Güncelleme Tarihi:
TürkkuÅŸu Genel Müdürü Kaynak Tümer, TürkkuÅŸu'nun 69. yıldönümü dolayısıyla THK'nın en büyük eÄŸitim merkezi olan TürkkuÅŸu'nun bünyesinde okullar, bakım tesisleri, yer destek hizmet birimlerinin yer aldığını belirtti.Â
TürkkuÅŸu'nda, isteyen herkesin bölgesel ve eÄŸitim merkezlerinde paraşüt, planör, yamaç paraşütü, yelkenkanat, balon ve model uçak kurslarının mevsim ÅŸartlarına ve bölge özelliklerine baÄŸlı olarak yıl boyunca ücretsiz olarak verildiÄŸini kaydeden Kaynak Tümer, Hava ve Kara Harp Okulu öğrencilerine de planör uçuÅŸ ve paraşüt atlayış eÄŸitimi verildiÄŸini anlattı.Â
TürkkuÅŸu'nun, sportif havacılığın geliÅŸtirilmesi, yaygınlaÅŸtırılması için uluslararası kurallar içinde emniyeti her zaman üst seviyede uyguladığını kaydeden Tümer, havacılık teknolojilerinin günün ÅŸartlarına göre modernizasyonunun yanında, personelin yetkinliÄŸini arttırmak ve havacılık disiplininin genç havacılara yaÅŸam tarzı olarak benimsetilmesinin asıl hedefleri olduÄŸunu söyledi.Â
182 BİN KİŞİYE KURS
Tümer, THK'da bugüne kadar bin 689 pilot, 12 bin 490 planör, 38 bin 124 paraşüt, 275 yelken kanat, bin 34 yamaç paraşüt, 50 balon, 129bin model uçak olmak üzere toplam 182 bin 212 kiÅŸiye kurs verildiÄŸini bildirdi.Â
Kaynak Tümer, ''THK'nın gelirleri azalıyor, hizmetleri sürüyor ancak geniÅŸ kitlelere ulaÅŸmada yetersiz kalıyor'' dedi.Â
Gençleri havacılığa olan yönlendirmenin daha etkili olması gerektiğine işaret eden Tümer, ''Bir çok yerde bizim faaliyetlerimiz bilinmiyor. Kendimizi ne kadar tanıtmaya uğraşırsak uğraşalım, bize yardımcı olup tanıtma faaliyetlerine katkıda bulunulmazsa bizim burada ne yaptığımız çok yerde bilinmez.
Â
THK'nın anketine göre, kurumu tanıyanların oranı yüzde 20, bunların yüzde 90'ı da kurumu kurban derileriyle tanıyor. UçuÅŸ faaliyetleri ile tanıyan çok az'' diye konuÅŸtu.Â
   Â
21 KALEM GELÄ°RDEN 5 KALEME...
    Â
Kurumun, devletten tek kuruÅŸ destek almadığını ifade eden Kaynak, ''KuruluÅŸunda 21 kalemden oluÅŸan THK'nın geliri bugün 5 kaleme düşmüştür. Bu da kurban derisi, bağırsak, fitre, zekat, kira gelirleri ve bağışlardan oluÅŸuyor'' dedi. THK'nın yalnız kurban derisi, bağış, fitre ve zekat gelirine baÄŸlı kalmaması için ticari projeler ürettiklerini bunlardan birinin hava taksi faaliyeti olduÄŸunu anlatan Kaynak Tümer, sözlerini şöyle sürdürdü:Â
''Hava taksiciliği de artık elimizdeki uçaklar çağın ihtiyaçlarına cevap veremediği için arzu ettiğimiz geliri sağlamıyor. Hizmet veriliyor ama... Şu anda elimizdeki bütçe ile uçaklarımızı iyileştirme kararı zor çıkar.
Mevcutlarla gidebildiÄŸimiz kadar gideceÄŸiz. Elimizdeki imkanlar, ÅŸu anda uçuÅŸ emniyeti bizim için önemli, emniyet açısından sorunumuz yok ama uçaklar pervaneli, oysa bugün tercih edilen uçaklar jet uçakları. Pervaneli uçaktan jet uçağına geçmek çok büyük maliyet gerektiriyor. Müşteri de jet uçağını tercih ediyor, onun için ilgi azalıyor.''       Â
   Â
TARÄ°HTE TÃœRKKUÅžU
               Â
İstiklal Savaşı sonrası Atatürk'ün ''Bundan sonrası için bütün tayyarelerimizin ve motorlarının memleketimizde yapılması ve hava harp sanayimizin de bu esasa göre geliştirilmesi gerekir. Hava Kuvvetleri'nin aldığı önemi göz önünde tutarak bu çalışmayı planlaştırmak ve bu konuyu layık olduğu ehemmiyetle milletin nazarında canlı tutmak lazımdır'' sözleriyle gösterdiği yolda Vecihi Hürkuş 28 Ocak 1925'te kendi yaptığı uçakla Gaziemir Meydanı'ndan uçtu.
