OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 27, 2003 00:00
Otokar, Singapore Technologies Kinetic ile yaptığı lisans anlaşmasıyla Türkiye’nin ilk 8X8 aracı ‘Yavuz’u Adapazarı fabrikasında üretmeye başladı.Ürettiği yeni modellerle her geçen gün daha da güçlenen Türk otomotiv sanayi, bir ilke daha imza atarak Türkiye'nin ilk 8x8 aracını üretmeye başladı. Türkiye'nin en büyük savunma sanayi üreticilerinden biri olan Otokar, Singapore Technologies Kinetic (STK) şirketi ile yaptığı lisans anlaşmasıyla Türkiye'nin ilk 8X8 aracı olan ‘Yavuz’u Adapazarı fabrikasında üretmeye başladı. Otokar, ayrıca Türkiye'nin ilk kar, buz ve çamur dahil her türlü arazide gidebilen paletli ve zırhlı aracı olan ‘Sakarya’yı da üretmeye hazırlanıyor.Yavuz ve Sakarya'nın tanıtımı için Otokar'ın Adapazarı Arifiye'deki fabrikasında düzenlenen toplantıda konuşan Otokar Genel Müdürü Kudret Önen, şirket olarak her zaman Türk savunma sanayinde ilkleri gerçekleştirmeyi hedeflediklerini söyledi. Önen, Türk savunma sanayini dünya standartlarının üstüne çıkarmayı hedeflediklerini kaydederek şöyle konuştu: ‘‘Bu doğrultuda 4x4 Land Rover Defender modellerimizin yanısıra, Otokar mühendisleri tarafından geliştirilen ve dünyada kabul gören zırhlı araçları da savunma sanayinin hizmetine sunuyoruz. Önümüzdeki hafta Ankara'da düzenlenececek IDEF 2003 Uluslarası Savunma Sanayi Fuarı'nda ilk kez sergileyeceğimiz Yavuz ve Sakarya modellerimiz, 4x4 hafif zırhlı arçalradan başlayan, Cobra ile devam eden zırhlı araç ailemizin tamamlayıcısı oldu. Yeni modellerimiz ile Otakar, zırhlı araçlarda 3.6 tondan 20 tona kadar olan ürün gamını tamamladı.’’YAVUZ SUDA DA GİDİYOR‘Yavuz’un Türkiye'nin ilk 8x8 Taktik Tekerlikli Zırhlı Aracı olma özelliğine sahip olduğunu söyleyen Önen, ‘‘Sudada gidebilen Yavuz'un IDEF fuarında prototipi sergilenecek. Fuarı takiben ülke içinde değişik şartlarda testi yapılacak ve Türk Kara Kuvvetleri'ne deneme amacçlı verilecek. 2004 yılı sonunda da seri üretime geçecek’’ dedi.Önen, ‘Yavuz’un Türkiyede üretimi için yaklaşık 7 milyon dolarlık bir yatırım yapacaklarını kaydederek, ‘‘Fiyatı henüz belli değil ama dünyadaki benzer modellerin fiyatı 750 bin dolar ile 1 milyon dolar arasında değişiyor’’ diye konuştu. Önen talebe göre yılda 300 adet Yavuz üretibilecek kapasiteye sahip olduklarını kaydetti.STK ile yürüttükleri ikinci projenin ise ‘Sakarya’ olduğunu ifade eden Önen şunları söyledi: ‘‘Sakarya yoğun karlı ve çamur, buz, kum gibi her türlü arazide zırh koruması altında Türk Silahlı Kuvvetleri'nin önemli bir ihtiyacını karşılayacak. Önümüzdeki 6 aylık dönemde yapılacak denemelerle kullanıcıya tanıtılacak modelin üretimine ne zaman geçilmeceği şu an için belli değil. Ancak gelecek talebi göre üretime geçkmeye hazırız.’’20 BİN ASKERİ ARAÇ ÜRETTİKOtokar'ın 198O'lerin sonlarında, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ihtiyaçları doğrultusunda İngiliz Land Rover firmasından aldığı lisans ile 4x4 taktik araç üretimine başladığını kaydeden Önen, ‘‘Land Rover üretiminin ardından tamamen kendi müherislerimiz