OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 19, 2003 00:00
Tuvalette ilham patlaması yaşayıp duvarları veciz sözlerle süsleyenlerin özgürlükleri tehlikede. İki yıl önce Vektör Tanıtım'ın sadece alışveriş merkezlerinin tuvaletlerine yerleştirdiği reklam panoları Zap Medya ile tüm eğlence mekanlarına yayıldı. Batı'da tuvalet reklamları 1980'lerde cazip bir mecra haline gelmiş BMW, Miller, Ralph Lauren, Chanel, Procter&Gamble, Durex, Gap gibi büyük firmalar tarafından benimsenmişti. Bizde ise reklamverenler henüz yeni mecraya ısınma aşamasında.Kamuya açık alanların tuvaletlerinde görmeye alıştığımız ‘‘Bunu yazan Tosun...’’la başlayan karalamalar tarihe karışmak üzere. Türkiye'yi tuvalet reklamlarıyla tanıştıran iki şirketten biri Zap Medya. Diğeri ise İzmir kökenli Vektör Tanıtım. Reklamların çoğu kabin tuvaletlerinin kapılarına asılı. Erkek tuvaletlerinde ise pisuvarların tam üzerinde. Yani pisuvar ve kabinleri kullananların bakışlarını kaçıramayacakları noktalara yerleştirilmiş durumda. Reklam çerçeveleri hiç boş kalmıyor. Eğer firma reklamı yoksa Zap Medya'nın üç Kristal Elma ödüllü kendi reklamı yerleştiriliyor çerçevelere. Tasarımda tuvalet reklamının felsefesi ‘‘Tozun’’a nazire yaparcasına açıklanmış:‘‘Herkes tuvalete giriyor. Herkes tuvalette sıkılıyor. Bir şeyler okuyor. Burada sizin reklamınız olsa n'oluyor? Herkes tuvalette reklamınızı okuyor...’’ Tuvalet kapı ve duvarları aslında yurtdışında 80'li yıllardan beri devamlı genişleyen bir mecra. Amerika'da tüm dünyaya tuvalet reklamı pazarlayan, bir milyon panoya sahip şirketler bile var. Chanel, Nokia, BMW, Mercedes Benz, Miller, Yamaha, Ralph Lauren tuvalet reklamı veren prestijli şirketlerden sadece birkaçı. İSTANBUL'DA 1600 PANOZap Medya'nın patronu Bülent Boytorun yeni reklam mecrasına yönelmeden pazar koşullarını ayrıntıyla araştırdıklarını anlatıyor.‘‘Özellikle reklam veren ürününü ne kadar tuvalet ortamıyla ilişkilendirmek ister, gibi sorunlar başlarda çok kafamızı kurcaladı. Halen şirketlerini ya da reklamlarını tuvaletlere yakıştıramayan firmalar var.’’ Zap Medya şu anda İstanbul'da 841 erkek, 685 kadın ve 55 unisex tuvaletler olmaz üzere toplam 1600 panoya sahip. Ama bunların çoğunda kendi reklamları var. Zap Medya, ilk panosunu nisan ayında Mayadrom Alışveriş Merkezi'ne koymayı başarmış. Umut Sanat'ın
film afiÅŸlerinin bulunduÄŸu panolar vizyona girecek filmlere göre aralıklarla deÄŸiÅŸtiriliyor. Åžu anda ise Zap Medya'ya reklam veren diÄŸer bir ÅŸirket ise Shubuo.TERCÄ°HLERÄ° KADIN TUVALETÄ°Ä°zmir firması olan Vektör Tanıtım ise bu iÅŸe Zap Medya'dan iki sene önce soyunmuÅŸ. Ama onların reklam astıkları alanlar Bursa, Ä°stanbul, Antalya baÅŸta olmak üzere Türkiye genelindeki büyük alışveriÅŸ merkezlerinin tuvaletleri. Evyap, Henkel, Unilever gibi ÅŸirketlerin reklamlarını ÅŸu sıralar Profilo ve Tepe Nautilus alışveriÅŸ merkezlerinde görmek mümkün.Reklamı deneyen ve sonuçtan hoÅŸnut kalan firmalardan biri Rozi Temizlik Ãœrünleri. Mayıs ayında piyasaya giren firma sadece kadınlar tuvaletinde reklam yapmaya baÅŸladı. Rozi Temizlik Reklam Müdürü Zergün Özkul ‘‘Kadınların tek baÅŸlarına bulunduÄŸu yerler olduÄŸu için dikkatleri yoÄŸunlaÅŸabiliyor. Tüm kampanyalarımızı ve yeni ürünlerimiz bu sayede kadınlara ulaÅŸtırabiliyoruz ’’ diyor. PANOLAR ÇALINIYORTuvalete reklam panosu yerleÅŸtiren ÅŸirketlerin en büyük sorunu panolara zarar gelmesi. Zap Medya'nın Ä°stanbul'daki birçok parti ve eÄŸlence mekanlarına astıkları panolar zaman zaman tahrip edilmiÅŸ. İçinde kendi reklamlarının bulunduÄŸu panolar duvardan sökülerek çalınmış ya da üzerinde sigara söndürülmüş. Partiler sırasında kendini kaybeden gençler ise panoları elden el dolaÅŸtırarak eÄŸlenmiÅŸler. Film afiÅŸlerinin asılı olduÄŸu panolardan da afiÅŸler çalınmış.Â
button