurul Başkanı Rektör Prof. Dr. Rıza Ayhan da A.A muhabirine, projeyi Türkiye'deki tüm üniversitelerde yaygınlaştırmak için çalışma yürüttüklerini bildirdi.
İHL MEZUNLARINA GÖRE, TEMEL SORUN ''İNSAN HAKLARI''
Araştırma sonuçlarına göre, Gazi Üniversitesi öğrencilerinin yüzde 34.5'i Türkiye'de çözülmesi gereken en önemli sorunu ''hayat pahalılığı ve enflasyon'' olarak görüyor. Bunu yüzde 19.1 ile ''eğitimve bilim'', yüzde 14.9 ile ''demokrasi ve insan hakları'', yüzde 12.7 ile ''adaletsiz gelir dağılımı'', yüzde 12.2 ile ''yolsuzluk'', yüzde 3.6 ile de ''hukuk sistemi'' izliyor. Öğrencilerin yüzde 3'ü ''diğer''seçeneğini uygun görüyor.
Öğrencilerin bitirdikleri lise baz alınarak değerlendirme yapıldığında, İmam Hatip Lisesi (İHL) hariç diğer liselerden mezun olanların ''hayat pahalılığı ve enflasyon'' noktasında hem fikir olduğu, İmam Hatip Lisesi öğrencilerin ise önceliği ''demokrasi ve insan hakları''na verdiği görülüyor.
''Türkiye'de siyasi krizle karşı karşıya kalındığında hangi yol izlenmelidir'' sorusuna öğrencilerin yüzde 42.7'si ''milli birlik hükümeti kurulmalı'', yüzde 38.3'ü ''seçime gidilmeli'', yüzde 9.5'i ''askeri bir yönetim kurulmalı'', yüzde 9.5'i ''teknokratlar hükümeti kurulmalı'' yanıtını veriyor.
KIZ ÖĞRENCİLER AB'DEN YANA
Türkiye'nin içinde bulunduğu coğrafya ve kültürel iklim açısından ''bütünleşme perspektifini'' değerlendiren gençlerin yüzde 34.4'ü, Avrupa Birliği'nden (AB) yana olduğunu belirtiyor. Öğrencilerin yüzde 23.9'u Türk Dünyası/Avrasya'nın, yüzde 10.5'i İslam dünyasının doğru olacağını savunurken, yüzde 22.9'u da herhangi bir bölgesel bütünleşmeden yana olmadığını kaydediyor. Katılımcıların yüzde 3.2'si ABD, yüzde 5.1'i de ''diğer'' şıkkını uygun görüyor.
Katılımcıların cinsiyeti ile bütünleşme perspektifi hakkındaki görüşleri arasındaki bağlantı da dikkati çekiyor. AB ile bütünleşme perspektifi kız öğrencilerde yüzde 36.7'ye çıkarken erkeklerde yüzde 31.6'ya geriliyor. Buna karşılık Türk Dünyası/Avrasya bütünleşmesi kızöğrencilerde yüzde 20.2 düzeyindeyken, erkek öğrencilerde yüzde 28.1'eçıkıyor. İslam dünyası perspektifi ise erkek öğrencilerde yüzde 13.7 iken kız öğrencilerde bu oran yüzde 7.7'ye geriliyor.
Ayrıca kırsal kökenli gençlerin Türk Dünyası/Avrasya, büyükşehirlerden gelen gençlerin de AB'yi tercih ettiğine işaret ediliyor.
ERKEK ÖĞRENCİLER GELECEKTEN DAHA UMUTLU
Özelleştirme konusunda da öğrencilerin yüzde 75.3'ü ''bazı alanlarda yapılabilir'' görüşünü savunuyor. Öğrencilerin yüzde 13.8'i ''önkoşulsuz taraftarım'' derken, yüzde 10.9'u da ''kesinlikle karşı''olduğunu kaydediyor.
Gençlerin yüzde 42.2'si, Türkiye için uygun ekonomik modelin ''karma ekonomi modeli'' olduğunu belirtiyor. Yüzde 35.9'u ''serbest piyasa ekonomisi''ni, yüzde 21.9'u ''devletçi ekonomi modeli''ni destekliyor.
''Türkiye'nin geleceğini nasıl görüyorsunuz'' sorusuna verilen cevaplar ise şıklar arasında dengeli dağılıyor. Gençlerin yüzde 34.6'sı geleceğin, ''bugüne göre değişmez'', yüzde 34.3'ü ''bugünden daha iyi'', yüzde 31.1'i ''bugünden daha kötü'' olacağını düşünüyor.
Ülkenin geleceği konusuna, erkek öğrenciler, kız öğrencilere göre daha olumlu yaklaşıyor. Geleceğin daha iyi olacağı inancı erkek öğrencilerde yüzde 44.1 iken, kız öğrencilerde yüzde 26'da kalıyor.
Demokrasinin vazgeçilmez unsurları olarak görülen sivil toplum kuruluşlarına karşı öğrencilerin ilgilerine bakıldığında, yüzde 78.4'ünün ''ilgisinin bulunmadığı'' ortaya çıkıyor. Sivil toplum kuruluşlarının faaliyetlerine katılanların oranı yüzde 10.7, üye olanların oranı ise yalnız yüzde 4.3. Öğrencilerin yüzde 6.6'sı da tercihini ''diğer'' şıkkından yana kullanıyor.