Güncelleme Tarihi:
MAVİ MARMARA isimli 600 yolcu kapasiteli gemi, Türk Uluslararası Gemi
Sicilinde (TUGS)Âistanbul BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanlığı adına kayıtlı
iken, 27.04.2010 tarihinde İnsan Hak ve Hürriyetleri ve İnsani Yardım
Vakfına satılmış olup, aynı tarihte yine söz konusu vakıf adına TUGS'a kayıt
edilmiÅŸtir.
Geminin T.C sicilinde bulunduğu dönemde tüm sertifikalarının geçerlilik
süresiÂ30 Aralık 2009 tarihinde dolmuÅŸ olup Geminin 5 yıllık genel bakım ve
kuru havuz bakım ve denetimleri yapılmadığı için sefer yapamaz duruma gelmiş
kabul edildiğinden denize elverişliliği sonlandırılmıştır. Aynı gerekçeyle
geminin klası Türk LoyduÂtarafından 5 Ocak 2010 da askıya alınmıştır.
Geminin yeni donatanı Ä°HH,ÂDenizcilik MüsteÅŸarlığı istanbul Bölge
Müdürlüğüne yapmış olduğu sözlü başvuru ile, geminin tekrar uzak yol seferi
yapabilmek üzere yola ve denize elverişli hale getirilebilmesi için
yapılması gereken bakım ve onarımların ön tespitini talep etmiştir.
Denizcilik Müsteşarlığı GSK uzmanlarınca yapılan ön sörveyde ihtiyaç duyulan
bakım ve denetimler tespit edilerek kendilerine bildirilmiştir. Keza, Türk
Loydu da geminin klasının tekrar başlatılabilmesi için yapılması gereken
bakım ve onarımları bildirmiÅŸtir.ÂÄ°HH bu bakım ve onarımların zaman alacağı
ve muhtemelen yüksek mali külfeti nedeniyle bayrak değiştirme arayışına
girmiÅŸtir.
Geminin milli mevzuatımız çerçevesinde mevcut durumu ve sertifikaları ile
Türk Bayrağı altında uluslararası sefere çıkma imkânı olmadığından,ÂVakıf
yetkililerince, geminin mevcut durumu itibari ile uluslar arası sefere
çıkabilecek şekilde sertifikalandırabilecek yabancı ( denizcilik
literatüründe ElveriÅŸli Bayrak denilen )Âbir bayrak devleti arayışı
neticesinde gemi sertifikalarını Comoros'tan 21.05.2010 tarihinde almış ve
gemiye Comoros bayrağı çekmiÅŸtir.ÂDonatan ayrıca Türk Loydu klasından da
çıkmışÂve gemi Yunan kuruluÅŸu olan "ÂPhoenix Register of Shipping adlı
klas kuruluşu tarafından yeniden klaslanarak gerekli belgeleri almıştır.
Bazı ülkelerin mevzuatı aynı anda çift sicil kaydına müsaade etmektedir.
Gemi donatanınca, Türk sicilinden terkin talebinde bulunulmadan Comoros
siciline kayıt yapılmıştır. Şu ana kadar gemi donatanı tarafından geminin
Türk Sicilinden terkin talebinde bulunulmadığından gemi halen aynı zamanda
Türk Sicilinde de kayıtlı bulunmaktadır.
Ülkemizinde taraf olduğu Uluslararası denizcilik teşkilatının SOLAS (Safety
of Life At Sea ) kuralları gereği bir geminin denize elverişliliği ve sefer
yapabilmesi için sahip olması gereken kriterler ve sertifikalar geminin
bayrağını taşıdığı Bayrak Devleti otoritelerince belirlenmekte ve
verilmektedir. Diğer ülkeler bayrak devletinin düzenlediği sertifikaları
kabul etmek ve tanımak durumundadır.
istanbul ÇIKIŞI
Satışı ve bayrak değişikliğini müteakip donatan, geminin yeni Bayrak
Devletinin düzenlemiş olduğu belge ve sertifikalarla, bulunduğu istanbul
limanından 42 transit yolcu ve 29 Türk vatandaşı mürettebatıyla Comoros
Bayraklı olarak antalya limanına hareket için Liman Çıkış Belgesi talep
etmiştir. Gemiye Comoros Bayrağı ve D6FU2 Çağrı İşaretiyle aynı gün
(22.05.2010) istanbul Liman Başkanlığınca Liman Çıkış Belgesi verilmiştir.
Çıkış öncesi geminin tüm sertifikaları incelenmiş olup bir eksiklik
görülmemesi üzerineÂgidiÅŸine müsaade edilmiÅŸtir.
antalya ÇIKIŞI
Gemi antalya limanına 25.05 2010 tarihinde varmış olup antalya'dan katılan
504 yolcu ile birlikte toplam 546 yolcu ve 29 personel ileÂantalya Liman
Başkanlığından almış olduğu 28.05.2010 tarihli Liman Çıkış Belgesi ile
28.05.2010 saat 00 35'te antalya'dan beyanında olduÄŸu gibi Lübnan'aÂhareket
etmiÅŸtir.ÂDaha sonra kıbrıs'ta CHALLENGER 1 isimli yattan katılan 14 yolcu