Ufo mu, halüsinasyon mu

Güncelleme Tarihi:

Ufo mu, halüsinasyon mu
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 09, 2001 01:29

Çandarlı'da öğrencisiyle eğitim uçuşu yapan bir pilotun, 3 gün önce UFO gördüğünü, cismin uçakla bir tür ‘‘hava muharebesi’’ yaptığını rapor etmesi, tartışmaya neden oldu.

Havacılık uzmanları, uçuş sırasında pilotların halüsinasyon görebildiğini ya da ışık yansımalarını UFO sandıklarını söylüyorlar. Psikiyatristler ise, halüsinasyonun psikolojik bir rahatsızlık olduğu, hem pilotun hem öğrencisinin aynı anda aynı halüsinasyonu görmesinin mümkün olmadığı görüşündeler.

THY pilotu da uçan daire görmüştü

THY kaptan pilotlarından Selahattin Sivri, 1989 yılının Ekim ayında Zürih-Antalya seferini yaparken ‘uçan daire’ gördüğünü söylemişti. Hürriyet Gazetesi bu haberi 27 Ekim 1989 tarihli sayısında manşetten duyurdu.

Kaptan Pilot Sivri ve ekibi, olayı şöyle anlatmıştı:

‘‘Zürih'ten saat 23.00 sıralarında havalandık. Hava çok açıktı. 33 bin feet (yaklaşık 11 bin metre) yükseklikte uçuyorduk. Yugoslavya hava sahasında, Belgrad yakınlarındaki Topola noktasına geldiğimizde, saat gece yarısını geçmişti ki, sol üstümde, bizden yaklaşık 2 bin metre uzaklıkta bir cisim gördük. Arkadaşlarımla bunu önce normal uçuş trafiğindeki bir uçak zannettik. Ancak ışık kümesi dikkatimizi çekecek şekilde keskinleşince, ne olduğunu merak ettik. Sol üstümüzde uçan bu ışık kümesi, 10 dakika sonra önümüze geçti. Belgrad Kulesi'nin kontrol sahasındaydık ve ‘Bu nedir?' diye merak ettik ve telsiz dinlemesine aldık. Cisim bizim önümüzde gittiği için yolcular göremiyorlardı. Bulgaristan hava sahasına geldiğimizde bu uçan cismin kendini tanıtması gerekiyordu. Böyle bir konuşma alamadık. Uçuş Mühendisi arkadaşım Pertev Arıkan, bizi ikaz ederek ‘Bu normal bir trafik değil. Çeşitli renklerde devamlı çakıyor ve konuşma yapmıyor.' dedi. İşte o anda tanımlayamadığımız bu cisim kırmızı, yeşil ve keskin beyaz olmak üzere, üç ana renge büründü, normal uçaktan birkaç misli büyük bir şekilde önümüzde uçmaya başladı. Önümüzde giden ışıklar içindeki dev yumurta, ritmik hareketlerle dönüyor, hızla yol alıyordu. Bulgaristan hava sahasının tam ortasında, İstanbul'la bağlantı kurmayı başardık. Kulenin hava trafiğinde böyle bir cismi göremediği anlaşıldı. Işık saçarak önümüzde giden bu cismi, üçümüz de 15 dakika süreyle çok dikkatli izledik. Ufka nazaran 30-35 derecedeyken cisim, o rengarenk ışıklarını saçarak hafif hafif yaklaşık 44 bin feete yani, 14 bin 500 metreye yükseldi ve rengi beyaza dönüşmeye başladı. Cisim yükseldikçe keskin bir beyaz ışık topu haline dönüşüyordu. Kısa bir süre sonra da keskin bir beyaz ışık topu halinde yükselerek kayboldu.’’

Kaptan Pilot Sivri seferini tamamladıktan sonra, başlarından geçen olayı bir raporla başpilotluğa bildirdi, daha sonra da Kandilli Rasathanesi'ne başvurdu.

