Üniversite kampüsünde okuyor bilimsel deneyler izliyorlar

Güncelleme Tarihi:

Üniversite kampüsünde okuyor bilimsel deneyler izliyorlar
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 28, 2002 00:00

Bu sonbahar 230'uncu eÄŸitim öğretim yılına giren Ä°stanbul Teknik Ãœniversitesi (Ä°TÃœ), anaokulu ve ilköğretim okulu konusunda henüz çok baÅŸlangıçta. 2000 yılında Ä°TÃœ kampusünde yapılan anaokulu binasında hizmet vermeye baÅŸlayan Ä°TÃœ GeliÅŸtirme Vakfı'na baÄŸlı özel Dr. Natuk Birkan Ä°lköğretim Okulu, bu yıl yine kampusün içinde kendi ultramodern binasına taşındı. Ağırlıklı olarak Ä°TÃœ olmak üzere çoÄŸu üniversite mezunu olan 40 öğretmen gözetiminde ders alan 350 ilköğretim ve anaokulu öğrencisi, daha bu yaÅŸlarda üniversite havası koklayarak eÄŸitim alıyor. KÖKLÃœ OKULDA YENÄ°LÄ°KLERTürkiye'nin en eski teknoloji üniversitesi Ä°TÃœ, birkaç yıl önce açtığı ilköğretim okuluyla da ‘‘geleceÄŸin Ä°TÃœ'lüleri’’ni yetiÅŸtirmeye baÅŸlamıştı. Bu yıl üniversite kampusünün içindeki yeni ve ultramodern binasında hizmet vermeye baÅŸlayan özel Dr. Natuk Birkan Ä°lköğretim Okulu, özgürleÅŸtiren mimarisinden son sistem fizik, kimya laboratuvarlarına, sanal kütüphaneden müzik, seramik atölyelerine, çoÄŸu üniversite mezunu ve mastırlı öğretmenlerinden bilgisayar eÄŸitimli anaokuluna, alanında hayli iddialı. Ä°TÃœ rektörü Prof. SaÄŸlamer, anaokulu düzeyinden baÅŸlayarak, yaratıcı, giriÅŸimci, lider ruhu geliÅŸmiÅŸ, dünya konjonktürü içinde kendini ve ülkesini algılayabilen, senaryolara yatkın, senaryolar yaratabilen öğrenciler yetiÅŸtirmekten sözediyor. SaÄŸlamer'in sözünü ettiÄŸi öğrenciler, anaokulunda, bu ortama uygun bir eÄŸitimle ilköğretim okuluna, birkaç yıl sonra açılması planlanan liseye ve üniversiteye, bu arada Teknokent ortamına geçecekler. Teknokent, dev bir proje; teknolojik araÅŸtırmalar için önemli bir altyapı saÄŸlayacak Ar-Ge merkezleri, ortak sergi, konferans, konaklama birimleri, rekreasyon alanlarıyla bir bütün. ÜÇ YAÅžINDA ADIM ATIYORLARBurada Bilgisayar eÄŸitimine anaokulunda baÅŸlanıyor; ilköğretim okulunun fizik ve kimya laboratuvarları son sistem. Ama bütün bunların yanında okula üç yaşında adım atan minikler, Ä°TÃœ'nün geliÅŸkin teknolojik altyapısından sonuna kadar yararlanıyor, sık sık kampüs içinde öğretici gezilere çıkıyorlar. Bu geziler üniversite hocaları eÅŸliÄŸinde, kimi zaman Maden Fakültesi'nin müzesindeki taÅŸlar, fosiller üzerine oluyor; kimi zaman deprem laboratuvarına, kimya ya da moleküler biyoloji laboratuvarına... Spor yapmaları için üniversitenin bir salonu onlara tahsis edilmiÅŸ, ayrıca Ä°TÃœ'lü hocaların çoÄŸu ‘‘acaba ÅŸurayı da göstersek mi, ÅŸu konuyu da eÄŸitim programına alsak mı, ben hangi konuda kaynak kiÅŸi olabilirim?’’ diye gönüllü sırasına girmiÅŸ durumda.DAHA Ä°YÄ° OLABÄ°LÄ°RLER DÜŞÜNCESÄ°Ä°TÃœ Rektörü Prof. Gülsün SaÄŸlamer, üniversitenin ilköğretim okulu açma çalışmalarının çok önceye dayandığını söylerken, nedenini şöyle açıklıyor: ‘‘Fakültelerimize gelen öğrencilerle ilgili gözlemlerimiz var ve doÄŸrusu tek tek hepsi iyi olsa da, onların genel kalitesinden çok memnun deÄŸiliz. Çok daha iyi eÄŸitim alıp gelebilirlerdi bize. Daha yaratıcı, daha giriÅŸimci, liderlik özellikleri daha geliÅŸmiÅŸ, ilgi alanları dünya çapında olabilirdi. Bu alanda bir geliÅŸme görmediÄŸimiz için, baÅŸlangıçta bazı öğretim üyelerimizin çocukları için iyi bir eÄŸitim kurumu açma fikri vardı. Ama Ä°TÃœ Türkiye'nin en eski teknoloji üniversitesi, çeÅŸitli görevleri var. Ãœlkenin imarında, inÅŸasında, teknolojisinin geliÅŸmesinde olduÄŸu kadar, insan kaynaklarının kalitesinde rol üstlenmeli. Bu rolü, son yıllarda büyük ivme kazandırdığımız Teknokent projesine de eklemleyerek geliÅŸtirmeye karar verdik ve okul fikri gerçeÄŸe dönüştü.’’BU OKULLARIN DESTEKÇİSÄ° ÇOKÄ°TÃœ GeliÅŸtirme Vakfı Okulları'nın en büyük destekçisi Ä°TÃœ mezunları ve dostları. Anaokulunun tek bağışçısı Dr. Sedat Ãœründül, Ä°TÃœ Ä°nÅŸaat Fakültesi mezunu. Atatürk Barajı'nı yapan ATA Åžirketler Grubu Yönetim Kurulu BaÅŸkanı. Ä°lköğretim okulu içinse, Ä°TÃœ deÄŸil, Ä°stanbul Ãœniversitesi Ä°ktisat Fakültesi mezunu olan hayırsever ithalatçı Dr. Natuk Birkan 2 milyon dolar yardımda bulunmuÅŸ. Birkaç yıl önce 100 yaşına yakınken vefat eden Birkan, okulun açılışına yetiÅŸememiÅŸ, 3,5 milyon dolara malolan okulun yapımı baÅŸka mezunlar ve dostlar sayesinde tamamlanmış, ama okula ilk ve büyük destekçisi Birkan'ın adı verilmiÅŸ.ÖzgürleÅŸtiren mimariOkulları mükemmel çevreler olarak tasarladıklarını söyleyen Prof. SaÄŸlamer, anaokulu binasının mimarı. O zaman asistanı olan Doç. Meltem Aksoy'la birlikte bu proje nedeniyle bir ulusal, bir OECD'den uluslararası ödül almış. Åžimdi de Amerikan Mimarlık Enstitüsü özel ödülüne layık görülen eÄŸitim binasının özelliÄŸi, diÄŸerlerinden farkı: ‘‘Birine anaokulu dediÄŸinizde aklına eve benzer bir ÅŸey gelir. Ben doÄŸrusu bunun çocuÄŸun gelecekteki geliÅŸmesini sınırladığını düşünüyorum, Halbuki bizim dikdörtgen olmayan serbest geometriye sahip okulumuzun ortasındaki atrium, ona her noktadan baÅŸka bir perspektif veriyor. Ä°TÃœ'nün ilköğretim okulu da benzer endiÅŸelerle, Mim. Fak.'nden Yrd. Doç. Dr. Sevim VelioÄŸlu tarafından yapılmış. Bu binada da biraz daha düzenli bir forma sahip bir atrium var ve