Güncelleme Tarihi:
Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nden (UND) yapılan açıklamaya göre, Türkiye'nin bir numaralı ticaret ortağı Almanya başta olmak üzere orta ve kuzey Avrupa ülkelerine yönelik olarak her yıl Avusturya üzerinden ortalama 120 bin taşıma gerçekleştiren Türk araçları, Avusturya'nın yılda sadece 15 bin transit taşıma ile sınırlandırdığı kota sebebiyle, bu rakamın üstündeki transit geçişleri için Ro-La hatlarını kullanmaya mecbur bırakılıyor.
Serbest ticaret anlayışı ve kurallarına aykırı olan bu uygulama sonucunda yüzlerce tırın, 5 gündür Avusturya'yı geçmek için İtalya Fernetti'de Ro-La kuyruğunda beklediği belirtilen açıklamada, "Halihazırda yetersiz olan kapasitenin, bu kez kış şartları nedeniyle yapılamayan seferler sonucunda iyice azalmasıyla Avusturya'ya geçiş belgesiyle geçemeyen Türk sürücüler, Ro-La treninin zamanında kalkmaması ve oluşan yoğunluğa da cevap verilememesi nedeniyle sıkıntılarını dile getiren bir eylem başlattı" denildi.
Açıklamada, 52 araçtan oluşan konvoyun İtalya Fernetti'den Avusturya'yı belgesiz geçmek için hareket ettiği de belirtildi.
"Türk araçlarının Avrupa'da yürüyemediği güzergahlar var"
UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, açıklamada yer alan değerlendirmesinde, sorunun sadece nakliyecilerin bir sorunu olmadığını ve tüm Türkiye'yi ilgilendirdiğini vurgulayarak, ticaretin önünün açılması için yolların açılarak araçlara konan engellerin kaldırılması gerektiğini dile getirdi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'na çağrıda bulanan Şener, "Bakanlığımız bu araçların patronudur. Türk araçlarının Avrupa'da yürüyemediği güzergahlar var. Bu haliyle rekabet edebilmemiz mümkün değil, bu bir milli meseledir ve yolların Türk araçlarına açılması gerekiyor" dedi.
Avusturya'nın Türk nakliyecilere uyguladığı bu haksızlığa son vermesini isteyen Şener, "Yük sizin, araç sizin; ne istiyorsunuz? Avrupa yollarında sadece Avrupa'nın en çevreci filosu mu rahatsızlık veriyor? Avrupa'da Türkiye'nin araç filosu kadar filosu bulunan 3-4 firma var. Tek bir firma Türkiye'nin 700 firmasına bedel. Demek ki bu bir çevre sorunu değil; bu Türkiye'ye konan bir engel sorunudur" ifadelerini kullandı.
"Avusturya, beklemelerin 12 saati aştığı durumda araçların karayolundan transit geçişine izin vermek zorunda"
Açıklamada ayrıca Bulgar ve Romen taşımacıların hiçbir engele maruz kalmadan seferlerini tamamladıkları belirtilerek, şunlar kaydedildi:
"Karayolu transit geçiş belge kotasının yetersizliği nedeniyle alternatifsiz kalan yaklaşık 200 Türk sürücüsünü isyana sürükleyen sorunun çözümü, aslında Avusturya'nın sorumluluğundadır. 20 Temmuz 2007 tarihinde Avusturya ve Türkiye arasında imzalanmış olan Kara Ulaştırması Karma Komisyon (KUKK) Protokolü'nün 'Diğer Konular' başlıklı maddesinin ikinci bendinde Avusturya heyeti, 12 saati aşan bekleme olması durumunda, esas itibariyle Türk taşıtlarının geçişlerinin sağlandığını ifade etmiştir. Dolayısıyla, Avusturya Ulaştırma, İnovasyon ve Teknoloji Bakanlığı, Türkiye ile imzaladığı anlaşmanın gereklerini yerine getirmeli ve beklemelerin 12 saati aştığı bu durumda, tren sayısını arttırmak ya da Türk araçlarının karayolundan transit geçişe izin vermek zorundadır.
Avusturya, Türk araçlarının transit geçişlerini; Almanya, Polonya, Danimarka, İsviçre, Benelüks, İsveç, Norveç gibi ardıl ülkelerle dış ticaretimizin gelişimine engel olduğu; bu ticareti taşımak için her yıl transit geçiş belgesi ilk aylarda tükenen Türk taşımacılarının yılda yaklaşık 40 bin kez tek yönde Ro-La hattında taşıma yaparak bu malları karayoluna kıyasla 3-4 gün daha geç alıcısına teslim edebildiği ve her yıl kuzey-güney ve doğu-batı aksında yılda ortalama 4 milyon tır Avusturya'yı transit geçerken, sadece ortalama 60 bin sefer ile bu trafik içinde sadece yüzde 2 paya sahip olan Türk araçlarının engellenmeye çalışıldığı gerçeklerine rağmen, engellemeye devam etmektedir. Bu tutumu kınıyor, Avusturya makamlarını ahde vefaya ve göreve davet ediyoruz."