tarafından dizayn edilen zırhlı araç üretmeye de başladık. Cobra isimli zırhlı aracımız tamamen kendimizin geliştirdiği ve büyük talep gören bir modelimizdir’’ dedi. Bugüne kadar ürettikleri toplam askeri araç sayısının 20 bin olduğunu, bunun 5 bininin ise ihraç edildiğini söyleyen Önen, ‘‘Biz Land Rover'ın lisansına sahibiz ama Türkiye'de bu modelin 40 ayrı versiyonunu tamemen kendimiz geliştirdik’’ dedi. Otokar’ın 2003 ciro hedefi 170 trilyon lira Otokar'ın askeri araçlarında dışında Minibüs, Midibüs ve Trayler ürettiğini de kaydeden Kudrek Önen, ‘‘Otakar'ın 2002 yılı cirosu 100 trilyon liraydı. Bu yıl bu ciroyu yeni modellerimizle 170 trilyon lirayı çıkarmayı hedefledik’’dedi. Toplam ihracatlarının ise 2003 yılında 25 milyon dolar olmasını beklediklerini kaydeden Önen, ‘‘İhracatta en güçlü olduğumuz ülke ise Kuzey Afrika’’ diye konuştu.Şu anda fason olarak Avrupa'da bir ülkeye zırhlı araç ürettiklerini de kaydeden Önen, ‘‘Bu fason üretimden 8 milyon dolar gelir elde edeceğiz. Bu gelir tamamen kár. Çünkü bize parçaları veriyorlar biz birleştiriyoruz’’ dedi. 2002 yılında İstanbul Fruehauf'la birleşerek trayler üretimine de başladıklarını söyleyen Önen, ‘‘Bu birleşme sonucunda ciromuza 20 milyon Euro ekledik’’ dedi.‘Sultan’la 8 ayda yüzde 7.2'lik pazar kaptıkTürkiye'de özellikle minibüs üretiminde önemli bir paya sahip olduklarını söyleyen Önen, ‘‘Şu anda iç pazarda minibüs satışlarında yüzde 18.6'lık payla ikinci durumdayız. Bu oran özellikle İstanbul'da çok daha fazla. İstanbul'da sahip olduğumuz 6 binin üzerindeki minibüs ile 1 milyon kişiden fazla yolcu taşıyoruz’’dedi.‘‘Minibüs'teki başarımızın ardından 2003 yılında Midibüs üretimine de başladık’’ diye konuşan Önen şunları söyledi: ‘‘2003 yılı başında tamemen kendi tasarımımız olan ‘Sultan' ismiyle midibüs üretmeye başladık. 2003 yılının ilk 8 ayında 179 adet Sultan satarak kısa sürede yüzde 7.2'lik bir pazar payı kaptık. 2003 sonunda pazarı payımızın yüzde 13, 3 yıl içinde de yüzde 25'e çıkmasını hedefledik.’’Araç satmak için Irak ordusunun kurulmasını bekliyoruzKudret Önen, Irak ile ilgili çarpıcı açıklamalar yaparak, ‘‘Irak ordusu kurulduğu zaman hemen harekete geçeceğiz. Irak'taki durumu hem Otakar hem
Koç olarak takip ediyoruz’’dedi. Irak Ordusu için en yakın ve en geçerli araçların Otokar tarafından üretildiÄŸini söyleyen Önen, ‘‘SavaÅŸ sonrası Irak'ta yeni bir ordu kurulacak. Irak'a coÄŸrafi komÅŸu olmamız nedeniyle zırhlı araç satışını hedefliyoruz’’dedi.Irak'ta ÅŸu anda 4-5 kiÅŸilik bir ekiplerinin olduÄŸunu kaydeden Önen, ‘‘Bu ekip Irak'ta meydana gelen tüm geliÅŸmeleri yakından takip ediyor’’diye konuÅŸtu. Irak'a midibüs ihraç etmeye baÅŸladıklarını da hatırlatan Önen şöyle konuÅŸtu: ‘‘Biz 2003 yılında üretimine baÅŸladığımız ‘Sultan' isimli midibüslerden 40 tanesini Irak'a ihraç ettik. Bu midibüsleri Irak'taki Amerikan ordusunun isteÄŸi üzerine sattık. Bu ihracatın önümüzdeki yıl da devam etmesini ve yeni bir 40 minibüs daha göndermeyi planlıyoruz. Irak'ta zırhlı araç ihtiyacı doÄŸduÄŸu zaman da hemen devreye gireceÄŸiz.’’Â
button