İki pilot da uçan lokomotif gördü

1970'li yıllarda iki F-104 uçağı kolda yani birlikte uçarken, pilotlardan biri havada binlerce metre yükseklikte lokomotif gördüğünü iddia eder. Önce hayal gördüğünü zanneden pilot, bu gördüğünü diğer F-104'te uçan pilota da söyler. İkinci uçaktaki pilotun cevabı çok ilginçtir. O da iki uçağa doğru uçan bir lokomotif görmektedir.

Başka bir olay ise 1986 yılında gerçekleşir. Ankara'da garip ışıklar görülünce şimdiki Akıncı Üssü'nde hazır bekleyen scramble yani iki alarm uçağı havalanır. Pilotlar tarafından da rapor edilen bu ışıklar Ankara semalarında yarım saat kadar görülür ve kaybolur. Cisimler radar tarafından tespit edilemez ve olay karanlıkta kalır.

Kimi zaman binlerce metre yükseklikte bazen güneş ışıkları, bazen de ölçüm amaçlı atılan meteoroloji balonları pilotların çeşitli halüsinasyonlar görmelerine neden oluyor. Bu olaylardan bazılarına teknik açıklama getirilirken bazıları ise açıklanamıyor.

İki kişi aynı halüsinasyonu göremez

Psikiyatristler, iki kişinin aynı anda ve aynı halüsinasyonu görmesinin imkansız olduğunu belirtiyor ve konuyla ilgili şöyle diyorlar:

Prof. Dr. Sedat Özkan (İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı Başkanı): Halüsinasyon, bireysel psikolojide daha derin bir bozukluğu düşündürür. İki kişinin aynı anda ve aynı halüsinasyonu görmesi imkansız. Ancak ‘illüzyon’ görebilirler. Halüsinasyon, olmayan bir objeyi görmek. İllüzyon ise varolan bir objeyi, farklı algılama ve yorumlama durumu. Aynı koşulları yaşayan, aynı koşulları algılayan iki kişinin aynı illüzyonu görmeleri mümkün. Bilim, bilinmezliği aydınlatmaktır. Bilimin ortaya koymadığı, akıl dışı yorumu yanlış buluyorum.

Doç Dr. Hüsnü Erkmen (Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Araştırma ve Eğitim Hastanesi): Halüsinasyon genellikle ağır ruhsal hastalıklarda görülür. Halüsinasyon gördüklerini sanmıyorum. Pilotlar, birbirlerinden etkilenmiş olabilirler. Biri gördüm demiş, diğeri de ‘evet’ diye tastik etmiş olabilir. Örneğin bir ışık görmüş ve değerlendirme hatası yapmış olabilirler. Bazı toksik maddeleri (halüsinojen ilaçlar gibi) kullanmaya bağlı halüsinasyon ortaya çıkabilir. Ama pilotlar uçuş öncesi ciddi kontrollerden geçiyorlar. Onların böyle maddeleri aldığını sanmıyorum.

Amerikan Hava Kuvvetleri’ne rapor edilmiş bazı olaylar

Amerikan Hava Kuvvetleri, 1947 yılında UFO ile ilgili çeşitli olayların rapor edilmesi üzerine, sözkonusu raporları Proje Mavi Kitap adı altında toplanmaya başlandı. İncelemelerde, psikolojik veya fiziki bozukluklar nedeniyle pilotlar tarafından bu tür cisimlerin görüldüğünün zannedildiği, bazı olaylara ise ışık oyunu ya da atmosferik araştırmalarda kullanılan meteoroloji balonlarının neden olduğu sonucuna varıldı. Olaylardan bazıları şöyle gerçekleşti:

14 Ekim 1947, Arizona: J.L. Clark yaklaşık 3 bin metre yüksekseklikte, saatte 600 kilometre hızla uçarken kırmızı renkte 3 metrelik belirlenemeyen cisim gördüğünü rapor etti. Bu olay, projede yer alan ilk rapor oldu.

15 Kasım 1952, Fusuoka: Japonya'da P-61 tipi uçakta uçan iki pilot bir anda radarda belirnemeyen 6 cismin uçtuğunu gördüler. Bu cisimlerden sadece bir tanesinin radarda görüldüğü belirtildi.

