Güncelleme Tarihi:
Bükreş-İstanbul seferini yapan Tarom’a ait Boeing 737-800 tipi yolcu uçağı, yoğun yağış nedeniyle kayganlaşan pistte duramadı. Ataköy tarafındaki 24 pist başından toprak alana çıkan uçağın ön iniş takımı çamura saplandı. Uçakta 80 yolcu ve 6 mürettebat olduğu öğrenildi. Havalimanının 06/24 pisti trafiğe kapatılıp kurtarma çalışmaları başlatıldı. Uçak yaklaşık 45 dakika süren çalışma sonrasında terminale çekilerek teknik bakıma alındı.
14’ÜNCÜ KAZA
Atatürk Havalimanı’nın sabıkalı pisti olarak adlandırılan 06/24, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın anlaşamaması yüzünden yan tarafına yedek pist yapılıp bakıma bir türlü alınamıyor.
Bu pistin uzunluğu 2 bin 300, eni ise 60 metre. Standartlardan daha kısa olan pistin en büyük sorunu, orta bölümünde meydana gelen çökme. Yapılan defalarca bakım ve onarıma rağmen bu çökme zemindeki toprak yapısı nedeniyle bir türlü çözülemedi.
Özellikle yağışlı havalarda pistin orta bölümünde su birikmesi, uçakların ‘aquaplaning’ olarak adlandırılan su yatağı olayını meydana getiriyor. Tekerlekleri piste teması kesilirken, frenleme etkili olmuyor. Hız kesemeyen uçak duramayarak pist dışına çıkıyor. Şu ana kadar olan 14 kazanın tümü, yağışlı havalarda meydana gelmesi bu durumu doğruluyor.
ÇÖZÜM YENİ PİSTTE
Bu yıl başında gündeme gelen projeyle zemini düzeltilemeyen ve uzatılamayan 06/24 pistinin yanına Atatürk Havalimanı’nın ana pisti 18/36’da yapıldığı gibi yedek bir pistin inşa edilmesi gündeme geldi. Yeni pistin 2 bin 500 metre uzunluğunda ve 60 metre eninde olması planlandı. Böylece sabıkalı pist bakıma alındığında Atatürk Havalimanı’nın trafik kapasitesi kaybedilmeden operasyon devam edebilecek, havayollarına daha emniyetli uçuş imkanı sunulacaktı.
DHMİ VE HAVA KUVVETLERİ ANLAŞAMADI
İnşaatının 12 ayda tamamlanması planlanan pistin yapımı için Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na ait arazinin bir kısmı DHMİ tarafından talep edildi. Plana göre Hava Kuvvetleri’nin 3 adet korugan yıkılarak yeni pist buraya inşa edilecekti. Ancak aylar süren yazışmalara rağmen DHMİ ve Hava Kuvvetleri bir türlü anlaşamadı. Ciddi vakit kaybedildi.
Yeni projede, pistin Ataköy tarafına 200 metre uzatılması da planlanmıştı. Havalimanı etrafındaki sahil yolu bağlantısının yerinin değiştirilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi hızla harekete geçti. DHMİ pistin ihalesini bile yapamazken Büyükşehir yolları tamamladı.
SABIKALI PİSTİN BAKIMI GELİYOR
Bu konuda ciddi vakit kaybeden DHMİ, şimdi mevcut 06/24 pistinin bakım süresinin gelmesi nedeniyle sıkıntı yaşıyor. Uzmanlar yaklaşık 6 ay sürecek bakım işlemleri sırasında Atatürk Havalimanı’nın trafiğinin yüzde 30 civarında azalacağı, bu sürenin ciddi rötarlarla birlikte yolcu kaybına da neden olabileceğine dikkat çekiyor. Dünyanın en hızlı gelişen 10 havalimanından biri olan Atatürk’ün bu gelişmeden olumsuz etkilenmesi bekleniyor.
KULE İNŞAATI DA BİTMEDİ
Önceki gün Diyarbakır’da yaşanan ambulans skandalıyla sarsılan DHMİ’nin Atatürk Havalimanı’ndaki bir başka sorunu da yeni kule inşaatı. Çok yavaş ilerleyen yeni kule inşaatının bitmemesi nedeniyle eski kule İç ve Dış Hatlar Terminalleri’nin birleştiği yerde Özel Yolcu Salonu önünde inşa edilen yeni kuleye taşınamıyor. Business class yolcuları salona giriş-çıkışlarında çamur içinde kalırken başta Türk Hava Yolları olmak üzere ciddi yolcu şikayetleri yaşanıyor.
SABIKALI PİSTTEKİ KAZALAR
- 27 Ağustos 1994 THY’nin Eskişehir uçağı, İstanbul’a inişi sırasında kayarak, Sirkeci-Halkalı banliyö tren raylarına kadar ulaştı. Kazada ölen olmadı ama uçak kullanılamaz hale geldi.
- 6 Şubat 1995 THY’nin Airbus 310 tipi Çoruh uçağı, havalanmak üzereyken kayarak çamura saplandı.
- 22 Mart 1995 THY’nin Ankara - İstanbul seferini yapan Airbus A 310 tipi Ceyhan uçağı, pistten çıkarak çamura saplanarak durabildi.
- 1 Ocak 1996 Romanya Havayolları’na ait uçak, zeminin kaygan olması nedeniyle pistten çıktı.
- 21 Ağustos 1996 Mısır Havayolları’na ait Boeing 707 uçak pistten çıktı. Tren yoluna birkaç metre kala, karayolunda seyir halindeki bir taksiye çarpan uçak alev aldı. Kazada 19 yolcu yaralandı, uçak hurdaya ayrıldı.
- 19 Ağustos 2001 Hamburg International Havayolları’na ait Hamburg-İstanbul seferini yapan Boeing 737-700 tipi yolcu uçağı, Atatürk Havalimanı’na iniş yaptıktan sonra pistten çıktı. 135 yolcu ve 6 mürettebat taşıyan uçak, toprak zeminde 50 metre sürüklendi.
- 19 Temmuz 2002 tarihinde Bosphorus Havayolları’na ait Airbus 300 tipi uçak, 300 yolcusuyla birlikte iniş yaptığı Atatürk Havalimanı’nda park yerine giderken pistten çıktı.
- 11 Ocak 2004 MNG Havayolları’na ait Airbus A 300 tipi kargo uçağı, park yerine giderken pistten çıktı ve yaklaşık 10 metre sürüklenerek çamura saplandı
- 22 Nisan 2005 tarihinde New York - İstanbul seferini yapan ve içinde 168 yolcu bulunan Amerikan Delta Havayolları’na (DAL) ait yolcu uçağı Atatürk Havalimanı’nda 06-24 nolu pistten çıkarak emniyet şeridine girdi.
- 16 Eylül 2005 Onur Air’in Kayseri-İstanbul seferini yapan MD 88 tipi "ECE" adlı uçağı, iniş sırasında pisti tamamladığı sırada, kayarak pist dışına çıktı.
- 18 Eylül 2005 Moskova-İstanbul seferini yapan Airline 400 tipi Rus uçağı, 164 yolcusuyla birlikte inişe geçtiği sırada frenleri tutmadı. Yaklaşık bir kilometre pistte yolalan uçağın, bütün lastikleri parçalandı.