Güncelleme Tarihi:
Atatürk Havalimanı'nda düşen ve 2 pilotun ölümüyle sonuçlanan kazada bütün bulgular, uçağın arıza yaptığı yönünde. ABD'ye gönderilen karakutunun deşifresinden sonra uçaktaki son anlar açıklık kazanacak.
İstanbul'da Atatürk Havalimanı'ndan önceki gün havalandıktan kısa süre sonra geri dönerek aprona çakılan Doğuş Air'e ait Beechcraft Süper Kingair 350 tipi uçağın karakutusu, deşifre edilmek üzere Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri tarafından dün ABD'ye gönderildi.
Beecraft firması tarafından üretilen uçağın daha önce de birkaç kez ciddi arıza yaşadığı iddia edildi. Kazada hayatını kaybeden pilot Kadir Deveci'nin aynı uçakla birkaç ay önce dümen arızası nedeniyle acil iniş (Emergency) bildirerek iniş yaptığı öne sürüldü. Ayrıca uçağın daha önce 2 kez dümen arızası yaşadığı, tüm arızalar ve bakımların uçağın özel defterinde yazılı olduğu belirtilerek, önceki gün havada art arda motor ve dümende meydana geldiği tahmin edilen 2 arızanın uçağın düşmesine neden olabileceği öne sürüldü.
MOTORDA VE DÜMENDE ARIZA
Doğuş Air'e ait uçağın düşüşünü gören pilotların ortak görüşüne göre, uçak ciddi bir teknik arıza yaşadı. Uçağın yerden tekerlek kestiği anda önce biraz sola yattığı ve daha sonra sağa sola birkaç kez yalpaladığını gören pilotlar, kazayı şöyle anlattı:
‘‘Uçak, yerden tekerlek kestiği (take- off) anda sol motoru durdu. Bu sırada sola eğildi. Pilotlar derhal elle düzeltme vererek, uçağı düz uçuşta tutmaya çalıştılar. Gördüğüm sağa sola yalpalamanın izahı bu olmalı. Ancak daha sonra otomatik olarak dümen kilidi arızası meydana gelmiş olmalı. Bu kilit uçağı düzeltmek için sağ ayak pedalına maksimum 150 kilo baskı uygular. Sağ motorun tam hız çalışıp, sol motorun durması uçağın ani sola dönüşü için zaten kaçınılmaz faktör. Üstüne bir de Ruder arızası binince, uçağın attığı tur anlaşılıyor. Yoksa hiçbir pilot bu manevrayı denemez.’’
Bu arada kazanın olduğu anda apronda bulunan DHMİ Atatürk Havalimanı Başmüdürü Ferit Ocaklı, uçağın sürüklenerek önünden geçtiğini belirterek, ‘‘Apron denetimi için aracımla geçiyordum. Uçak, HAVAŞ yemekhanesi üzerinden sol kanadını sıyırarak geçti. Önce oradaki bir konteynıra çarptı. Toprağı konteynırlar kazıdı. Uçak burun üzerine apronun betonuna çakıldı ve büyük bir süratle sürüklenerek yeni terminal binası önünde infilak etti’’ dedi.
PİLOTLARDA HATA YOK
DHMİ yetkilileri Kaptan Pilot Yusuf Çetinkaya ve ikinci pilot Kadir Deveci'nin 18.36 olarak bilinen uzun pistten kalkmadan önce tüm havacılık kurallarını eksiksiz uyguladıklarını belirterek, ‘‘Kule kayıtları, rüzgâr ve yol durumu hakkındaki tüm bilgileri İngilizce olarak kuleden almışlar. Kalkış izninden sonra da havalanmışlar. Düşme anına kadar başka bir temasları olmamış’’ dediler.
Pilotlara tören
Korkunç kazada hayatlarını kaybeden Kaptan Pilot Kadir Deveci ile Yardımcı Pilot Yusuf Çetinkaya'nın cenazeleri Adli Tıp Kurumu'na kaldırıldı. Pilotlar için bugün Levent Camii'nde öğleyin cenaze namazı kılınacak ve tören düzenlenecek. Törenin ardından Kaptan Pilot Kadir Deveci'nin cenazesinin memleketi olan Konya'ya gönderilirken, Yardımcı Pilot Yusuf Çetinkaya Edirnekapı Mezarlığı'nda toprağa verilecek.
Doğuş Air: Uçak bakımlıydı
Doğuş Air yetkilileri Kingair 350 tipi TC-DHA kuyruk tescilli uçaklarının çok yeni olduğunu, son olarak 27 Kasım tarihinde büyük bakımdan geldiğini belirterek, ‘‘Büyük bakım sonrası kendi hangarlarımızda da her uçuştan önce periyodik müdahaleler yapıldı. Ayrıca pilotlarımız son derece tecrübeli olup, böyle durumlarda ne yapacaklarını bilecek yetenekte kişilerdir. Kaptan Yusuf Çetinkaya aynı zamanda öğretmen pilottur’’ dediler.
TEKNİK HEYET GÖRÜŞÜ
Karakutunun incelenmesi ve tüm bilgilerin bir araya getirilmesinden sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Kaza Kırım Heyeti'nin hazırlayacağı rapor sonrasında kesin kaza nedeni belli olacak. Kaza sonrasında olay yerinde inceleme yapan THY teknik heyeti, uçak kokpitindeki lövyenin sola yatık olduğunu gördüklerini belirttiler. THY yetkilileri, ‘‘Bizim görüşümüz uçağın kontrolden çıkmış olduğu yönünde’’ diye konuştular. Havacılık uzmanları bu görüşün, görgü tanığı pilotların yaptığı, ‘Önce motor durdu, sonra dümen sola kilitlendi’ görüşünü desteklediğini belirttiler.