Oluşturulma Tarihi: Kasım 01, 2007 00:00
KKR’ye 910 milyon Euro’ya satılan UN Ro-Ro ortaklarına hisse başına 4 milyon Euro’dan fazla para kazandırdı.
Bu satışa muhalif olanların başında gelen Çelik Uluslararası Nakliyat’ın sahibi Yaşar Çelik de, buradan elde edeceği 23 milyon 760 bin Euro ile doğduğu yer olan Bolu-Yeniçağa’ya bir üniversite kurmaya niyetlendi.
AMERİKAN yatırım şirketi Kohlberg Kravis Roberts&Co. (KKR), UN Ro-Ro ve 3 iştirakine toplam 910 milyon Euro (1.274 milyar dolar) ödeyeceği satış işleminin yıl sonunda tamamlanması beklenirken, ortaklar da elde edecekleri milyon Euro’ları nasıl değerlendiceklerini belirlemeye başladı. Satışa sonuna kadar muhalefet eden Çelik Uluslararası Nakliyat’ın sahibi Yaşar Çelik, elde edeceği 23 milyon 760 bin Euro ile doğduğu yer olan Bolu-Yeniçağa’ya bir üniversite kurmak istiyor.
BÖYLE KÁRLI İŞLETME SATILIR MI: Fortune Dergisi’nin bu ayki sayısında "UN Ro-Ro zenginleri" başlığıyla bu satıştan kimin, kaç milyon Euro kazanacağı hesaplanırken, Çelik Uluslararası Nakliyat’ın sahibi Yaşar Çelik’in de konuyla ilgili görüşlerine yer verildi. Çelik Uluslararası Nakliyat’ın sahibi 80 yaşındaki Yaşar Çelik, kurucusu ve yönetim kurulu üyesi olduğu UN Ro-Ro’dan 5 adet hissesine karşılık 23 milyon 760 bin dolar gelir elde edecek. Bu parayla doğduğu yer olan Bolu’nun Yeniçağa ilçesine bir üniversite kurlak isteyen Çelik, buna karşın hálá satışın doğru olmadığı görüşünde. Satışın en büyük muhaliflerinden biri olan Yaşar Çelik’in, bu konudaki görüşleri şöyle: "Böyle kárlı bir işletme satılır mı? Ayda 7-8 milyon Euro gelir vardı, hisse başına düşen para ayda 120 bin Euro idi. 800 kişilik fabrika bu kadar para getirmez."
30 BİN DOLAR ÖDEDİK, O DA TAKSİTLE: Şirketin kuruluşundan bu yana kárlı olduğunu hatırlatan Kadir Çelik, bunu şöyle anlattı: "1992 yılıydı. Yugoslavya, Bulgaristan yolda bir sürü para alıyordu. Özal’a (Dönemin Cumhurbaşkanı Turgut Özal) gittik. ’Yandık, bittik, taşıyamıyoruz’ dedik. O da ’Denize inin o halde’ dedi. Bu kadar kárlı bir yatırım olacağını hayal bile etmemiştik. İlk hisseler 60 bin dolardı. 30 bin dolarını ödedik, o da taksitle. Gerisine gerek kalmadı. Çünkü çok kárlıydı."
ÇOK DİRENDİK, BASKIYA DAYANAMADIK: Satıştan kısa bir süre önce gazetelerde yer alan "UN Ro-Ro’yu satmayız" ilanı için 2 milyar YTL ödediğini belirten Çelik, "Peki hissenizi neden sattınız o halde?" sorusuna ise şu yanıtı verdi: "Aslında Saffet Bey (Ulusoy), ’bir araştırın bakalım’ talimatı vermişti. Ama bir gün Cüneyt Solakoğlu (CEO-ortak) ile Erol Soylu (Yönetim Kurulu Üyesi-ortak) çıkıp geldiler ’sattık’ diye. ’Nasıl olur, televizyondaki özelleştirmeleri görmüyor musunuz? İhaleler 15 saat sürüyor’ dedik. Çok direndik. Saffet Bey’e çok söyledim, ama o da baskılara dayanamadı, sattık."
UN Ro-Ro sefer başına 130 Euro zam yaptı
UN Ro-Ro’nun sefer başına 130 euro zam yaptığı açıklandı. UN Ro-Ro’nun aynı zamanda ortakları arasında yer alan Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) yetkilileri, KKR’nin ’zam yapılmayacak’ açıklamasını hatırlatarak, bu zammın derhal geri alınmasını istedi. UND’nun konuyla ilgili açıklamasında şöyle denildi: "Böylece seferde 240 adet treyler taşıyan bir ro-ro gemisi bir seferde 31 bin 200 euro motorin zammı yaparak kárını artırdı. 31 bin 200 Euro’luk sefer başına ekstra gelirin motorin zammı gerekçesi ile izah edilmesi mümkün değil. Son iki yılda 2 bin dolarlık taşıma bedeli 3 bin dolara çıktı. Yani petrolün satış para birimi olan ABD Doları’na göre UN Ro-Ro tam yüzde 50’lik zam yapmış oldu. Hali hazırda zaten düşük kárlılıkla ayakta durma mücadelesi veren taşımacılık sektörünün yanı sıra Türk ihracatçısının sefer maliyetlerine 130 Euro daha ek gelmesi; Avrupa vitrinlerinden Türk mallarının inmesine yol açabilecektir. Bu zammı yapan UN RO-RO yetkililerinin bu zammı derhal geri almasını ve konunun yakinen taraflarca karşılıklı takip edilmesini takip edilmesini talep ediyoruz."