UND durdu, Ro-Der kelle koltukta gidiyor

Güncelleme Tarihi:

UND durdu, Ro-Der kelle koltukta gidiyor
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 04, 2004 00:00

Murat Yüce'nin öldürülmesi üzerine UND'nin, "Irak'taki ABD'lilere mal taşımayı durdurduk" kararı, derneÄŸin üyeleri tarafından benimsendi. Ro-Der'in, 'Biz ABD askerine mal taşırız" kararı için üyeleri, "Allah'a emanet gidiyoruz, mecburuz" dedi.IRAK'ta ilk kez bir Türk rehinenin öldürülmesi bu ülkeye taşımacılık yapan firmaların güvenliÄŸine iliÅŸkin endiÅŸeleri artırdı. Bu durum karşısında Irak'taki ABD birliklere mal taşımama kararı alan UND'nin (Uluslararası Nakliyeciler DerneÄŸi) üyeleri dünden itibaren ihracat dışında baÅŸka bir mal taşımamaya baÅŸladı. UND'nin aldığı bu kararı erken bulan Ro-Der'in (Ro-Ro Gemi Ä°ÅŸletmecileri ve Kombine Taşımacılar DerneÄŸi) üyeleri ise, "Can ve mal güvenliÄŸine iliÅŸkin endiÅŸelerimiz var ama iÅŸ yapmaya mecburuz" diyerek taşımaya yapmaya ara vermedi.YÃœZDE 2'DEN VAZGEÇTÄ°KUND'nin önceki gün aldığı kararın tüm üyelerini baÄŸladığını belirten Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Cahit Soysal, "Irak'a ayda 50-60 bin araç gidiyor. Askeri birlikler bunun içindeki payı yüzde 2'dir. Onu da taşımayacağız. Söz konusu olan insan hayat" derken, bu derneÄŸe baÄŸlı olan Irak'a taşımacılık yapan firmalar da Amerikan mallarını taşımayı bıraktı. UND üyelerinden Gaziantep merkezli Atak Gümrük Nakliyat'ın sahibi Hamit Ekerer, "Kendi arabama da, ÅŸoförüme de Amerikalılar'ın malını taşıtmam çünkü can güvenliÄŸi yok" derken, "Geçen yıl 9'uncu ayda bir şöforümüz Musul'da yaralandığından bu yana zaten askeri birliklerin malını taşımıyoruz" diye konuÅŸtu. Irak'a mal taşıyan araçlar arasında çifte standart olduÄŸundan yakınan Ekerer, ÅŸunları söyledi:"Ä°hraç malı taşıyan bizim araçlarımız sırada 15 gün beklerken Amerikan mallarını taşıyanlar transit geçiyor. Askeri birliklerin malını taşıyan araçlar için verilen koruma da sözde koruma, herhangi bir olay olsa bizden önce onlar kaçıyor. En güzeli gitmemek ama Irak pazarını da kimse kaybetmek istemiyor, zorunlu olarak gidiyoruz."Mardin merkezli Aslankaya Ä°nÅŸaat ve Taahhüt Firması'nın sahibi Tahir Aslan ise, sadece Kuzey Irak'a ihracat malları taşıdıklarını belirterek, ÅŸunları söyledi: "Askeri birliklere taşımacılık hiç yapmadım, yapmayı da düşünmem. Araçlarımız uzun süre orada baÄŸlı kalıyor ama baÅŸka türlü de bu iÅŸ olmaz, güvenlik yok. 100 deÄŸil, 150 verseler Amerikan malı, BM malı taşımam."GEÇİM KAPIMIZ BURASIRo-Der BaÅŸkanı Saffet Ulusoy'un, "50 bine yakın kamyon ve ÅŸoför var çalışan. Bunların geçim kaynağı, Irak kapısıdır. Åžu anda bine yakın frigofrig kamyonumuz Irak-Kuveyt arasında çalışıyor" diyerek tepki gösterdiÄŸi UND kararı, bu derneÄŸin üyelerini de baÄŸlamadı. Mersin ve Ä°skenderun Limanı'ndan yükledikleri malları Irak'a taşıyan Ro-Der üyesi firmalardan Ä°dil Trans'ın yetkilisi Zekeriya Bakırcı, dün 5 araba yola çıkardıklarını belirtirken "Allah'a emanet ederek gönderiyoruz, biz de bu iÅŸi yapmaya mecburuz" diye konuÅŸtu. Halen Amerikan birliklerine mal taşıdıklarını söyleyen Bakırcı, ÅŸu bilgileri verdi: "Tüccar malına bir ÅŸey demiyorlar ama Amerikan yüklerine karşı Irak'ta bir tepki var. Mal onlara aitse Amerikalılar koruma saÄŸlıyor ama buna tam güvenli deÄŸil. Askeri birliklerin mallarını taşırken sadece transit geçiÅŸ avantajı var. Bazı ÅŸoförlerimiz gitmek istemiyor ama çalışmak zorunda olduÄŸu için BaÄŸdat'a iÅŸ bekleyen çok insan var.Habur'dan geçiÅŸ günde 2 bin kamyondan 1400'e düştüIRAK'ta direnişçiler tarafından rehin alınan Türk işçisi Murat Yüce’nin öldürülmesi, Habur