Türk motorsporlarında tarihin en büyük lastik savaşı yaşanıyor

Güncelleme Tarihi:

Türk motorsporlarında tarihin en büyük lastik savaşı yaşanıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2007 00:00

Türk motorsporlarında bu sezon en çok konuştuğumuz konuların başında spora olan ilginin gerek katılımcı, gerek otomotiv firması, gerekse seyirci açısından azalması yönünde oldu. Bu durum tam olarak hala düzelmedi. Belirsizlikler devam ediyor. Fakat bu olumsuzlukların yanında mutluluk ve ümit veren bir başka detay ise lastik markalarının giriştiği mücadele.

Goodyear, ’Wrangler Cup’ ile önemli bir başarı elde ederken, Lassa Türk mühendisleri tarafından geliştirilen lastiklerle yarışan bir takıma sahip. Geçtiğimiz yıl alınan global bir kararla motorsporlarına veda eden Pirelli ise yeniden aramıza döndü. Pirelli yöneticileri asıl atılımı 2008 yılında yapma planları içinde.

Bundan 10 yıl öncesine bakıldığında ülkemizde motorsporlarının hızlı bir gelişim içine girdiğini görüyoruz. Bu gelişim İstanbul Park Pisti’nin üç yıl önce kullanılmaya başlaması ile birlikte doruk noktasına ulaştı. Fakat bu yıla gelindiğinde motorsporlarının her dalında önemli bir gerilemenin olduğu da açık. İstanbul Park Pisti’nin işletmesinin Formula 1’in patronu olarak adlandırdığımız Bernie Ecclestone’a geçmesi ile birlikte pistin ulusal ve uluslararası organizasyonlarda (Formula 1 dışında) kullanılmasının da çok zorlaştığı iddia ediliyor. Hatta pistin kirası için kulislerde konuşulan rakamlar gerçekten de dudak uçuklatan cinsten. Bunun yanında ralli parkurlarında otomotiv firmalarının veda etmesi ve var olan firmaların da varlıklarını sorgulaması ülkemizde motorsporlarının geleceğinin nasıl olacağını daha da fazla merak ettiriyor.

DURUM İÇ KARARTIYOR

Ortaya çıkan bu tablo kesinlikle iç karartıcı. Neler yapılabileceği konusunda ise 2008 yılına bakışlar kesinlikle çok daha olumlu görünüyor. WRC’nin 2008 yılında geri dönecek olması, ülkemizin gireceği seçim periyodunun tamamlanması ile sponsorlukların daha da artacak olmasının ön görülmesi nedeniyle 2008 yılına daha olumlu bakılıyor. Ancak bu yıl sanki sezon başladığı andan itibaren bir bitse de gitsek izlenimi de uyandırılmış durumda.

İşte bu tablo içinde ülkemizde bu yıl tarihin en önemli lastik savaşlarından birisi de yaşanmaya başladı. Goodyear, Lassa ve Pirelli motorsporlarının önemli branşlarında markalarını temsil ediyor ve birbirlerine üstünlük kurmaya çalışıyor.

PIRELLİ GERİ DÖNDÜ

İtalyan lastik üreticisi Pirelli geçtiğimiz yıl alınan global bir kararla motorsporlarına olan desteklerinin çekildiğini açıklamıştı. Bu paralelde Pirelli Türkiye’de bu kararı aynen uygulayarak motorsporlarına veda ettiğini açıklamıştı. Bu durum aslında en çok İstanbul’da düzenlenen Pirelli Rallisi’nin bir anda öksüz kalmasına neden olmuştu. Ancak yeni sezon başladığında Pirelli cephesinden arka arkaya sevindirici haberler gelmeye başladı. İlk olarak Dünya Ralli Şampiyonası’nda 2008-2010 yıllarının resmi lastik sağlayıcısı olan Pirelli daha sonrasında motorsporlarının içinde yeniden ve çok daha güçlü bir şekilde var olma kararı aldı.

Bu doğrultu da ülkemizde de Ford ve Atölye Kazaz ile yeniden anlaşan Pirelli şampiyonluğun iki önemli adayına
/images/100/0x0/55eb29b7f018fbb8f8af64ae
destek vermeye başladı. Geçtiğimiz yıl İstanbul Rallisi adı altında düzenlenen eski Pirelli Rallisi ile ilgili ise henüz önemli bir gelişme yok gibi görünüyor. Fakat ralli tutkunları yarışın eskiden olduğu gibi Pirelli Rallisi olarak koşulmasını da istiyor. Pirelli cephesinden yapılan bir diğer önemli açıklama ise markanın asıl atılımının 2008 yılında olacağı yönünde. Dünya Ralli Şampiyonası’nın ülkemize dönmesi ile birlikte Pirelli de parkurlardaki iddiasını daha da artırmanın hesaplarını yapıyor. Arkas Otomotiv Türkiye Ralli Şampiyonası’nın açılış yarışı olan İpragaz Ege Rallisi’nde Pirelli ile yarışan iki ekibin ilk iki sıra içinde finiş görmesi Pirelli’nin ülkemizde motorsporlarına bakışının daha da iddialı olmasını sağlamış durumda.

