Güncelleme Tarihi:
Çatalan Barajı'ndan içme suyu temini için yapılan, Seyhan Baraj Gölünden boruların geçişinin sağlandığı 1575 metrelik Çatalan ile Boğaz Köprüsünü geçerek Türkiye'nin “en uzun köprüsü”ne sahip olan Adana, kentin simgesi haline gelen ve yaklaşık 2 yıldır restorasyon çalışmaları süren tarihi “Taşköprü” ile dünyanın şehiriçi trafikte kullanılan alanındaki “en eski köprüsü”ne sahip bulunuyor.
Adana'ya su sağlamak için gerçekleştirilen Çatalan İçme Suyu Projesi kapsamında yapılan, boruların yerleştirildiği ve araçların da geçiş yaptığı Çatalan Köprüsü, 1575 metre uzunluğuyla Türkiye'nin en uzun köprüsü özelliğine sahip bulunuyor.
Asıl amacı su borularının geçişini sağlamak olan köprü, üç şeritli yoluyla karayolu ulaşımında da kullanılabilecek şekilde Seyhan Baraj Gölü üzerine inşa edildi. Proje, Adana Büyükşehir Belediyesine yaklaşık 100 milyon YTL'ye mal oldu. İnşasına 1998'de başlanan köprünün açılışı, 17 Haziran 2002'de gerçekleşti. Projeyi Lurgi Bamag-STFA-ALKE'den oluşan konsorsiyum gerçekleştirdi.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak, Adanalılara sağlıklı su getirebilmek adına dağları tepeleri aştıklarını, Seyhan Baraj Gölü'nü de köprüyle geçtiklerini söyledi. Durak, kente su kazandırma mücadelesi sırasında Türkiye'nin en uzun köprüsünü de kurduklarını anlattı.
Çatalan köprüsünün 3 amacı bulunduğunu ifade eden Durak, şunları kaydetti:
“Bu köprü, Çatalan içme suyunu şehre ulaştırmanın yanı sıra araçların ulaşımını sağlıyor ve rekreasyon amacı taşıyor.
Adana, 25 yıl önce kanalizasyonu olmayan, sağlıklı içme suyu bulunmayan, bereketli topraklar Çukurova'da baraj gölüne sırtını dönmüş bir kentti. Şimdinin Adanası ise Çukurova'yı terk etmiş, Seyhan Baraj Gölü çevresindeki tepelere yerleşmiş modern bir şehirdir.
Bu modern şehrin gölün çevresinde ring yolu oluşturma ihtiyacı da vardı. Çatalan Köprüsü ile de bunu gerçekleştirdik. Adanalıların su ihtiyacını karşılarken ortaya çıkan Çatalan Köprüsü'nün Türkiye'nin en uzun köprüsü olma özelliğini taşıması hepimizi gururlandırıyor.”
ULAŞIMDA KULLANILAN DÜNYANIN EN ESKİ KÖPRÜSÜ
Dünyanın şehir içinde kalan ve ulaşım amaçlı değerlendirilen en eski köprüsü de Adana'da bulunuyor. Seyhan Nehri üzerinde kurulu, doğu ve batı yakalarını birleştiren tarihi Taşköprü, Roma dönemi eseridir. Adana Müzesi'ndeki kitabede, Taşköprü'nün, MS 384'de mimar Auxentus tarafından yaptırıldığı belirtiliyor. Batı ucunda Ortadoğu ve Balkanların en büyük camisi Sabancı Merkez Camisi, doğu ucunda ise HiltonSA oteli bulunuyor.
Yanlardan ortaya doğru büyüyen 21 yuvarlak kemerden oluşan köprü, 319 metre uzunluğuna ve 13 metre yüksekliğine sahip bulunuyor. Orijinali 21 gözlü olan köprü, Seyhan Nehri'nin ıslahı sırasında 7 gözünün toprak altında kalmasıyla 14 kemerli olarak hizmet veriyor. Osmanlı döneminde birkaç kez onarılan Taşköprü, günümüzde de hizmet vermeye devam ediyor.
Geçen yıl başından itibaren aslına uygun olarak restorasyon çalışmalarına başlanan ve öncesinde karayolu taşımacılığına da hizmet veren köprü, bu süre içinde sadece yaya trafiğini sağlamak ve çeşitli organizasyonlarda kullanılmak üzere değerlendiriliyor.
Adana Kültür ve Turizm Müdürü Osman Arık, köprünün yenilenmesi için Adana Kent Konseyi çatısı altında bir çalışma grubu oluşturulduğunu, restorasyon işlemlerinin sürdürüldüğünü vurguladı.
Arık, tarihi Taşköprü'nün kent için önemli bir simge olduğunu belirterek, “Adana anıldığı zaman akla ilk gelen simgelerin başında Taşköprü yer alıyor. Yaklaşık 2 bin yıla dayanan yaşam alanı sergilendiği için köprü çok önemli. Bu, kentin tanıtımlarında iyi şekilde değerlendirilirse, tarih turizmi açısından önemli aşamalar kaydedilir” dedi.
Arık, restorasyon çalışmalarının önümüzdeki yıl tamamlanmasının hedeflendiğini, ardından Taşköprü'ye fonksiyon kazandırmak adına çalışmaların başlayacağını söyledi.