Sınır Kapısı'nda her gün geçen kamyon sayısının 2 binden 1400 düşmesine neden oldu. Bir çok ÅŸoför, Irak'a gitmekten vazgeçerken, gidenler de ‘Ekmek parası için gitmek zorundayız. Kefen sırtımızda Irak'a gidiyoruz’ dedi. Habur'da araç kuyruÄŸu 5 kilometreyi bulurken, bu yığılmanın normal olduÄŸunu belirten yetkililer, bir Türk rehinenin Irak’ta öldürülmesinin görüntülerinin televizyonlarda yayınlanmasının ardından araçların gidiÅŸinde azalma olduÄŸunu söyledi. Habur Sınır kapısından Irak’a geçmek için bekleyen Türk ÅŸoförler, can güvenliklerinin bulunmadığını belirterek, ‘Irak’ın güneyine gitmeyeceÄŸiz. Kürt bölgesinde bu tür sorunlarla karşılaÅŸmıyoruz’ dedi. Ä°stanbul'dan Irak'a bir TIR 2.500 dolara gidiyorFÄ°YATLAR ARASINDA FARK YOK:Irak'a askeri birlikler için yapılan taşımacılık ile ticari amaçlı taşımalar arasında bir fiyat farkı yok. Ãœcretler mesafeye göre belirleniyor. Halen Avrupa'dan yüklenen bir mal BaÄŸdat'a 5 bin 100-5 bin 200 Euro'ya gidiyor. Türkiye'den yapılan taşımalarda ise fiyat dolara dönüyor ve fiyatlar 1000-1500 dolar arasında oluyor. Ä°stanbul'dan yapılan nakliyelerde ise fiyat 2 bin 500 dolar.ÅžOFÖR PRÄ°MLERÄ° YÃœKSELDÄ°:Firmaların ÅŸoförleri maaÅŸ artı prim esasına göre çalışıyor. Özel bir sigortası bulunmayan ÅŸoförler SSK güvencesinde aldığı asgari ücretin yanı sıra Irak'a yaptığı iÅŸ karşılığında ÅŸu anda 400-500 dolar prim alıyor. ABD MALLARINA GEÇİŞ ÖNCELİĞİ:Irak'a yapılan nakliyelerde ABD malı taşıyan araçlara transit geçiÅŸ önceliÄŸi veriliyor. Bu 100 dolar civarında tutan geçiÅŸ iÅŸlemlerinden kurtulmanın yanı sıra sıra da bekleme süresini de kısaltıyor. Irak'a ihraç malları götüren araçların sırada bekleme süresi yoÄŸunluÄŸa göre 15 günü buluyor.KUZEY IRAK'A GÄ°DÄ°LÄ°YOR:Firmaların çoÄŸu Kuzey Irak'ı tercih ediyor. Musul'un ötesine, BaÄŸdat'a mal göndermek zor. Türk TIR'ları gidecek yükleri Zaho'da Iraklılar'a teslim edip dönüyor. Normalde bir hafta olması gereken gidiÅŸ-dönüş süreleri 25 günlere kadar uzuyor.El-Cezire'ye çıkıp 'çekildik' dedimÄ°KÄ° ÅŸoförü Irak'ta rehin bulunan UND üyesi firmalardan Öztur Nakliyat'ın ortağı ve Genel Müdür'ü Ömer Öztur, "Artık Irak'a Amerikan malı taşımıyoruz, bunu çıkıp El-Cezire Televizyonu'ndan da duyurdum, yeter ki ÅŸoförlerimizi serbest bıraksınlar" diye konuÅŸtu. Åžoförleri Sait Onurlu ve Abdurrahman Demir'den haber alamadıklarını söyleyen Öztur, "UND aldığı kararda çok haklı. BM mallarında ya da diÄŸer ihraç ürünlerinde bir sorun yaÅŸanmıyor ama ABD malı taşıyan araçlar konvoy eÅŸliÄŸinde gittiÄŸi için hedef oluyor. Åžu anda gıda ürünleri taşıyoruz ama BaÄŸdat'a gitmeyiz" dedi.Gül: Polemik yapmayınDIŞİŞLERÄ° Bakanı Abdullah Gül, Uluslararası Nakliyeciler DerneÄŸi'nin (UND), Irak’ta ABD ÅŸirketlerine ait malları taşımama kararı ile birlikte oluÅŸan farklı görüşleri şöyle yorumladı: ‘İnsanların hayatları, canları söz konusu iken, bu iÅŸleri böyle polemik konusu yapmak çok yanlış bir ÅŸey. Herkes büyük bir sorumluluk içerisinde hareket etmeli. Birkaç vatandaşımızın hayatı tehlikede. Hepimizin görevi bu vatandaÅŸlarımızı kazasız ve belasız kurtarmaktır. Bütün gücümüzle buna uÄŸraşıyoruz. Buradan baÅŸka polemikler çıkarmak doÄŸru deÄŸildir."Irak’a ihracat 1milyar doları bulduBU yılın ilk altı ayında Irak'a yapılan yaklaşık 1 milyar dolarlık ihracatın, yüzde 80'i Habur sınır kapısı üzerinden Irak’a geçen TIR’lar aracılığıyla gerçekleÅŸtirildi. Yıl sonuna kadar en az 1.5 milyar doları bulması beklenen ihracatın UND'nin kararından dolayı etkilenmesi mümkün görünmüyor. UND'nin aldığı karar sadece askeri birlikleri kapsıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!