Aynı yıl 16 Åžubat 1925'te sivil ve askeri havacılık kültürünü tüm yurda yayacak, gençlere havacılık mesleÄŸini öğreterek sivil ve askeri havacılığa kaynak toplamak üzere Türk Tayyare Cemiyeti adıyla bugünkü Türk Hava Kurumu (THK) kuruldu.Â
1929 yılından itibaren Uluslararası Sivil Havacılık Federasyonu üyesi olan THK'nın hedefi, Türkiye'de askeri, sivil, sportif ve turistik havacılığın geliÅŸmesinde üzerine düşen görevi en ÅŸekilde yapmak, bütün bunlar için gerekli eÄŸitici personeli bünyesinde bulundurmak ve ''uçan bir Türk gençliÄŸi'' yaratmaktı.Â
THK, aynı zamanda T.C'nin önüne konulan bir hedef oldu. Bu amaçla 3 Mayıs 1935'de TürkkuÅŸu kuruldu. Atatürk'ün yıllar boyu her gittiÄŸi yerde konuÅŸmalar yaparak gençliÄŸe vermek istediÄŸi havacılık aÅŸkı, havacılık coÅŸkusu, kısa sürede sonuca ulaÅŸtı ve gençler akın akın TürkkuÅŸu'na koÅŸmaya baÅŸladı. Kurum, aralarında Atatürk'ün manevi kızı ve dünyanın ilk kadın savaÅŸ pilotu Sabiha Gökçen'in de bulunduÄŸu, birçok eleman yetiÅŸtirdi.Â
   Â
PARAŞÜT, PLANÖR VE MODEL UÇAK OKULLARI
    Â
Pes peÅŸe paraşüt, planör, motorlu uçuÅŸ ve model uçak okulları açıldı. 10 Temmuz 1936'da Ä°nönü Planör Kampı, 1937'de Etimesgut Motorlu UçuÅŸ Kampı ve aynı yıl Ankara ve Ä°zmir Paraşüt kuleleri hizmete açıldı ve binlerce genci biraraya getirdi.Â
Havacılık öyle bir hızla geliÅŸti ki, TürkkuÅŸu Öğretmenlerinden pilot Ali Yıldız, 12 Haziran 1938'de 14 saat 20 dakika süren bir planör uçuÅŸuyla dünya rekoru kırdı. Ziya AydoÄŸan isimli pilot da THK'nun Ä°nönü EÄŸitim Merkezi'nden Kayseri'ye kadar, 466 kilometrelik bir mesafeyi planörle uçtu.Â
THK'nin 1925'ten bu yana havacılığın çeÅŸitli dallarında yetiÅŸtirdiÄŸi Türk gençler sadece sportif faaliyetlere katılmakla kalmadı, yurt savunmasında da etkin rol aldı.Â
Özellikle 1980'li yıllardan sonra THK sportif havacılık konusunda,1990 yılından sonra da uluslararası iliÅŸkilerde büyük geliÅŸmeler kaydetti. FAI Genel Kurul ve Komisyon toplantılarında etkili bir politika izlenerek THK ve Türkiye ön plana çıkarıldı. Mevcut olan planör, paraşüt, uçuÅŸ okulu ve model uçak okuluna ilave olarak 1996 yılında Çok Hafif Hava Araçları Okulu kuruldu.Â
   Â
ULUSLARARASI ALANDA THK
   Â
1995'de Dünya Paraşüt Åžampiyonası, 1996'da 1.Dünya Hava Oyunları Test Yarışmaları, 1997'de 61 ülkeden 3200 sporcu, hakem ve jüri üyesi ile yöneticilerin katıldığı 7 ayrı bölgede 16 havacılık dalında yapılan 1. Dünya Hava Oyunları baÅŸarı ile yapıldı.Â
Haziran 2000'de 6 dalda 1. Türkiye Hava Oyunları, Temmuz 2002'de ise 2. Türkiye Hava Oyunları ile ulusal ve uluslararası havacılık tarihine silinmeyecek imzalar attı.