TÜRK MÜHENDİSLERİN ÜRÜNÜ

Ralli parkurlarından bir diğer önemli gelişme ise Lassa cephesinde yaşanıyor. Türk mühendisleri tarafından geliştirilen yarış lastikleri ile şampiyonluk mücadelesi veren Lassa Ralli Takımı sezona da çok iyi bir başlangıç yapmış durumda. Ancak Lassa’nın asıl hedefi yurtdışında olmak ve önümüzdeki yıldan itibaren bu yolda ilerlemek için şimdiden tüm planlar yapılmış durumda.

Böylelikle ülkemizin ilk yerli lastik üreticisi olan ve Sabancı Holding ile Bridgestone ortaklığını simgeleyen Brisa çatısı
/images/100/0x0/55eb29b7f018fbb8f8af64b0
altında yer alan Lassa, global marka olma yolundaki ihracat ve üretim hedeflerine farklı bir kulvarda yenisini eklemiş oldu. 2002 yılında bir grup Lassa mühendislerinin girişimiyle başlayan ve ardından Türkiye’nin motorsporları arenasındaki en bilinen ve tecrübeli ismi Volkan Işık’ın katkılarıyla daha da hızlı şekillenen ralli lastiği geliştirme sürecinde böylelikle en önemli aşamaya gelinmiş oldu.

Durum böyle olunca Türkiye’nin ilklerine imza atan Lassa, Türkiye’nin FIA onaylı ilk ralli lastiğini de üretmiş oldu. Lassa yöneticileri yaptıkları açıklamalarda hedeflerinin öncelikli olarak Türkiye Ralli Şampiyonluğu olduğunu vurgulamalarıyla birlikte, 2009 yılında ise kendi takımlarıyla Avrupa’da da isimlerini duyurmak istedikleri yönünde oldu. Lassa tarafından üretilen yarış lastikleri şimdiden ilgi görmeye başladı. Hatta İtalya, Romanya, Yunanistan, İran, Kıbrıs, Ukrayna, Bulgaristan’dan gelen talepler doğrultusunda ilk siparişler bile teslim edilmiş durumda. Özellikle Lassa tarafından üretilen toprak ralli lastikleri şimdiden önemli bir başarıya ulaşmış durumda.

FARKLI BİR RENK GETİRDİ

Goodyear ise oldukça önemli ve oldukça ciddi bir işe kalkışmış durumda ve beş yıldır arka arkaya önemli bir başarı yakalıyor. Goodyear Lastikleri ile İSOFF Kulübü işbirliğiyle başlayan ilk ’Tek Marka Lastik Şampiyonası’ Goodyear Wrangler Cup, 5’inci sezonuna yine nefesleri kesen bir mücadeleyle başladı. Goodyear Wrangler Cup’ın en önemli özelliği zevkli, heyecan dolu olmasının yanında bütün 4x4 araçların Goodyear Wrangler MT/R lastiği ile yarışıyorlar olmaları.

Goodyear Wrangler Cup 2007’nin ilk yarışında özel olarak hazırlanan 2’li kalkış parkurunda hız ve pilotaj ön plana çıkarken, yarışı izlemeye gelen 1000’e yakın seyirci bu yarış formatının ne kadar zevkli olduğunun kanıtıydı. Yenilenen formatının yanı sıra bu sene katılan 4x4 araçlar da hayli çeşitlilik gösteriyordu. Grand Vitara, Vitara, Samurai ve Jimny ile Suzukiler hem sayıları hem de model çeşitlilikleri bakımından öndeydiler. 12 Suzuki’yi 7 Jeep takip ediyordu. 5 CJ serisi, bir Wrangler ve bir de Cherokee. 3 Mitsubishi Pajero’nun peşinden bir Lada Niva, bir Nissan, bir Land Rover ve bir Range Rover, iki de Buggy geliyordu. Tam beş yılını geride bırakarak önemli bir başarı elde eden Goodyear Wrangler Cup görsel açıdan seyircileri tam anlamıyla bir ziyafet sunuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!