ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2007 10:26
Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı’nın (WIPO) 2006 raporuna göre, uluslararası marka başvuru sistemi olan Madrid Sistemi çerçevesinde yapılan başvurularda, bir önceki yıla göre yüzde 12.2’lik artış yaşandı. Türkiye en çok başvuruda bulunan ülkeler arasında 13'üncü sırada yer aldı.
WIPO, uluslararası marka başvuruları 2006 raporu açıklandı. Uluslararası alanda toplu marka başvuru sistemi olan Madrid Sistemi’ne göre 2006 yılında yapılan marka başvurularında artış yaşandı. Madrid Sistemi’ne göre yapılan uluslararası marka başvuru sayısı geçen yıl 37 bin 224’e ulaştı. 2005’te 33 bin 169 olan uluslararası marka başvuru sayısında geçtiğimiz yıl yüzde 12.2 oranında artış gerçekleşti.
Türkiye en çok uluslararası marka başvurusunda bulunan ülkeler arasında 13'üncü sırada yer alıyor. Sıralamada ilk on ülke; Almanya, Fransa, Amerika Birleşik Devletleri, İtalya, Benelüks Ülkeleri, İsviçre, İngiltere, Çin, İspanya ve Avusturya oldu.
İLK SIRADA ELEKTRONİK VAR
En çok uluslararası marka başvurusu yapılan alanlar arasında ilk sırayı toplam başvurunun yüzde 8.9’unu oluşturan 8 bin 196 adet ile elektronik donanımlar ve bilgisayar donanımları geliyor. Bu alanı yüzde 6.3 ve toplam 5 bin 797 ile hizmet, danışmanlık ve reklamcılık sektörleri izliyor. Giyim ve ayakkabıcılık sektörleri yüzde 5.4 ve toplam 5 bin 21 ile üçüncü sırada yer aldı.
Bilimsel uzmanlıklar, mühendislik hizmetleri, bilgisayar danışmanlığı, ilaç ve eczacılık hizmetleri de, uluslararası marka başvurularında ön sıralarda yer alan diğer alanları oluşturdu.
TÜRKİYE’NİN ULUSLARARASI MARKA BAŞVURULARINDA GERİLEME
Uluslararası marka başvurularında genel anlamda önemli bir artış yaşanırken, Türkiye’nin başvuru sayısında 2006 yılında bir önceki yıla gerileme oldu. 2005 yılında Türkiye’de 787 adet olan uluslararası marka başvuru sayısı, geçtiğimiz yıl 733’e düştü. Rakamlar yüzde 6.9 oranında bir düşüş yaşandığını ortaya koydu.
Bugüne kadar Türkiye’den Madrid Sistemi’ne göre yapılan başvurularının yüzde 30’unu gerçekleştiren, Destek Patent’in Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Yamankaradeniz, raporda, Madrid Sistemi’ne göre yapılan uluslararası marka başvurularında Türkiye’nin 13'üncü sırada yer almasının, Türk ihracatçıların artık fason ihracattan markalı ihracata yönelmelerinin bir göstergesi olduğunu ifade etti.
Yamankaradeniz, uluslararası marka başvurusu alanında ilerleme kat etse de, 2006 yılında başvurularda gerileme olmasını olumsuz bir gelişme olarak değerlendirirken, şunları kaydetti:
“Madrid Sistemi, firmaların ihracat yaptıkları ya da yapmayı planladıkları her ülkede, tek tek markalarını tescil ettirmeleri yerine, toplu marka tesciline olanak tanıyor. Böylelikle zamandan ve masraftan tasarruf sağlayan sistem, firmalara avantaj sunuyor. Madrid Sistemi’ne göre ülkemizden yapılan başvuru sayısının artması gerekiyor ancak bununla birlikte, bu alanda deneyim ve bilgi birikimine sahip bir kuruluş olarak, firmaların ihracat hedefi olarak belirledikleri ülkelerde marka tescilini yapmalarını öneriyoruz.”