bu bina çocuklara daha fazla teknolojik imkan sunuyor. Okulların bir akademik komitesi var ve müdürü, Marmara Ãœniversitesi yardımcı doçentlerinden, eÄŸitim konusunda iki masterli Nilgün Uluser Ä°nan. ‘‘Okul mekanlarının geniÅŸliÄŸi ve tarzı, çocuklara düşüncelerine sınır koymamayı öğretiyor’ diyor.DAHA AZ ZAM YAPTILARÄ°TÃœ anaokulu ve ilköğretim okulunun ücreti yıllık 9,5 milyara yakın. KDV ve yemek de içinde. Kár amacı gütmedikleri, sadece okulların kendi yağıyla kavrulmasını arzuladıkları için geçen yıldan bu yana diÄŸer özel okullara göre daha az zam yapmışlar (Genelde yüzde 49, burada yüzde 21) Ä°TÃœ mezunu ve personelinin, Ä°ÅŸ Bankası mensuplarının çocuklarına yüzde 50'den az olmayan indirimler saÄŸlanıyor. Hedef kendi üniversitelerine öğrenci yetiÅŸtirmek mi?Rektör Gülsün SaÄŸlamer bu sorunun cevabını şöyle verdi: ‘‘Şu anda mevcut üniversite sistemi bize bu olanağı vermiyor ama bu vermeyecek anlamına gelmez. Önümüzde Galatasaray Ãœniversitesi modeli var, bir özel yasa olabilir, öğrencilerimizin belli bir oranı Ä°TÃœ'ye alınabilir, bunun peÅŸindeyiz. Bizim asıl hedefimiz bir model oluÅŸturmak, bu okulların yaygınlaÅŸtırılması.Her sınıfta Ä°nternet baÄŸlantısıİTÃœ Dr. Natuk Birkan Ä°lköğretim Okulu'nun her sınıfında internet baÄŸlantılı bir bilgisayar ve projeksiyon makinesi var. Dileyen öğrenci Ä°TÃœ'nün bilgi teknolojileri merkezindeki ana bilgisayara baÄŸlanabiliyor. Tüm öğretmenler bilgisayar destekli öğretim için iç eÄŸitimden geçmiÅŸ. Okullarda, Milli EÄŸitim Bakanlığı müfredatı yanında, PYP (Primary Years Program/Ä°lköğretim Programı) adlı program da kullanılıyor. Bu program çocukların iletiÅŸim, araÅŸtırma, sosyal, kendini kontrol ve düşünme becerilerini geliÅŸtirmeyi esas alıyor; sorgulayıcı ve yaratıcı düşünmeyi besliyor. GEMS (Great Explorations in Math and Science/Matematikte ve Bilimde Büyük BuluÅŸlar) adlı matematik ve fen bilgisi alanlarında deneyerek öğreten program da diÄŸerleriyle örtüştürülerek kullanılıyor. Fen bilgisi laboratuvarları bu programın etkili bir ÅŸekilde yürütülebileceÄŸi ÅŸekilde hazırlanmış.Okullar, öğrenci merkezli eÄŸitim, ilkesini benimsiyor. Buna göre, öğrencinin öğrenme ihtiyacı belirleniyor, genel program içinde öğrencinin özel ihtiyacına göre programlar hazırlanıyor, yetenekleri ortaya çıkarılıyor ve öğrenciler ilgi alanlarına göre yönlendiriliyor.Okullarda derslerin yanı sıra sosyal kulüp faaliyetleri de yapılıyor: Basketbol, hentbol, okul korosu ve orkestrası, bilim ve teknoloji, halk dansları, bale, seramik ve el sanatları, temel tiyatro ve satranç kulüpleri var.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!