Ülker'den Colaturka atağı

Güncelleme Tarihi:

Ülkerden Colaturka atağı
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 06, 2003 00:00

Ãœlker, Colaturka markasıyla kola pazarına girdi. Uzun süre Kristal Kola'yı almak için görüşmeler yürüten Ãœlker'in, ÅŸimdi kendi markası Colaturka ile baÅŸta OrtadoÄŸu olmak üzere müslüman ülkelerde yükselen Türkiye sempatisiyle pazar payı alması bekleniyor.Ulusal gazetelerde 'New York'ta Bir Morning' baÅŸlıklı ilan kampanyası ile reklamı yapılan 'gizli' ürünün Ãœlker'in Colaturka markalı kola içeceÄŸi olduÄŸu ortaya çıktı. Uzun süre bir diÄŸer yerli kola markası olan Kristal Kola'yı almak için görüşmeler yürüten Ãœlker'in, ÅŸimdi kendi markası Colaturka ile baÅŸta OrtadoÄŸu olmak üzere müslüman nüfusun çoÄŸunlukta olduÄŸu ülkelerde yükselen Türkiye sempatisini kullanarak yüksek pazar payı alması bekleniyor. Ãœlker yetkilileri yeni ürünün yarın tanıtılacağını açıkladı.İç pazarda dünyanın en güçlü kola markaları Coca-Cola ve Pepsi'nin yanısıra yerli markalar; Kristal, UludaÄŸ ve kendi adlarına kola ürettiren Gima, CarrefourSA, TansaÅŸ, Kiler, BÄ°M gibi perakende firmalarıyla rekabet edecek Colaturka'nın, Ãœlker'in geleneksel dış pazarı OrtadoÄŸu'da rekabeti daha kolay kazanacağı tahmin ediliyor. Ä°lk etapta Türk tüketicisinin beÄŸenisine ‘‘Türkiye'nin Kolası’’ sloganı ile sunulan Colaturka halen marketlerde satılıyor.Uzun süredir Amerikan kültürünün tipik içeceÄŸi olarak tanımlanan Cola, ABD'nin 11 Eylül 2001'de uÄŸradığı terörist saldırıdan sonra Afganistan ve Irak'a yönelik askeri operasyonlar sonucu Arap ülkelerinde önemli darbe yedi. Amerikan karşıtlığı baÅŸlayan bu ülkelerde ‘‘Amerikan kolası içmeme’’ kampanyaları yürütüldü. Ä°lk olarak Tunus asılla Fransız iÅŸadamı Teyfik Mahluti ‘‘Artık budalayı içmeyin, sorumlu olanı, vazifesini bileni için’’ sloganı ile Mecca Cola'yı üretti. Mahluti giriÅŸiminin ideolojik boyutunu daha da derinleÅŸtirerek, ‘‘Satılan her Mecca Cola'dan elde edilecek karın yüzde 10'unu Filistinlilere, yüzde 10'unu da Avrupa'daki sivil toplum kuruluÅŸlarına hibe edeceÄŸini açıklamıştı.Bu giriÅŸimden kısa bir süre sonra da Fas kökenli bir baÅŸka Fransız vatandaşı Gerard Leblanc pazara Arap Cola'yı sürdü. Böylece Kola pazarındaki rekabet 'siyasal tüketim davranışlarına göre' ÅŸekillenmeye baÅŸladı. Uzmanlar Colaturka'nın tepkisel bir üretim olmaması nedeniyle daha sempatik olacağını ve daha geniÅŸ bir tüketici kitlesinin tercihi olabileceÄŸini söylüyor.1.7 MÄ°LYAR DOLARLIK CÄ°ROTürkiye'nin bisküvi ve çikolata devi Ãœlker, kısa bir süre önce dondurma üretimi için de harekete geçmiÅŸti. Çikolata, çikolata kaplamalı ürün, kek, yaÄŸ ve süt, içecek, ÅŸekerleme ve krema ürün grubunun uzantısı olarak Ãœlker markası altında dondurma üretimi için makine parkı satın alınmış ve gıda konusunda Ãœlker Grubu'nun kurucusu Sabri Ãœlker'in 'dünya markası' olma hedefi için yatırımların süreceÄŸi açıklanmıştı.2002 yılı cirosu 1.7 milyar dolar olarak açıklanan Ãœlker'in 2003'de bu ciroyu aÅŸacağı açıklanmıştı. Ãœlker'in büyüme hedefinde ihracat cirosunun önemli yer tutacağı bildiriliyor.New York'ta bir Morning'te ‘DaÄŸ başını duman almış' varÃœlker'in Colaturka için hazırlattığı reklamda Kolanın sadece bir içecek deÄŸil kültürel boyutu çok ağır bir ürün olduÄŸunu kanıtlıyor. 3.5 dakikalık uzun reklam filminde, New York'ta yaÅŸayan bir Amerikan ailesinin Colaturka ekseninde Türk kültüründen etkileniÅŸi hicvediliyor.Amerikalı aile babası, sabahın ilk saatlerinde, caddede Türk usulü bir galibiyet kutlamasıyla ÅŸok oluyor. Bir kahve içmek için girdiÄŸi kahvede ise kovboy görünümlü ama eli tespihli biriyle karşılaşıyor. Türk olması muhtemel ÅŸahıs Amerikan aile babasına çok cana yakın davranıyor, Sergen'i, BeÅŸiktaÅŸ'ı duyup duymadığını soruyor. Türklere has sohbetinde 'yenge nasıl, çocukları benim için öp' gibi cümleler var. Ayrıca Colaturka'yı vurguluyor ve sonunda da kafeden ayrılmak isteyen Amerikalı'nın hesabını bu Türk görünümlü kovboy üstleniyor ve 'bendensin' diyor. Amerikalı en çok da buna çok ÅŸaşırıyor. Nihayet evine giden Amerikalı aile bababı, evinde de ÅŸaşırmaya devam ediyor. Önce karısını 'biber dolması' yaparken buluyor ve ‘‘AkÅŸama kayınpeder ve kayınvalidem gelecek onlara biber dolması yapıyorum’’ izahıyla karşılaşıyor. AkÅŸam yemekte Colaturka içiliyor ve bir anda Amerikan aksanıyla Türkçe olarak 'DaÄŸ başını duman almış' marşı söyleniyor. Ertesi gün aile büyükleri evden ayrılırken olanlar ise Kola eksenli kültür temasının en zirve mesajlarını taşıyor.Evin çocukları büyüklerinin ellerini öpüyor, evin gelini de büyüklerini uÄŸurlarken arkalarından bir kova su döküyor. Amerikalı aile babası ise elindeki kutu Colaturka'yı yudumluyor ve ekrana döndüğünde artık bıyıklı bir Amerikalıya dönüşüyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!