Türkiye'de ilk: Acil Kaçış Rampası

Güncelleme Tarihi:

Türkiyede ilk: Acil Kaçış Rampası
Oluşturulma Tarihi: Aralık 20, 2012 13:04

Karayolları 5. Bölge Müdürlüğü tarafından kazaları önlemek amacıyla ilk olarak Pozantı-Tarsus Otoyolu üzerine Acil Kaçış Rampası yapıldı. Yaklaşık 3 ay önce yapımı tamamlanan Acil Kaçış Rampası 5 adet kaza oluşuma engel oldu. Karayolları yetkilileri, bu tip uygulamaların coğrafi altyapının uygun olduğu kesimlerde yaygınlaştırılacağını belirtti.

Haberin Devamı

Ağır taşımacılığın yoğun olduğu Pozantı-Tarsus Otoyolu’nun yüksek eğimli bölümüne ağır taşıtların fren arızaları nedeni ile oluşabilecek can ve mal kayıplı kazaların önüne geçmek için Acil Kaçış Rampası yapıldı. Otoyolda eğimin yüzde 6 olduğu bölüme uzunluğu 340 metre olan Acil Kaçış Rampası hizmete açıldığı 3 ay içerisinde 5 adet kaza oluşuma engel oldu.

İŞTE ACİL KAÇIŞ RAMPASI / Foto Galeri

ÖNLENEN KAZALAR

3 Eylül 2012 tarihinde 20 ton yük taşıyan treylerin sürücüsü araçta fren arızası oluşunca yoldan çıkarak Acil Kaçış Rampası girdi. Bu kazadan 2 gün sonra ise yaklaşık 20 ton yük taşıyan kamyonun araç sürücüsü yaklaşık 102 kilometre hızla Acil Kaçış Rampası’na girerek faciayı önledi.

19 Ekim’de ise kamyon yaklaşık 15 ton demir yükü ile otoyolda ilerlediği sırada fren arızası meydana geldi. Kamyon sürücü Ramazan Doğan, 117 kilometre hızla giden kamyonu durdurabilmek için Acil Kaçış Rampası’na girdi. Rampada yaklaşık 115 metre ilerledikten sonra duran kamyonun sadece kartel kapağında hasar meydana geldi.

Haberin Devamı

30 Ekim’de ise 19 ton ağırlığında LPG taşıyan tankerde de diğer araçlar gibi fren arızası meydana geldi. Tanker sürücüsü otoyol kenarındaki Acil Kaçış Rampası’nı fark ederek bu yola girdi. Tanker, rampada 175 metre ilerledikten sonra dururken herhangi can ve mal kaybı olmadı. Son olayda ise 6 Kasım tarihinde meydana geldi. 15 ton ağırlığında yem taşıyan kamyonun sürücüsü direksiyon hakimiyetini kaybedince Acil Kaçış Rampası’na olası bir faciayı önlemiş oldu.

Karayolları 5 Bölge Müdürlüğü’nün hayata geçirdiği Acil Kaçış Rampası olumlu sonuçları ikinci bir kaçış rampasının yapımını zorunlu kılmış oldu. Karayolları yetkilileri, bu tip uygulamaların coğrafi altyapının uygun olduğu kesimlerde yaygınlaştırılacağını belirtti.

ACİL KAÇIŞ RAMPASI NEDİR?

Ağır taşımacılığın yoğun olduğu karayollarında; uzun tülde ve yüksek eğimli karayolu kesimlerinde yapılan ve bu geometrik şartların ağır taşıtlarda oluşturduğu fren arızaları nedeni ile oluşabilecek can ve mal kayıplı kazaların önüne geçmek için tasarlanan, fren kontrolünü yitirmiş ağır araçların trafik koridorundan ayrılarak izole edilmesi ve aracın kontrollü bir şekilde durdurulmasını temin eden yapılardır. Yabancı literatürde 'runaway truck ramp', 'runaway truck lane', 'emergency escape ramp', 'truck arrester bed' olarak anılmaktadır.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!