4 Mart 1960, Iowa: Iowa'da uçan bir pilot elips şeklinde 3 cismin hızla yükseldiğini gördü. Pilot yanındaki fotoğraf makinası ile cisimlerin fotoğraflarını çekti. İnceleme sonrasında cisimlere fotoğraf karelerinde rastlanmadı.

29 Ocak 1969, Japonya: T-33 eğitim uçağı ile uçan iki Amerikan pilotu beyaz bir cisim gördüler. Elips biçimindeki bu cisimler uçağı yaklaşık 10 dakika takip etti.

Ciddi bir olay, açıklama yapılmalı

Haktan Akdoğan (SİRİUS UFO Uzay Bilimleri Araştırma Merkezi Başkanı)

Harekat Daire Başkanlığı'ndan açıklama yapmıyorlar. Bugün (dün) raporları ve radar çıktılarını inceleyeceklerini söylediler. Geçmişte de bazı askeri pilotlar bize bu tür olayları bildirdiler. Ama bunlar basına yansımadı. Bu son durumda olayın nasıl ortaya çıktığı, pilotların isimleri belli. Artık bu konuda bir açıklama yapılması gerekiyor. Saatlerce eğitim uçuşu olan bir pilot, yarım saat boyunca havada manevralar yaparak bir cisimle muharebeye giriyor ve bu cisim hızla kayboluyor. Bunu görenler de 2 kişi. 1 kişi olsa 'halüsinasyon' deyip kapatılabilir. Ama 2 kişinin birden aynı halüsinasyonu görme ihtimali yok. Bu çok ciddi bir olay.

Uçuşta hayal çok oluyor

Türk Hava Yolları'nın İstanbul-Tokyo arasındaki ilk uçuşuydu. A310 tipi uçağın Tokyo/Narita Havalimanı için bir saatlik uçuş kalmıştı. İlk uçuşun Mesul Kaptan Pilotu, şimdiki Türk Hava Yolları Uçuş İşletme Başkanı Mustafa Kolko idi. Beni kokpite çağırdı.

Gece uçuşuydu ve gökyüzünde müthiş bir ışık vardı. İzlediğimizde dönüyor gibiydi. Koskoca bir ateş topu halindeydi. Kaptan bana, ‘‘İşte çoğu zaman bu tip görüntüler pilotları yanıltır. Bunu uçan daire sanırlar. Bu başıboş kalmış bir uydunun güneş enerjisi panellerinden yansıyor. Bir ışık yansıması. Atmosferden böyle görünüyor,’’ dedi.

Bu sırada altımızda bir başka uçak vardı. Sanırım biz 12-13 bin metre yüksekteydik. Altımızda seyreden uçağın pilotu ile irtibat kuruldu. Kaptan Kolko gördüğü ışık kitlesi ile ilgili olarak Tayland Hava Yolları'nın kaptan pilotu ile konuştu. İkisi de bu görünen ışığın bir uydunun panellerinden meydana gelen bir yansıma olduğu konusunda mutabakata vardılar.

Tayland Hava Yolları uçağının pilotu bölgede bunun sıkça görüldüğünü, ışık kırılmalarının sık sık rapor edildiğini ve aşağı ile yapılan görüşmelerin sonucunun hep aynı olduğunu söyledi.

İnişten sonra bir araya geldiğimiz pilotlar, gökyüzündeki yanılmaların ne kadar çok olduğundan söz ettiler. Gece uçuşunda Venüs yıldızının peşine komutanın uçağı sanarak takılan genç pilotlardan söz edildi. Bu yüzden yakıtı bitip düşen Amerikalı pilotların hikayeleri anlatıldı. Ama her seferinde gökyüzünde karşılaşılan farklı görüntüler aşağıya rapor ediliyor. Radarda aynı görüntülerin olup olmadığı araştırılıyor. Bir sürü soru işaretleri de ortaya çıkıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!