Türk halıcısı 12 milyar dolarlık pastada ’daha büyük pay’ arıyor

Güncelleme Tarihi:

Türk halıcısı 12 milyar dolarlık pastada ’daha büyük pay’ arıyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 17, 2008 00:00

12 milyar dolar büyüklüğe ulaşan dünya halı ihracatından 1 milyar doların üzerinde pay alan Türk halı sektörü, pastadan aldığı payı büyütmek istiyor. İHİB Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Yılmaz, Türkiye’nin halı ihracatını artırmak için ciddi bir potansiyel taşıdığını söyledi.

2002 yılından itibaren her yıl ortalama yüzde 10 büyüyerek 12 milyar dolarlık bir hacme ulaşan dünya halı ticaretinden Türkiye 1 milyar doların üzerinde pay alıyor. İstanbul Halı İhracatçıları Birliği (İHİB) Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Yılmaz, Türkiye’nin dünya halı ihracatından aldığı payı artırmak için ciddi bir potansiyel taşıdığını söyledi. Halıcılığın bu topraklarda binlerce yıllık bir geçmişe sahip olduğunu belirten İbrahim Yılmaz, "Sahip olduğu mirası teknolojinin de yardımıyla modernize edip ülkemizin en büyük gelir kaynaklarından biri haline getirme yolunda hızla ilerliyoruz. Halı sektörü sadece bizde değil, tüm dünyada hızlı bir büyüme gösteriyor. 2007’de halıcılık bir önceki yıla göre dikkatlerden kaçmayacak bir büyüme trendi içine girdi" diye konuştu.

RAKİPLER BÜYÜK: 12 milyar dolarlık dünya halı ticaretinin yaklaşık yüzde 84’ünün makine halısı yüzde 16’sının da el halısı olduğunu belirten Yılmaz, "Türkiye’nin en büyük halı ihracatçısı ve aynı zamanda rekabet etmek zorunda olduğu ülkeler Belçika, Hindistan, Hollanda, Çin ve ABD olarak sıralanıyor" dedi. Yılmaz Türkiye’nin 1 milyar 4 milyon dolarlık ihracatını anımsatarak, şunları söyledi:"Ülkemizin yüksek arz kapasitesi ve çevresinde bulunan ülkelerin büyüme ve yeniden yapılanma içinde bulunmaları, dünya pazarının gelişmesi ülkemizdeki halı sektörünün de büyümesine yardımcı oldu. Önümüzdeki dönemde beklenmedik bir kriz durumunda veya dünya ekonomisindeki olası daralmanın etkisi ile bir nebze yavaşlamaya rağmen, halı ihracatımızdaki artışın devam edeceğini düşünüyorum. Yıllar itibariyle cirolardaki artışa dikkat edilirse bu öngörülerin iyimser tahminlerden öte, mantıklı beklentiler olduğu görülür."

YATIRIM ARACI DEĞİL: Yılmaz, halıcılığın gelişmesinin sebeplerinden birini de halının bir yatırım aracı olmaktan çıkıp evin işlevsel bir parçası haline gelmesi olduğunu dile getirerek "Yani dekorasyonda yer alması, çabuk değişen moda ve trendler sonucu yenilenme ihtiyacı duyulan bir tüketim aracına dönüşmesi. Savaşlar sonrası yeniden inşa edilme sürecine giren Ortadoğu, dağılan Sovyetler Birliği ve yeni AB ülkelerinde hızla gelişen inşaat sektörü halıya olan ihtiyacı artırdı ve bu durum büyük bir potansiyeli de ortaya çıkardı" dedi. Enerji ve üretim maliyetlerinin aşırı yükselmesinden, Merkez Bankası’nın uyguladığı yüksek faizden ve düşük döviz kuru politikalarından şikayet eden Yılmaz, yeniden yapılandırma teşviklerinin kaldırılmasının sektörü olumsuz yönde etkilediğini belirtti.

Örgütlü halı çalışmaları

TÜRKİYE’de, halıcılığı daha iyi bir yere getirmek için örgütlü çalışmalar yapıldığını anlatan İbrahim Yılmaz, İHİB’in hem eğitim çalışmaları yaptığını hem de Ar-Ge ve Ür-Ge alanında ciddi uğraşlar verdiğini söyledi. Yılmaz, sektör içindeki işletmelerin kurumsallaşması için yapılan bu çalışmaların yanı sıra Halı Tasarım Yarışması düzenlendiklerini kaydetti.

İlk Halı Tasarım Yarışması düzenlendi

1992 yılından buyana Genç Moda Tasarımcıları Yarışması ve 2005 yılından beri de Kumaş Tasarım Yarışması’nı düzenleyen İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’ne (İTKİB), bağlı olan İstanbul Halı İhracatçıları Birliği (İHİB) ilk kez bu yıl Halı Tasarım Yarışması düzenledi. İlk halı tasarım yarışmasının birincisi Seher Süleymanoğlu, ikincisi Başak Özdemir, üçüncüsü Serkan Çağlar oldu. Üniversite-sektör işbirliği açısından yarışmanın önemli bir proje olduğu vurgulayan İbrahim Yılmaz "Finale kalan 10 üniversite öğrencisi ocak ayında Almanya’da yapılan Heimtex Tekstil Fuarı ve Domotex Halı Fuarı’na ziyaretçi olarak götürüldü" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!