Oluşturulma Tarihi: Haziran 22, 2008 00:00
Amerika’da galonu 4 doları aşan benzin fiyatları bilet fiyatlarına fahiş zam yapmak istemeyen havayolu şirketlerini yeni önlemler almak zorunda bırakıyor. Filolarındaki yaşlı uçakları emekli etme yoluna giden şirketler daha hafif yolcu koltuğu kullanmak, uçağın tuvalet depolarını daha az suyla doldurmak gibi ilginç yöntemlere de başvurabiliyor.
GALONU 4 doları aşan benzin fiyatları nedeniyle altından kalkılmaz bir maliyet artışı ile karşı karşıya kalan Amerikan havayolu şirketleri resesyon döneminde harcama yapmak istemeyen tüketiciyi daha fazla korkutmamak için bilet fiyatlarına düşük zam ve ek ücretler ile sorunu çözmeye çalışıyor. Ancak bu, maliyeti karşılamaya bir türlü yetmiyor. Şirketler de sorunu yakıt maliyetini kısacak farklı uygulamalarla çözme yoluna gidiyor.
325 milyon dolar tasarruf
Southwest Havayolları’nın sözcüsü Beth Harbin, yapılan işi çok basit bir şekilde, "Bizim filomuzda 500’den fazla uçak var. Tek bir uçakta, tek bir uçuşta elde edeceğimiz maliyet düşüşünü 500 ile çarptığımızda, oldukça çarpıcı bir sonuca ulaşmış oluyoruz" diye özetliyor. Bu konuda en net açıklama da American Airlines’a ait. Şirket, küçük tasarruf yöntemleriyle yıllık yakıt tüketimini toplam 96 milyon galon azaltmayı planlıyor. Başka bir ifadeyle, 9.26 milyar dolar olması beklenen toplam yakıt giderinde yüzde 3.5 tasarruf sağlamayı planlıyor. Bu da 325 milyon dolara denk geliyor. Havayolu şirketlerinin maliyet düşürmek için kullandığı yöntemler şöyle:
Eskiler emekli oldu
Önce, filolarındaki çok yakan, yaşlanmış uçakları ıskartaya ayırdılar. Northwest, yıllarca klandığı DC-9’ları emekli etti. American Airlines (AA), MD-80’lerinden birçoğuyla vedalaştı. United Airlines, 6 tane Boeing 747’yi hangara çekti. Filolarında yaptıkları yenilemelerle ilk aşamada yüzde 40’lara varan yakıt tasarrufları elde ettiler.
Eskiden sadece bakım sırasında yapıyorken, artık her uçuştan önce pislik ve kırıntılara karşı motorları yıkamaya başladılar. Southwest, bu sayede nisandan beri 1.6 milyon dolarlık yakıt tasarrufu sağladı.
Daha az yakıt harcaması için uçaklarını yavaşlattılar. Daha önce saatte 500 milin üzerinde hız yapan uçaklar, tasarruf tedbirlerinden 480 mille seyretmeye başladı.
Eşyalar hafifledi
Kaptan ve yardımcı pilotun her uçuşta ayrı ayrı yanlarında bulundurmaları gereken ve her biri yaklaşık 5 kg gelen uçuş el kitabı setini teke indirip indiremeyeceklerini araştırdılar.
Delta, yolcu koltuklarını, 2.5 kg daha hafif olan başka modelle değiştirdi.
American Airlines, uçakta kullandığı ikram arabalarını 8 kg daha hafifiyle değiştirdi. Bu sayede yılda 1.9 milyon galon yakıt tasarruf sağlayacağını hesapladı.
Northwest, her uçuş sonunda uçak tuvaleti depolarının yarıya kadar dolu kaldığını görünce, uluslararası uçuşlarda tuvaletlerine yüzde 25 daha az su koymaya başladı. Eksik koydukları her 11 litre su için de yılda 440 bin dolar daha az yakıt alacaklarını gördü.
Maliyet ne kadar arttı
Amerikalı havayolu şirketlerinin ticaret örgütü Air Transport Association’ın (ATA) verilerine göre artan petrol fiyatlarının havayolu şirketleri açısından yarattığı maliyet şöyle:
Bir Boeing 737’ye ortalama 7 bin galon, daha büyüğü olan Boeing 747’ye 60 bin galon doldurulan jet yakıtı, geçen seneye göre yüzde 84 zamlandı.
Bundan 8 yıl önce, havayolu şirketlerinin kestiği her biletin yüzde 15’i yakıt gideri olarak hesaplanıyorken, bu oran yüzde 40’a ulaştı.
Fiyatların şu andaki seviyede kalması durumunda Amerikalı havayolu şirketleri, 2008’de jet yakıtına toplam 61.2 milyar dolar harcayacak. Bu rakam, 11 Eylül’ün salladığı sektörün, saldırıdan bir yıl sonra 2002’de harcadığının tam 5 katına denk geliyor.
Havayolu şirketleri pazarlamada birleşti
ABD’li havayolu şirketleri United Airlines ve Continental Airlines, birleşmek yerine pazarlama konusunda geniş kapsamlı işbirliği yapma konusunda anlaşmaya vardı. Yeni işbirliği, birleşmenin riskleri olmadan iki firmanın gelirlerini artıracak. Ülkenin iki ve dört numaralı havayolu şirketleri bu işbirliğiyle yerelde güçlerini birleştirip, uluslararası hatlarda da işbirliği yapacaklar. Bu tarz bir anlaşma, işçi çıkarma, hizmet kesintisi ve maliyet artışı gibi birleşmenin getireceği riskleri de ortadan kaldırdı. Planın bir parçası olarak Continental, Star Alliance üyesi olacak. Anlaşmanın regülatör onayından da geçmesi bekleniyor.