Güncelleme Tarihi:
Devrim niteliğindeki teknoloji ve sistemleri bir araya getiren 5. jenerasyon taarruz uçağı F-35’in ana parçalarının montajı tamamlandı. Dünyanın en büyük askeri projesi olan F-35 müşterek taarruz uçağı bu yılın başlarında motorunun takılmasıyla ilk uçuşuna hazır olacak.
Lockheed Martin Başkan Yardımcısı ve JSF Programı Genel Müdürü Dan Crowley; “F-35 Müşterek Taarruz Uçağı Programı, üretimdeki hız ve titizliğiylebugüne kadar yürütülen tüm askeri programları geride bırakırken, en deneyimli havacılık uzmanlarını bile etkilemeye devam ediyor ” dedi.
Türk şirketleri aktif rol alıyor
Dünyanın en büyük askeri projesi olan F-35 Müşterek Taarruz Uçağı programında Türkiye’nin yanı sıra Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, İtalya, Hollanda, Kanada, Avustralya, Danimarka ve Norveç de yer alıyor.
F-35 Müşterek Taarruz Uçağı programında Aselsan, Havelsan, Kalekalıp, Mikes, TAI, Alp Havacılık, Aydın Yazılım ve Elektronik Sanayi A.Ş. (AYESAŞ), Gate Elektronik gibi başlıca Türk savunma sanayii firmaları bulunuyor.
F-35 üretim öyküsü:
Mayıs 2005:BAE Systems ve Lockheed Martin’in ürettiği gövde parçalarının birleştirilmesinin ardından Northrop Grumman’ın ürettiği uçak gövdesinin orta kısmı, Lockheed Martin’in ürettiği kanatlara monte edildi.
Eylül 2005 :Teknisyenler ilk defa elektrik kaynağını uçağa bağladı.
Kasım 2005 :İngiltere’de Samlesbury’de BAE Systems tarafından tasarlanarak üretilen dikey kuyruklar takıldı.
Aralık 2005:Yatay kuyruklar takıldı.
F-35 motoru için üretilen ve birbiriyle değiştirilebilir Pratt&Whitney’in F135 turbofanı ve General Electric Rolls-Royce Fighter Engine Ekibinin F136 turbofanı halen geliştirme aşamasında.
F-35 Müşterek Taarruz Uçağı hakkında:
Lockheed Martin, F-35’i, başlıca endüstri ortakları Northrop Grumman ve BAE Systems ile birlikte üretiyor. Görünmezlik özelliği olan ve sesten hızlı uçan F-35’ler çok fonksiyonlu ve 5. jenerasyon bir uçak. Ortak bir tasarımı ve üç farklı modeli olan F-35; AV-8B Harrier, A-10, F-16, F/A-18 Hornet ve İngiliz Harrier GR.7 ve Sea Harrier’ın yerini alacak şekilde tasarlandı.
Tek motorlu F-35 Müşterek Taarruz Uçağı, Hava Kuvvetleri için imal edilen konvansiyonel kalkış-iniş (CTOL) gerçekleştiren versiyonu, Deniz Kuvvetleri için üretilen uçak nakliye (CV) versiyonu, Deniz Piyadeleri için üretilen kısa kalkış-dikey iniş (STOVL) yapabilen versiyonu olmak üzere üç farklı versiyonda imal edilecek.
JSF Programı (Müşterek Taarruz Uçağı Programı) kapsamında 4 bin 500’ü aşkın F-35’in üretilmesi planlanıyor.