ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2008 15:06
Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, Türkiye’nin şubat ayı ithalatının 14 milyar dolar seviyesinde olduğunu belirterek, bundan sonra her ay ihracat rakamları gibi ithalat rakamlarını da açıklayacaklarını söyledi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), şubat ayı ihracat rakamlarını, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile birlikte düzenledikleri basın toplantısıyla İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Yüksek Okulu Avcılar Kampusu’nda düzenledikleri basın toplantısıyla açıkladı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın telekonferansla katıldığı toplantıya, Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, TİM Başkanı Oğuz Satıcı, UND Başkanı Tamer Dinçşahin ve TOBB Ulaştırma Lojistik Sektör Meclisi Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun da aralarında bulunduğu çok sayıda ihracatçı ve ulaşım sektörü temsilcisi katıldı.
TÜZMEN:”HER AY İTHALAT RAKAMLARINI DA AÇIKLAYACAĞIZ”Tüzmen, burada yaptığı konuşmada, Türkiye’nin aramalı ithalatının oldukça yükseldiğini, yerli aramalı kullanılması gerektiğini belirterek, daha akıllı ithalat yapılmasının şart olduğunu söyledi. Şubat ayında ithalatın 14 milyar
dolar düzeyinde çıkmasını beklediklerini ifade eden Tüzmen, bundan sonraki süreçte her ay açıklanan ihracat rakamları gibi ithalat rakamlarını da açıklayacaklarını kaydetti. Tüzmen, ihracatın ithalatı karşılama oranının şubat ayında yüzde 70’ler düzeyine geldiğine dikkat çekerek, genel ortalamanın gittikçe yükseldiğini dile getirdi.
Türkiye’nin gittikçe kabaran enerji ithalatının olduğunu belirterek, 3.5-4 milyar doların enerji ithalatına harcandığını, bu yıl ise enerji ithalatının 35-40 milyar dolar seviyelerinde olmasını beklediklerini kaydetti.
“LOJİSTİKÇİLER HİÇ BİR ZAMAN ESARETE GELEMEZ”Tır içinde hazırlanmış kürsüden konuşma yapan Tüzmen, tır içine konulan ve lojistik sektörünün yaşadığı kota sorununu sembolize eden pranga ve zincirleri eline alarak, “Lojistikçiler hiçbir zaman esarete gelemez, Türkiye gibi” diyerek, zincirleri kırdı.
Tüzmen, bütün sektörün el birliğiyle Türkiye’nin haklı kota mücadelesini hem AB ülkelerinde hem de diğer ülkelerde sonuna kadar götürmeleri gerektiğini söyledi.
YILDIRIM: ”TAŞIMACILIK SEKTÖRÜ BAŞARILI DURUMDA”Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, telekonferans aracılığıyla yaptığı konuşmada, ulaşım sektörünün ve ihracatın önemine değinerek, AKP iktidarı döneminde ulaştırma alanında gerçekleştirdikleri çalışmaları anlattı. Yıldırım, ihracatçıların ulaşım sıkıntısını çözmek amacıyla üretim merkezleri, Organize Sanayi Bölgeleri’ni demiryollarına, deniz yoluna bağlanmasının önemine değinerek, bu yönde çalışmaların devam ettiğini söyledi.
Yıldırım, yaşanan olumsuz şartlara rağmen taşımacılığın ihracat ve ithalattan aldığı payı artırmayı başardıklarını belirterek, Türkiye’de taşımacılık sektörünün her türlü engellemeye rağmen başarılı bir durumda bulunduğunu ifade etti. AB yolunda taşımacılığın her türlü şartta rekabet gücünü artırmak hedefinde olduklarını belirten Binali Yıldırım, engellerin olmadığı, tamamen serbest ve kotasız taşımacılığın yaygınlaştırılması için başlatılan harekete de Bakanlık olarak destek verdiklerini bildirdi.
SATICI: ”TÜRKİYE FAKİRLEŞTİREN ENFLASYON YAPIYOR”TİM Başkanı Oğuz Satıcı da, Türkiye’de ihracatçıların bir limanının olmadığını, İzmir limanı konusunda kara nakliyecilerinin kendi sıkıntıları gibi tavır koyması gerektiğini söyledi. Satıcı, ihracatçılarla, karayolu taşımacılarının etle tırnak gibi olduklarını vurgulayarak, kotasız taşımacılık için verilen mücadelede ulaştırma sektörünün yanında olduklarını ifade etti. Satıcı, Türkiye’nin fakirleştiren bir ihracat yaptığını ve artık zenginleştiren bir ihracat gerçekleştirebilmek için doğru teşhisin konulması gerektiğini vurguladı.
DİNÇŞAHİN: ”TAŞIMACILIĞA YÖNELİK ENGELLER ARTTIUND Başkanı Tamer Dinçşahin ise, Türkiye’nin 43 bin çekici sayısıyla Avrupa’nın en büyük ve modern taşıma filosuna sahip olduğunu söyledi. Türkiye’nin uluslar arası karayolu eşya taşımacılığı sektörünün, toplam yatırımının 5 milyar doları ve yan sektörleriyle birlikte istihdam hacminin 400 bini aşan bir yapıda olduğunu belirten Dinçşahin, ihracat yapılan ülkelere yıllık 1 milyon ihraç seferi yaptıklarını kaydetti.
Sektörün yaşadığı bütün zorluklara rağmen gelişmeye devam ettiğine işaret eden Dinçşahin, taşımacılık sektörüne uygulanan “tarife dışı ve rekabeti bozan” engellerin de arttığını vurguladı. Dinçşahin, engellerin başında nakliyecilerin tabi tutulduğu geçiş belgesi kotaları geldiğini dile getirerek, 57 ülkeden 43’ünün Türkiye’ye, kendi ülkelerine yönelik ya da ülkeleri üzerinden transit gerçekleştirilen taşımalar için geçiş belgesi kotası uyguladığını kaydetti. Dinçşahin, “Ülkelere yönelik ihracatımız hızla artarken; bu ülkeler tarafından Türk nakliyecilerine tahsis edilen geçiş belgesi kotalarında aynı oranda artışlar gerçekleşmemektedir” dedi.
Mal taşımacılığındaki 1 günlük gecikmenin, ticaret hacmini yüzde 1 oranında azalttığını aktaran Dinçşahin, kotaların zamanından önce tükenmesinden dolayı yeni siparişlerin alınamaması, yetersiz kota nedeniyle ortaya çıkan ek taşıma maliyetlerini ve uzayan taşıma sürelerinin olumsuz yansımalarının sektörü rekabetçi olmaktan çıkardığını söyledi. Dinçşahin, bunun toplam ihracata yıllık 5 milyar dolar kayıp olarak yansıdığını vurguladı.
Çetin Nuhoğlu ise, bu yılın haksızlığa karşı bir hareket yılı haline geldiğini, kotalar yüzünden işçilerin, sanayicilerin zor durumda kaldığını belirterek, kota sorununun Türkiye’nin yabancı sermaye açısından da zor durumda bıraktığını söyledi. Kota probleminin Türkiye ekonomisinin sorunu olduğuna dikkat çeken Nuhoğlu, kotanın bir engel ve miktar kısıtlaması olduğunu, buna karşı mücadele etmek gerektiğini ifade etti.
Konuşmaların ardından, Tüzmen ve diğer katılımcılar, tır içinde yaşanan sorunları sembolize eden zincirlerle toplu fotoğraf çektirdi.